IJzergehalte te laag

Discussion in 'Gezondheid' started by Ligero, Dec 29, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Bij de laatste controle (Afgelopen dinsdag) bij de VK, bleek dat mijn ijzergehalte iets te laag was. Niet heel ernstig, het was 6,7 en ze geven iets als het minder dan 7 is. Nu heb ik al gehoord dat sommige VK's zelfs zeggen dat 6,3 acceptabel is voor zwangere vrouwen maar goed, het kan allicht geen kwaad om er iets voor te gebruiken.

Nu heb ik Losferron voorgeschreven gekregen. Dat zijn bruistabletten. Ik heb deze nu 3x gebruikt (dinsdag, woensdag en vandaag) en ben er 3x van over mijn nek gegaan. En dat terwijl ik hiervoor bijna 28 weken lang niet misselijk ben geweest in de zwangerschap! Bovendien houd ik de rest van de dag vreselijke maagzuur waarbij ik elke keer een vieze ijzersmaak in mijn mond heb...

Nu zou ik dus graag willen weten of er meer mensen zijn die een te laag ijzergehalte hebben, en wat jullie ervoor gebruiken? En hoe dat bevalt? Ik had bijvoorbeeld iets gelezen over floradix en roosvicee ferro. Gebruikt iemand van jullie dat en hoe smaakt het? En belangrijk ook: helpt het?

2. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    3,656
    0
    36
    floradix en roosvicee ferro heb ik ook gebruikt.
    Heeft bij mij denk ik uiteindelijk wel geholpen. Ik vond zelf de roosvicee verschrikkelijk, maar dat is ieders persoonlijke ervaring.

verder kreeg ik een lijstje mee met waar ik op moest letten met eten.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    Hier zeggen ze inderdaad dat 6,3 de ondergrens is (het was vandaag bij mij 6,5).

Ik gebruik nu Floradix. Tijdens de zwangerschap van J. ook gedaan. Sommige mensen vinden het vies (ik vind het erg meevallen), maar je mag het mengen met vruchtensap. En je hebt het ook in tabletvorm, maar die schijnt je lichaam minder goed op te nemen. Roosvicee Ferro kan inderdaad ook, maar vindt ook niet iedereen lekker. Ik gebruik het niet omdat er suiker in zit en daar kan ik niet goed tegen.

Floradix hielp hier vorige keer iets, waarde steeg ietsje. Nu heb ik nog geen idee.

4. Laris

Laris Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    1,917
    2
    0
    Ik heb in mijn vorige zwangerschap Floradix gehad en ik vond het niet vies. Goed, 't is niet superlekker, maar echt goed te doen. Mij heeft het toen wel goed geholpen, 't is het proberen waard. Met de roosvicee heb ik geen ervaring.

5. kwekkie4u

kwekkie4u Bekend lid

Oct 18, 2011
    649
    0
    16
    Fulltime Mama
    Heemskerk
    Ik heb de Roosvicee na twee keer weggegooid. Ik vond het verschrikkelijk! En Floradix heb ik wel een paar keer gedronken, dat was beter dan de Roosvicee... jakkie!

En toen kreeg ik de ijzertabletjes voorgeschreven en tot nu toe voel ik me stukken beter.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Floradix werkt maar tot een bepaalde mate, wanneer je ijzer echt te laag is dan zul je toch aanvullend iets moeten innemen.
    Ik kreeg vreselijk last van maagzuur van mn ijzertabletten en heb vervolgens dezelfde soort weer voorgeschreven gekregen, maar dan met een maagwandbeschermer.... en dat heeft echt prima geholpen.
    Dus misschien ben je erbij gebaat waneer ze je iets anders voorschrijven.

7. Arwen26

Arwen26 Lid

May 23, 2011
    66
    0
    0
    NULL
    Apeldoorn
    Ik heb Floradix en Roosvicee gebruikt (om-en-om). Mijn hemoglobine gehalte was 6.6, dus ook erg laag. Nu weet ik dat mijn gehalte altijd wat laag is geweest en ik al twee keer bloedarmoede heb gehad, dus het verbaasde me niet. Maar nu ben ik toch erg duizelig (iedere dag) en moe... dus ik ga toch even bellen om bloed te laten prikken.

Als je Roosvicee of Floradix met Jus d'Orange mengt, is het goed te doen ;)

8. cerberus

cerberus Fanatiek lid

Oct 19, 2011
    3,709
    0
    36
    NULL
    NULL
    Floradix hielp hier bij zwangerschap 2,3 en 4 heel goed...

bij nummer 1 had ik bloedarmoede en hielpen de voorgeschreven ijzertabletten niets... (daalde door)
    bij 2 kreeg ik weer bloedarmoede en kreeg ik dus van vk de tip floradix... en steeg
    bij 3 en 4 dus gelijk in gaan nemen...

ik doe het hier ook in de jus d'orange...

9. paso

paso Fanatiek lid

Nov 20, 2010
    1,115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook Floradix gebruikt. Ijzer wordt beter opgenomen door je lichaam in combinatie met vitamine C. Vandaar dat men aanraad om het met sinaasappelsap te drinken. Daarnaast wordt de opname van ijzer afgebroken door melkproducten, dus die combinatie wordt afgeraden. Spinazie a la creme heeft dus geen zin.
    Ik had een HB van 4.0 1 week na mijn bevalling, en ik heb ferrofumaraat 2xdaags moeten nemen, maar van de floradix knap je aardig op doordat er veel meer in zit dan alleen ijzer. 7 weken later was mn HB 7.8

10. Arwen26

Arwen26 Lid

May 23, 2011
    66
    0
    0
    NULL
    Apeldoorn
    Klopt: mij werd ook afgeraden om melkproducten bij de grote maaltijden te nemen.

4.0! :$ Dat is laag! Netjes om hem binnen 7 weken weer zo hoog te krijgen! :)

11. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Bij mij was hij 4 weken geleden 6.5 en kon er nog mee door. Morgen weer controle en ben benieuwd of ze het weer zullen controleren. Heb vorig jaar ook bloedarmoede gehad en kreeg toen ijzerpillen om het op te krikken (toen 6.3 of zo dacht ik). Had toen wel meer last van duizeligheid en kortademigheid dan dat ik nu heb.

Vergeet trouwens niet om extra vit c te nemen want die zorgen ervoor dat het ijzer ook beter opgenomen kan worden. Vit c kan je nooit teveel nemen dus lekker nemen zou ik zeggen!

Ijzerrijk eten heeft pas zin als het ook goed opgenomen kan worden.

12. paso

paso Fanatiek lid

Nov 20, 2010
    1,115
    0
    0
    NULL
    NULL
    #12 paso, Jan 5, 2012
    Last edited: Jan 5, 2012
    Ja, Oeps foutje van het ziekenhuis om me vergeten bloed bij te geven na 2.5 liter bloedverlies doordat mijn placenta niet losliet. :x

De kraamhulp kwam met allemaal tips om mijn ijzer weer omhoog te krijgen. Naast de tips met floradix,de vitamine c en melk ook nog veel groene groenten eten, noten eten.

Edit; foutje.

13. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Oeps, was even vergeten dat ik dit topic had gestart en lees nu dus pas al jullie reacties!

Ik heb maandag met de VK gebeld en gezegd dat ik die bruistabletten niet meer neem. Ik kreeg ijzertabletten ferrofumaraat voorgeschreven, 2x daags 1 tablet. En moet minder melk gaan drinken (drink zo een liter weg op een dag, en dan houd ik me nog in) en meer vitamine C nemen. Zoals hier ook eigenlijk is gezegd!

De tabletten heb ik sinds dinsdag in huis en deze hebben voor mij tot nog toe geen bijwerkingen. Ik slik sowieso zwangerschapsvitamines extra en neem nu ook extra vitamine C tabletjes. Daarnaast natuurlijk de nodige mandarijntjes en sinaasappeltjes voor de vitamine C.

Ben benieuwd of mijn ijzergehalte is gestegen bij de volgende controle (17-01)

14. cerberus

cerberus Fanatiek lid

Oct 19, 2011
    3,709
    0
    36
    NULL
    NULL
    Eveline
    Dat zijn rode smarties??

Dat zijn de tabletten die ik bij mn eerste kreeg....
    ik kreeg wel bijwerkingen... (moeilijke stoelgang) en hier hielp het niets...
    ben benieuwd of het bij jou wel werkt

15. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nee Ferrofumaraat zijn kleine bruine.

Hier trouwens ook enorm verpeste stoelgang en waarschijnlijk ook geen goed effect. Krijg volgende week waarschijnlijk een ijzerinfuus.

16. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Ik heb ook ferro gekregen alleen moet deze 3 x 1 nemen. Ze zei dat het niet heel noodzakelijk was maar omdat ik wat hartkloppingen en kortademigheid met inspanning had kreeg ik toch pilletjes. Moet ze nog halen maar heb vorig jaar ook al een paar maanden dezelfde gehad vanwege bloedarmoede en toen ook wel een moeilijke stoelgang. Heb daar altijd al importal voor in huis en dat werkt wel goed om het toch goed op gang te houden.

17. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Ja het zijn die kleine bruine pilletjes inderdaad. Nouja, ik gebruik ze gewoon in ieder geval tot de volgende controle bij de VK en dan zien we wel of het geholpen heeft!

18. paso

paso Fanatiek lid

Nov 20, 2010
    1,115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ferrofumaraat heeft wel 2 weken nodig voordat het echt resultaat boekt (ik weet niet wanneer je volgende controle weer is) Bij mij heeft het iig goed geholpen. Neem je nu ook nog de floradix?
    Ik heb geen last gehad van verstopping en ik heb 2 maanden ferrofumaraat geslikt. Gewoon voldoende volkorenproducten, minstens 2 liter water per dag drinken en goed in beweging blijven.

19. Meara

Meara Niet meer actief

Floradix met een vit C pil. En stoop en donkere blad groente.

20. Romy24

Romy24 Actief lid

Jul 29, 2011
    266
    0
    0
    POH huisarts
    Noord Holland
    Ik werk zelf in de gezondheidszorg en heb veel mensen op mijn spreekuur met een ijzertekort. Voedingsadviezen die ik geef zijn, eet veel groene groenten, vooral spinazie en broccoli. Verder is bruin brood met veel vezels belangrijk. Eet minimaal twee stuks fruit per dag, want door dat fruit gaat de opname van ijzer uit granen en vezels beter. Op brood is stroop een goeie voor ijzer! Succes!

Share This Page