zoetstoffen/light producten schadelijk voor zwangeren

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Senna, 22 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Kom net weg van de dieetiste ivm zwangerschapsdiabetes,
    dit was mijn eerste afspraak, en ik moest vertellen wat ik at zo op een dag, en ze schrok heel erg van het feit dat ik zoetjes in de thee dronk en veel light producten gebruik.

Het schijnt dus dat zoetstoffen heel slecht zijn voor de baby. :(
    Ze zei ook dat veel zwangere vrouwen dit niet weten, behalve als ze een keer een dieetiste hadden gesproken.

je mag dus maar maximaal drie glazen light op een dag,(liever niets dus) dus liever ook geen zoetjes in de thee. Plus dat cyclamaat helemaal uit den boze is, dan kon je beter ligth producten met apartaam en/of sacharine nemen.
    (Coca cola light mag dus weer niet en pepsi light weer wel)

Nou lekker dan, ik drink bakken met thee (met zoetjes) heb veel light producten in huis (drinken/yoghurt) schijnt dus dat het helemaal niet goed is voor de baby..
    Ik weet zeker dat de helft van alle zwangeren dit niet weet, dus ik dacht laat ik het hier maar ff vermelden.

2. Mama Danielle

Mama Danielle Nieuw lid

25 apr 2006
    4
    0
    0
    Hi Senna,

Wat zeg je nu? Is het niet aan te raden om Coca Cola Light te drinken?Jeetje daar schrik ik van. Ik ben nu 8 weken en 4 dagen zwanger en heb al aardig wat glazen Coca Cola Light op?

Betekent dus dat de komende maanden nog veel zwaarder gaan worden! Geen lekkere brie, rosbief, mals biefstukje en dan nu ook geen Coca Cola Light meer.....

Groetjes,
    Daniëlle

3. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    tja ik wist het ook niet, heb ook veel light producten gehad, hahah pepsi light is beter, maar niet teveel.
    Dan kun je nog weer beter gewone cola drinken denk ik!

Nee wordt er niet makkelijk op he ;)
    Hopen dat je geen suiker krijgt want dan krijg je het helemaal moeilijk.
    (kmag alleen maar thee en water en 3 glazen lessini per dag :S )
    Maar ach tis voor een heel goed doel moeten we maar denken he :)

4. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ik zou als ik jou was ook niet teveel uitgaan van wat een diëtiste zegt...

er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek wat aangetoond heeft dat zoetjes kwaad kunnen gedurende de zwangerschap, en als je het internet afzoekt zul je dit ook bevestigd zien op diverse andere site's.

http://www.natrena.nl/ontdek/vraag_en_antwoord.asp?menu=1&subid=3

ik vindt het al raar dat zij dan zegt dat je nog beter ligth producten met apartaam en/of sacharine nemen. het zijn alle 3 chemisch gemaakte zoetstoffen terwijl de laatste 2 toch vele malen zoeter zijn dan apartaam.

Wat is aspartaam?
    Aspartaam is een zoetstof die ongeveer 200 keer zoeter is dan suiker. Het is een (chemisch gemaakt) eiwit. Aspartaam kan niet tegen langdurig verhitten; dan valt het uit elkaar en verliest het zijn zoete smaak. Natrena Kristalpoeder kan om die reden niet voor koken of bakken worden gebruikt.

Wat is saccharine?
    Saccharine is de van oudsher meest bekende zoetstof. Het is ongeveer 300 keer zoeter dan suiker (en wordt ook chemisch gemaakt). Saccharine smaakt een beetje bitter, maar niet als het in combinatie met cyclamaat wordt gebruikt. Vandaar dat deze twee zoetstoffen bijna altijd in combinatie worden gebruikt, zoals in Natrena Chef.

Wat is cyclamaat?
    Cyclamaat is een (chemisch gemaakte) zoetstof die ongeveer 30 keer zoeter is dan suiker.

ik denk dat het verstandig is om je licht ook ergens anders op te steken en bij meerdere instantie's te informeren...je huisarts bijvoorbeeld op medische internetsite's etc.

je diétiste zegt dat je beter aspartaam en/of sacharine nemen. terwijl als je op onderstaande site kijkt, je je eigen weer de kolere schrikt van wat de werking van aspartaam is... :(

http://www.aspartaam.nl/artikelen/genocide.html

Aspartaam wordt verkocht onder verschillende merknamen en zit in duizenden soorten voeding en light-dranken. Aspartaam verstoort de ontwikkeling van de foetus door een abortus of veroorzaakt geboorte defecten. Wanneer een kind levend wordt geboren heeft aspartaam het DNA van de baby ernstig beschadigd, waar de volgende generatie de gevolgen van zal ondervinden.

dus als ik jou was zou ik deze info eens doorspelen aan jouw diëtiste met de vraag of zij hier wel van op de hoogte is????

maar ja ongetwijfeld zal het ook wel weer zo zijn dat je alles met mate moet gebruiken, dus ook zoetjes....

van cafeïne (cola - koffie en ja ook thee) is allang al bekend dat teveel ook niet goed is tijdens zwangerschap, ja zo zijn er vele dingen die niet altijd goed zijn maar als je op al die dingen zou moeten letten dan blijft er maar weinig leuks - lekkers over tijdens de zwangerschap, bij alles geld zoals gezegd...met mate.. ;)

Natuurlijke gifstoffen

Zwangerschap en cafeïne

Cafeïne is mogelijk schadelijk voor het ongeboren kind. Naarmate de moeder meer cafeïne binnenkrijgt, stijgt de kans op een miskraam of op een baby met een laag geboortegewicht. Aanstaande moeders kunnen daarom beter niet te veel koffie, thee en cola drinken. Zogenaamde ‘energydrinks’ met een grote hoeveelheid cafeïne kunnen het beste worden vermeden.

Het advies is om maximaal 300 mg cafeïne per dag te gebruiken. Dit geldt ook voor vrouwen die borstvoeding geven. Cafeïne komt ook in de moedermelk terecht, en dat kan de baby onrustig maken.

Voorbeelden van 300 mg cafeïne

3 koppen koffie, 1 kop thee

2 koppen koffie, 2 koppen thee en 1 glas cola

2 koppen koffie, 3 koppen thee

5. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    zolang het met mate is is er niks aan de hand...ook niet met light producten :(

6. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Koffie en zwanger worden
    Aanrader
    Drink niet te veel koffie als je zwanger wilt worden of het al bent. Beperk je tot drie à vier kopjes koffie per dag, of één of twee mokken. Vrouwen die meer dan 500 milligram cafeïne (ongeveer een liter koffie) per dag gebruiken, doen er gemiddeld langer over om zwanger te worden dan vrouwen die geen of weinig koffie gebruiken. Veel koffie verhoogt bovendien de kans op een miskraam en is ook later in de zwangerschap schadelijk voor de ongeboren baby. Meer dan acht koppen koffie (600 milligram cafeïne) per dag verhoogt de kans op een doodgeboorte. Thee bevat half zoveel cafeïne als koffie. Bedenk dat een groot glas cola evenveel cafeïne bevat als een half kopje koffie. Over de invloed van koffie op de zaadkwaliteit spreken de onderzoeken elkaar tegen. Vooralsnog lijkt cafeïne daar weinig effect op te hebben.

Ook cafeïnevrije koffie vertraagt het zwanger worden! Klaarblijkelijk is dus niet alléén de cafeïne de boosdoener.

al moet ik eerlijk zeggen dat ik vroeger nooit geen koffie dronk,en bij beide keren direct zwanger was, en nu 3-4 kopjes (vanaf de senseo) koffie drink, ik nu begint te twijfelen of ik die beter niet kan laten staan.. :(

7. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    ja nouja wel erg vreemd dat ze voor mij drie verschillende dieetisten heeft afgebelt ( ze wist niet hoeveel glazen je nu pcies mocht)
    de dieetiste van de thuiszorg zei, liever helemaal niets, en een diabetes verpleegkundige van een ander zkhs in een andere woonplaats zei: je mag maar max 3 glazen.

drie verschillende dieetisten van andere instantie's zeggen het, nou dan geloof ik het wel. ;)
    Dus ik ga echt niet uit van 1 iemands mening, maar feit blijft dat hunnie ervoor gestudeerd hebben, en er ervaring mee hebben. Daar hecht ik meer waarde aan dan aan wat ik op het internet lees.
    asparataam is ook niet goed, geen enkele zoetstof is goed, maar als je dan toch drie glazen mag kies dan liever die met asparataam ipv die met cyclamaat .
    Zo bedoelde ik het eig..
    maar zoetstof schijnt dus echt niet goed te zijn.. en met mate gebuiken is dus max 3 glazen per dag en dan niet nog 8 bakken thee met zoetjes erbij.

Denk dat er weinig zwangeren zijn die dit weten. Wist het zelf ook niet, maar goed ben blij dat ik het nu wel weet, ik persoonlijk vindt het belangrijk om elk risico uit te sluiten.. en tja dan mag je misschien maar veel dingen niet meer.
    Ik ben ook gek op een stokbroodje filet american, mag ook niet terwijl de kans dat je er ziek van wordt maar heeeel erg klein is, bijna nihil.
    Maar dat ga je toch ook niet lekker eten? Omdat je anders zo weinig mag?

Zoetstof komt bij mij ook op het lijstje producten die slecht zijn voor het kind, dus daar hou ik rekening mee, net zoals ik geen filet of rauw vlees meer eet.
    Ik denk dat veel aanst moeders dit allemaal wel graag willen weten, en hier rekening mee zouden houden, en niet denken shit ik mag al zo weinig, wat een onzin, ik eet/drink het gewoon.

Ps-> zou het dan toch eens proberen koffie te laten staan, wie weet ;)

8. suusje

suusje VIP lid

7 okt 2005
    5.368
    0
    0
    Almere
    oh...nou ik drink heel veel light eigenlijk...alleen maar light als ik cola drink...pepsi max...
    en sinas light en 7up light

enneh...brie mag wel hoor mits gepasteuriseerde melk erin zit

9. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    drom zeg ik ook alles met mate... :D

en wat die bakken koffie betreft, die heb ik dan vanmorgen voor het laatst genomen voor mij voorlopig even geen koffie meer, kijken of er toch idd ergens een link is en het volgende maand mischien wel raak is.. ;) ;) ;) ;)

10. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Ik ga voor je duimen hoor smoekie!
    Als dat echt werkt, je koffie laten staan, zou indd super zijn! hoop voor je dat het snel raak is!

11. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    :( pffff nooit geweten of erg in gehad dat je zo verknocht kunt zijn aan koffie zeg...

drink pas koffie sinds de senseo en het is echt een automatisme geworden.. :(

moest mezelf vanmorgen echt echt heel erg dwingen geen koffie te pakken terwijl ikzefl wel om koffie schreeuwde, was echt niet te genieten zeg... :(

nooit geweten dat je zo verslaafd aan iets kan zijn, dacht altijd dat ik het moeilijker vondt om die borrel te laten staan 9 mnd lang maar nooit niks geen last van gehad, en nu vandaag voor het eerst de koffie...brrr :cry:

wat zit een mens dan raar in elkaar zeg...

maar ja moet het gewoon volhouden en dat zal me ook wel lukken al heb ik nu wel al gemerkt dat ik vanmorgen niet de vrolijkste was zonder mijn vaste bak koffie.. :(

12. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    tja heb nog nooit koffie gedronken, dus weet niet wat het is om te moeten afkicken ;)
    Ik betrap mezelf er wel op dat als ik in de supermarkt loop ik toch altijd ff kijk naar de filet american ;) water loopt me nog net niet in de mond dan.. ;) Maarja loop altijd maar gauw weer door.

13. Niet meer actief

oe ja filet americain hmzzzz
    heb dat de eerste paar weken wel veel gegeten toen ik zwanger was,
    wist het toen alleen nog niet wist het met 6-7 weken en tot die tijd veel filet americain en veel sasksischi leverworst op

14. Jansen

Jansen Bekend lid

6 nov 2005
    588
    0
    0
    Ik word af en toe echt helemaal gestoord van alle berichten wat je wel of niet mag. Ik hou het er altijd maar op dat je de alom bekende slechte dingen (rauwmelkse kazen, teveel caffeine, roken, alcohol etc) even laat staan, maar je wordt helemaal gek gemaakt door dieetisten, moeders, aanstaande moeders en anderen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik behalve bovenstaande dingen gewoon alles eet wat ik lekker vind en wat gezond is voor mij en m'n kind! Life goes on hoor ook als je zwanger bent. Spastische gedoe altijd..pff

Zo..dat moest ik even kwijt :)

15. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Je mag tegen woordig zoveel niet. Terweil ze nog geen 20 jaar geleden alles aten en dronken. Ik geloof heus wel dat je met rauwe producten goed moet uitkijken.
    Maar de gyn. zij tegen mij omdat ik aan het afkikken ben van de koffie dat je beter gewoon optijd een bakkie kan drinken dan dat je de ehele dag met hoofdpijn en niet lekker in je vel rond loopt. Ze zei dat dit ook geld met roken dus ja iedere instantie blijft zich tegen spreken.
    Zelf heb ik een histamine, koemelk- en eiallergien dus helaas staat er bij mij heel weinig op het lijstje wat ik nog wel mag eten en drinken.

16. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    je wordt er idd af en toe s***tziek van.. ;)

ik ben zelf helemaal geen type wat alles laat staan, rauwmelkse kazen eet ik zowieso niet (lust ik niet) roken doe ik nog steeds, en ben ik zwanger zal ik weer gaan minderen net als bij de andere 2, alcohol neem ik nu nog wel af en toe, maar ook dat gaat straks 9 mnd de kast in.

het enige wat ik dus wel ga proberen te laten staan is de koffie...maar dat is meer omdat ik vroeger dus nooit geen koffie dronk en beide keren direct zwanger was en nu nog steeds niet...dus ja baat het niet schaden doet het in ieder geval zeker niet.... ;)

verder heb ik ook zoiets vna kom hoor nog ff en je mag je huis niet meer uit voor alle risico's die je kunnen overkomen..

17. charissa1979

charissa1979 Fanatiek lid

19 dec 2005
    1.827
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Overijssel
    Ach wat mag je niet en wel hebben... weet het soms ook niet meer.
    Ik drink zeker 4 koppen koffie per dag, snoep ontzettend veel (zal ook wel slecht zijn), eet veel fruit, kook elke dag goed, drink veel melk en nou als dat niet genoeg is :rolleyes:

18. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Nou zeg, lekker is dat!
    Ik ben bijna uitgeteld en drink juist veel lessini (zoetstoffen), cafeineVRIJE koffie met suiker, maar ik gebruik wel ook zoetstoffen (aspartaam) in het eten enzo.

Tuurlijk zal het niet echt goed zijn, maar ik vind dit bericht wel erg dramatisch overkomen, sorry.
    Als het echt ZOOOOOOO slecht is, waarom zijn er dan zo weinig zwangere vrouwen en vooral zo weinig gynaecologen en verloskundigen die dit weten??? Zouden zij dan niet de eersten zijn die hierover worden geïnformeerd e.d.?? Zodat zij dit ook aan de zwangeren kunnen meedelen...

Nou ja, het is goed dat het er iemand is die het even vermeld hoor, maar ik denk niet dat het de bedoeling is om nu alle zwangere vrouwen de stuipen op het lijf te jagen toch?? ;)

Groetjes,
    Daan

19. Angelina

Angelina Niet meer actief

Applaus, helemaal mee eens :)

Angelina

20. Jansen

Jansen Bekend lid

6 nov 2005
    588
    0
    0
    Blij om te lezen dat er nog meer aanstaande mama's zijn die "gewoon" doen ;)

Het is wel goed dat er blijvend onderzoek verricht wordt naar wat bepaalde voedingsstoffen voor invloed (kunnen) hebben, maar dan krijg je berichten dat je geen bitter lemon mag want daar zit kinine (?) in en dat kan de bevalling opwekken!!! De helft van alle vrouwen durft vervolgens geen druppel meer te drinken van het spul. Wat men er dan niet bij verteld is dat je ontelbare liters moet drinken wil het wat uithalen ;)

Smakelijk eten, nogmaals.

Deel Deze Pagina