Jaaa die heb ik al ontdekt. Echt heerlijk Alleen ben ik nog niet uit over het gebruik van amandelmelk. Je hebt gezoet (erg veel suiker) en ongezoet van Alpro dacht ik. Maar zag op etiket van ongezoet dat het maar 2% amandelen bevat en rest water. Dan vind ik zo'n pak best duur voor zoveel water. Zelf maken heb ik al eens gedaan maar niet praktisch want erg snel bedorven.
Er was een tijd dat ik ontbeet met pizza, lunchte met chips en dineerde met marlboro en wijn. Nu mag je me wakker maken voor een schaaltje turkse yoghurt met banaan. Wonderen bestaan . Gewoon proberen en er komt een tijd dat je niks anders wilt.
heb je gelijk in. Ik gebruik ook daarom eigenlijk altijd rijstmelk en soms amandelmelk. Maar dan maak ik hem zelf.
Ik gebruik al een paar maanden geen suiker in thee/koffie/yoghurt en dat went snel. Alleen nu hebben wij een nieuwe Senseo en daar heb ik nog niet de fijne koffiepads voor gevonden ze zijn mijn te sterk en dan heb ik wel iets suiker. Ik kook trouwens veel zonder zout, en met losse kruiden i.p.v. pakjes maar dat vind mijn man nou niks. Ik hoef niet perse suikervrij of e-nummer vrij.
Ik heb wel zo'n potje 'pure' stevia maar kan maar niet aan de smaak wennen. Honing/suiker/diksap/dadelsiroop o.i.d smaakt toch echt zoet, stevia meer dropachtig. Wel lekker maar niet in yoghurt of pap.
Van een heleboel e-nummers zijn de bijwerkingen niet bekend. Maar ook stabilatoren en emulgatoren moet je voor oppassen. Zoetstof. Stevia is enorm geraffineerd en wordt door andere toevoegingen zoet gemaakt. Je kunt beter suiker nemen dan die chemische troep. Je hebt het boek 100% suikervrij en er is ook een bijbehorend kookboek. Ik bak zelf wel cakejes en ipv suiker gebruik ik honing of palmsuiker. Ook is er kokosbloesemsuiker, maar dit behoorlijk aan de prijs. Beter is om helemaal geen toevoeging van wat voor zoetmaker dan ook. Bij het koken gebruiken wij geen zout en bijv. een natrium arm groentebouillonblokje. Yoghurt is echt wel te eten zonder zoetigheid. Is gewoon gewenning. Je bent ook gewend aan zoete yoghurt, dus kun je ook wennen aan zure yoghurt.
Ik dacht ooit te hebben gelezen dat rijstmelk geen voedingswaarden heeft. Maak je rijstmelk ook zelf? Ik wil minderen met koemelk. Ik maak overnight oats met 75 ml melk en 75 ml water. Palmsuiker las ik idd ook goede berichten over. Kokosbloesemsuiker verdeelde meningen. Ik moet maar eens gaan ontdekken maar wil sowieso gaan minderen met zoet, dus misschien dat zure yoghurt ook wel weer went. (al kan ik dan beter volle dan magere nemen denk ik want daar zit ook nog smaakverschil in)
Hier nooit suiker of zoetstof in yoghurt. Mijn zoon ook niet en die is niet anders gewend. We doen er wel fruit of muesli in. Pas geleden bij een pannekoekenhuis bestelde ik yoghurt met fruit als toetje. Gooien ze er dus gewoon een flinke scheut siroop er doorheen. Zonde. Als ik suiker gebruik dan is het kokosbloesemsuiker. Ik heb kort geleden alle geraffineerde suikers weggegooid.
Je kunt ook eens varieren in de soort yoghurt, er zijn ook yoghurts die veel minder zuur zijn. Griekse yoghurt bijvoorbeeld (heb je ook een 0% variant van. Ik denk overigens dat een beetje suiker minder kwaad kan dan zoetstof. Ik zou meer gaan kijken naar oerzoet of fruit als zoetmiddel oid.
Weten jullie trouwens of er verschil in gist en gistextract zit?? In brood zit wel gist neem ik aan, maar geen gistextract toch?
gistextract is een smaakmaker en gist is een rijsmiddel. Het kan dus wel allebei in brood zitten denk ik, maar volgens mij zit er meestal geen gistextract in.
voor het zoeten van thee/yoghurt/kwark e.d. kun je goed honing gebruiken. minder/evenveel calorien als suiker maar beinvloed je bloedsuikerspiegel niet/minder tov zoetjes/suiker dus zul je ook minder trek hebben om te snacken bijv. zoetstof is sowieso niet al te goed voor je...
Wat ik heb gelezen is dat honing een glycemische index van 85 heeft en suiker 70. Dus honing zou slechter zijn dan suiker wat betreft je bloedsuikerspiegel...
ik wordt echt altijd ziek van chinees eten en vele afhaal dingen ligt aan een of andere smaak versterker als je stevia wilt kopen kijk dan even achterop de verpakking of het wel pure stevia is ,kan je vaak alleen krijgen bij de eco en ook geloof ik bij de AH maar dat weet ik niet zeker ik zoet mijn yoghurtje met gepureerde banaan en een daalden erbij ,,echt heerlijk wat ook erg lekker is 1 deel blanke vla 1 deel yogurt 1 banaan en aarbeitjes na keuzen goed mixen / pureren , heb je een soort aardbeien bananen vla flip zooo yammie voor de kindjes, maar ik doe het zelf ook een klein koekje boven op kruimel whaaaa lekker ( ook erg lekker met kersen ps je bent suikers / zoetigheid binnen 2 weken ontwent zelfde als koffie en thee ,eerste week is moeilijk maar daarna gaat het goed is vaak even doorzetten
Die bakaroma's (die buisjes bijv. van dr Oetker met vanillesmaak etc) Is dat ook een e-nummer? Bij ingrediënten staat aroma en olie maar ik kan daar niet uit opmaken wat het eigenlijk is...
Die moet je gewoon niet gebruiken Bij dille en kamille kun je vanille extract kopen, veeeeeeeeel lekkerder. En natuurlijker. Op zich maakt het ook niet uit of dingen een e-nummer hebben of niet, heel veel natuurlijke stoffen (vitamines bijvoorbeeld) hebben een e-nummer.
DE smaakverstwrker die de chinees gebruikt is ve-tsin. Wat in feite DE smaakverstwrker van de westerse wereld is Alleen heet het bij ons mono sodium glutaminaat (of msg of e621... En vast nog heel wat andere namen ook.) Buiten dat veel mensen daar last van hebben maakt het ook dat je steeds meer wil eten. Zie bijvoorbeeld hoeveel zin je nog hebt in chips als je al de halve zak op hebt. Verder hier suikerarm leven... En ik probeer nog iets minder zoetstoffen te eten omdat ik dan einde van de dag altijd zo moe ben. Dat effect schij t suiker OOK te hebben op veel mensen maar ik gebruik weinig suiker en heb er nauwelijks tot geen last van dan. Qua enummers koken we bij voorkeur zelf maar bijv zout is ook een e-nummer... Dus echt e-nummer-vrij wil je jezelf niet aan doen denk ik. Wat we wel doen is dus veel zelf koken, zonder pakjes. En als ik wat koop (zoals bijv mayonaise) dan kijk ik naar de lengte van de ingredientenlijst. Hoe langer die lijst... Hoe meer extra toevoegingen. Als je 20 ingredienten hebt in je mayonaise... Waarvan alleen de eerste 3 "normale" etenswaren zijn kun je zelf ook wel bedenken dat het niet allemaal echt is wat je graag eet. En zo hou je het voor jezelf toch behapbaar en hoef je niet alle e-nummers uit je hoofd te leren of op te zoeken. Inclusief de 2-3 andere namen die meeste enummers OOK nog hebben
DE smaakverstwrker die de chinees gebruikt is ve-tsin. Wat in feite DE smaakverstwrker van de westerse wereld is Alleen heet het bij ons mono sodium glutaminaat (of msg of e621... En vast nog heel wat andere namen ook.) Buiten dat veel mensen daar last van hebben maakt het ook dat je steeds meer wil eten. Zie bijvoorbeeld hoeveel zin je nog hebt in chips als je al de halve zak op hebt. Verder hier suikerarm leven... En ik probeer nog iets minder zoetstoffen te eten omdat ik dan einde van de dag altijd zo moe ben. Dat effect schij t suiker OOK te hebben op veel mensen maar ik gebruik weinig suiker en heb er nauwelijks tot geen last van dan. Qua enummers koken we bij voorkeur zelf maar bijv zout is ook een e-nummer... Dus echt e-nummer-vrij wil je jezelf niet aan doen denk ik. Wat we wel doen is dus veel zelf koken, zonder pakjes. En als ik wat koop (zoals bijv mayonaise) dan kijk ik naar de lengte van de ingredientenlijst. Hoe langer die lijst... Hoe meer extra toevoegingen. Als je 20 ingredienten hebt in je mayonaise... Waarvan alleen de eerste 3 "normale" etenswaren zijn kun je zelf ook wel bedenken dat het niet allemaal echt is wat je graag eet. En zo hou je het voor jezelf toch behapbaar en hoef je niet alle e-nummers uit je hoofd te leren of op te zoeken. Inclusief de 2-3 andere namen die meeste enummers OOK nog hebben