Heb gisteren Grilled chicken van Iglo in de oven gedaan. Toen ik het later aan het opeten was merkte ik dat er een soort rozige rauwe stukjes tussenzaten Ik las later op de verpakking dat de grilled chicken van rauwe kip is gemaakt omdat het dan sappiger is, en het moet door en door gaar zijn. Ik heb het maar 18 minuten in de oven gehad. Gisterenavond kreeg ik al last van mn darmen en voel me vandaag best wel ziekjes.. Is het mogelijk dat ik listeria kan oplopen door die rauwe kip?
De kans is natuurlijk erg klein dat die kip er voor heeft gezorgd dat je listeria krijgt. Als je je zorgen maakt, zou ik gewoon even contact leggen met de huisarts.
En als jij het wel hebt dan is het nog geen gevaar voor je kindje hoor. Alleen jij word hier ziek van dan.
Met rauwe kip heb je meer kans op salmonella dan listeria. Het 'voordeel' van salmonella boven listeria is dat je van salmonella eigenlijk alleen zelf heel veel last kunt hebben, maar het is niet schadelijk voor de baby. Maar de kans is idd erg klein! en idd als je je zorgen maakt even de HA bellen!
Bedankt voor de reacties Ik hoop het echt dat het geen listeria is. Heb gelezen dat je met rauwe kip moet oppassen ivm listeria.. Ik had het ook niet verwacht van een kip uit de vriezer van Iglo. Ik dacht dat is al voorgegrilld en zit geen rauw vlees meer in. Ga toch voor de zekerheid mn huisarts bellen zo.
De kans op Listeria is heel erg klein. Maar snap je stress , ik zat hier laatst over een roze stukje biefstuk en spiegeleitjes Van Listeria kun je zowiezo nu nog geen symptomen hebben, kan wel van salmonella zijn, maar daar heeft je baby idd geen last van. Als je jezelf toch nog niet gerust voelt kun je ff de vk of de ha bellen voor evt een bloedtest te laten doen, zou er iets gevonden worden ( wat maar heeeeeeel klein is) kunnen ze je speciale antibiotica geven. xxx
Niet teveel zorgen maken, de kans is klein (helemaal als de kip ingevoren is geweest). listeria: griepachtige symptomen, tussen de 11 en 70 dagen na het eten van het vlees (nu merk je dus nog niets). Is zeker gevaarlijk voor je ongeboren kindje! salmonella: braken, diarree (met bloed en slijm), hoofdpijn, uitdroging, koorts en rillingen. Binnen een uur tot 72 uur na het eten van het vlees, duren 3 dagen en dan weer weg. Behandeling: afwachten en veel drinken.
Maar listeria kunnen ze niet testen bij de huisarts toch? Ik weet alleen dat ze dat met toxoplasmose kunnen doen..
Listeria kunnen ze zeker testen In België doen ze dit alleen veel sneller als in Nl als ze vermoedens hebben. Het staat zelfs bij mij op de bloedpriklijst voor volgende week
Oke, ik had gehoord dat ze in Nederland idd moeilijk erover doen en dat het via het bloed moeilijk te testen is. Ik hoop wel dat ze het willen testen Mijn dokter heeft een tijd geleden gezegd dat listeria nauwelijks voorkomt..
Dat klopt het komt ook maar zelden voor Maar moeilijk te testen via bloed is het niet hoor. Het is NL vaak iets van willen of niet. Ben zelf eigenlijk van NL maar merk wel verschil daarin.
Oke ik hoop het Weet je wanneer ze het willen testen, alleen als je echt symptomen hebt of als je al iets hebt gegeten waar je het van zou kunnen krijgen?
ten eerste zit er geen listeria in kip maar je kan eventueel een salmonella bacterie oplopen wat vooral vervelend is voor jezelf..maar niet schadelijk voor de beeb en ten 2e is volgens mij de kip van iglo al voorgekookt.. ten 3e als je een samonella bacterie zou hebben opgelopen had je nu al een paar uur flink zie geweest..overgeven en diarree.. ik heb het 3 keer gehad en is geen pretje maar werd altijd een paar uur erna al erg ziek..en duurde meestal 1 dag.. maak je geen zorgen!!!
Op het pak van Iglo stond dat het alleen gegrild was van buiten maar de binnenkant is nog rauw vlees. Er zaten ook echt rozige stukjes in. En overal lees ik dat er juist in kip wel listeria zit.. Gisterenavond merkte ik wel het meeste ervan, toen had ik wel diarree, nu alleen nog een ziek misselijk gevoel.
Liz er zit idd wel listeria in kip. Maar ik denk dat je hierover veel meer in BE hoort dan in NL. Testen hier wilden ze het wel voor mijn geruststelling doen. Want stress is ook niet goed door de onwetendheid. xxx
Oke, nou ik kan de huisarts over een uur pas bellen maar dan vraag ik het wel meteen. Ik hoop echt dat het getest kan worden!