zoetstoffen beter dan suiker?

Discussie in 'Voeding' gestart door priscilla1982, 9 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoi allemaal,

Ik geef mijn dochter bij het brood eten 's middags een flesje met optimel drink. Daar zit geen suiker en vet in maar wel verschillende zoetstoffen. Ze vindt het super lekker. Nu hoorde ik dat er zoetstoffen zijn die niet zo goed zijn. Zijn zoetstoffen nu wel beter dan suiker of niet?:(

2. linda26

linda26 Bekend lid

11 dec 2007
    760
    0
    16
    Ik weet het niet eigenlijk. Ik zou zelf liever suiker geven dan zoetstof. Maar waarom geef je geen gewone melk? Daar zitten goede vetten in.
    En als ze dat niet lekker vind mischien een klein beetje roosvicee erin?
    Ik dacht nl dat halfvolle en volle produkten voor kids beter waren dan magere... (ik weet het ook niet zeker hoor;))

3. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja idd. Een kind moet vet binnen krijgen en melk is daar dan ideaal voor. Halfvol of volle melk.

Als ze te weinig vet krijgen heb je kans op peuterdiarree.
    Heeft Erik ook gehad. Toen alleen maar volle producten gegeven en toen was het over.

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

5. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Zoetstoffen zijn niet geschikt voor kinderen onder de 4 jaar. Staat er volgens mij ook op? Ik heb het weleens ergens op zien staan nml, weet alleen niet meer waarop het stond. Ik zou het mijn kind niet geven in elk geval, ook omdat er geen vet inzit en ze dat ook nodig hebben.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Suiker is geen vergif ofzo, kindjes hebben het nodig om te kunnen groeien en hun lijfje/hersens te ontwikkelen. Net als vetten ook heel gezond zijn, mits in fatsoenlijke verhoudingen..

Over zoetstoffen is nogal wat discussie. De ene zegt dat je er ziek van kunt worden, anderen beweren dat je het gerust kunt nemen.

Voorlopig houd ik hier de zoetstoffen zoveel mogelijk buiten de deur. Ik reageer zelf ook op 1 type met diarree en van 1 type weet ik dat deze "giftiger"is dan anderen. Dat is cyclamaat. Die probeer ik helemaal buiten de deur te houden.

Maar ik zie het nut er ook niet van in. Als mijn kindje wat wil drinken en hij heeft die dag genoeg suiker op, dan krijgt hij water of thee. En als hij honger heeft is een appel ook lekker ;)

7. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik ben niet een liefhebber/voorstander van veel suiker, maar nog minder van al die chemische zoetstoffen! Er zijn allerlei verhalen over aspartaam bijvoorbeeld, dat het kankerverwekkend zou zijn... Ik weet niet precies wat daarvan waar is, maar het maakt me er wel voor zichtig mee (ikzelf drink ook liever zware cola dan cola light)

8. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hihihi zware cola :)

9. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

zoetstoffen zijn niet goed voor kindjes (of volwassenen...), en light producten met weinig vet ook niet.

ik zou gewoon lekker zelf een versie maken, bv karnemelk, yoghurt of volle melk met diksap of roosvicee

suiker is echt niet slecht voor kindjes, ze gebruiken zoveel energie! het beste is ongeraffineerde, (fruitsuikers) maar ook wat gewone suiker is geen ramp.

10. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Hier niet teveel witte suiker (zit al genoeg suiker in natuurlijke producten) en absoluut geen zoetstoffen. Ikzelf reageer er al heel heftig op, laat staan een klein kind. Hier trouwens ook geen 0% vet producten enzo. Volle yoghurt en halfvolle melk. Geen yokidrink enzo.

11. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ikzelf gebruik trouwens altijd rietsuiker. Schijnt ook weer beter te zijn dan gewone suiker.

12. He, bedankt voor alle reacties. Laura kreeg 's ochtend wel gewone melk, maar dan ga ik haar dat in de middag ook weer geven.

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik zou geen light producten kopen voor je kind, vooral vanwege het feit dat het niet nodig is. Voor mezelf heb ik ze wel, de zogenaamde schadelijke effecten van zoetstoffen (voor volwassenen, ik weet niet hoe dat zit voor kinderen) zijn op verschillende manieren te nuanceren en echt niet direct schadelijk.

14. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ik eet/drink liever suiker dan zoetstoffen. Zoetstoffen (voornamenlijk aspartaam inderdaad) kunnen bij groot verbruik behoorlijk veel schade aanrichten. Veel wetenschappers vinden het schandalig dat dit zoetmiddel úberhaubt is toegelaten door de voedselkeuring.
    Maarja, het geeft alles net even een lekkerder smaakje en dat brengt weer geld in het laatje.
    Anyway, ik zou het aboluut weglaten uit het dieet van je kindje.

En wat ook al gezegd werd, rietsuiker is dan ook weer beter als normale suiker. Maarja, geloof niet dat er drankjes zijn met rietsuiker, behalve bij de natuurwinkel dan...

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

16. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Zoetstoffen zijn absoluut uit den boze! lees jezelf er een beetje ove rin en je drinkt zelf ook niks meer met zoetstoffen ;)

Deel Deze Pagina