Hoi, De titel zegt het al.... Mijn dochter (ruim 2,5) kan zichzelf slecht vermaken. Bij anderen rent ze meteen naar het speelgoed en heb ik er geen omkijken meer naar. Maar thuis... Ik speel best met haar samen hoor, maar ja soms moet ik ook even het huishouden doen... Ze zeurt, hangt een beetje om me heen, maar speelt niet echt.... Iemand tips?
Ik zou het voor haar meer structureren, mama gaat dit doen, wat ga jij doen? En ga dan met haar samen iets uitkiezen waar ze even alleen mee kan spelen. Vaak overziet een meisje van 2,5Jr ook niet haar mogelijkheden, zoveel speelgoed maar wat moet ze dan gaan doen? Dus laat haar kiezen uit twee of drie items en dan gaat ze daarmee spelen. Ze moet leren zichzelf vermaken, als ze elke keer weer naar jou komt dan kan je haar rustig terug verwijzen naar haar speelgoed. Jij speelt hiermee, mama hangt even de was op... En natuurlijk kan je erbij vertellen als ik klaar ben dan gaan we samen.....doen. Maar nu speel jij nog even met je speelgoed. Elk kind moet dit gewoon leren, straks op school wordt er ook van haar verwacht dat ze speelgoed kan uitkiezen en zich daar een poosje mee kan vermaken. Dus thuis beginnen daarmee is alleen maar goed!
Voor een deel zul je je kind wel kunnen leren om zelf te spelen, zoals koningsdochter hierboven omschreef. Ik vind dat wel een goede tip. Maar mijn ervaring is ook dat het voor een deel ook karakter is. Mijn zoon bijvoorbeeld hing ontzettend aan mij, ik werd er gek van. Die speelde dus echt niet zelf. Als ik dan het huishouden deed, was hij constant aan het huilen en zeuren. Dat is minder geworden toen hij naar school ging. Nu is hij bijna 6 en speelt hij inmiddels wel zelf. Maar nog steeds vraagt hij veel aandacht van mij, ik moet bijvoorbeeld wel 10 keer per dag komen kijken naar zijn bouwwerken van lego. En soms vraag ik aan hem of ik soms stroop aan mijn achterste heb, want dan loopt hij me steeds achterna. Hij is gewoon ontzettend op mij gericht. Mijn dochter van bijna 2,5 daarentegen is super zelfstandig, speelt zelf en houdt zichzelf bezig. Totaal ander kind, terwijl ik haar niet anders benader dan mijn zoon destijds. Ik kan zo ongeveer het hele huishouden doen en dan nog hoor ik haar niet. Afwisselen helpt misschien ook wel. Voordat je iets in het huishouden wilt gaan doen, eerst wat met je kind ondernemen of even samen spelen, zodat je daarna hopelijk je handen even vrij hebt.
Doe je al het speelgoed afwisselen? Ik wissel regelmatig het speelgoed om dus zo heeft ze regelmatig weer iets "nieuws" om mee te spelen. Dus ik haal de helft uit de speelgoedkist en zet dat weg en wissel dat af
Dat deed ons zoontje exact en nu sinds 3 weken speelt hij ineens alleen (3 jaar) ik denk dat het dis bij de leeftijd hoort. Hij vindt het wel gezellig als we mee doen maar speelt nu ook alleen. Af en toe vraag ik wat aan hem ofzo. Met huishouden liet ik hem altijd helpen: doekje geven, beetje water, zoiets.
Herkenbaar. De oudste is (van baby af aan) al aan mij aan het "hangen". Bij anderen kan ze prima zelf spelen en hoor je haar niet. Bij mij hoor je haar continue. Niet zozeer tegen mij maar ook in zichzelf, tegen knuffels enz. Hele rollenspelen hoor ik dagelijks. Erg leuk natuurlijk. Maar soms is wat rust ook wel lekker. Heb in de loop van de tijd al wel het een en ander geprobeerd maar de gouden tip heb ik niet. Het word nu wel wat makkelijker trouwens. De baby daarentegen vermaakt zich prima zelf. Moet er zelfs op alert zijn dat ik wel met haar speel. Heerlijk die tegenstellingen
Ik heb 2 grote plastic bakken die volzitten met speelgoed (van auto’s tot surprise-ei verrassingen etc etc. van alles dus). 1 van die 2 bakken verstop ik een paar weken. En met de andere bak mag ie dan spelen. Moet je eens kijken hoe enorm veel plezier ze hebben als je een “nieuwe” bak tevoorschijn tovert! Mijn zoon (ook geen koning in zichzelf vermaken), kan zich daar echt heel lang mee vermaken. En soms doe ik iets gloednieuws in de bak. Das helemaal feest.