goedemorgen.. wie kan me helpen ? ik ben helaas sinds 1 september de ziektewet ingegaan( door zwangerschap) voor ongeveer 60% ( 10.5 uur ziektewet en 4.5 uur werken ) en ga nu hierdoor 26 oktober met zwangerschapsverlof en deze duurt als het kindje voor de uitgerekende datum komt tot 14 februari.. helaas is het nog onzeker of mijn contract word verlend, deze loopt 1 januari 2016 af.. mocht deze niet verlengd worden ben ik 1 januari werkloos en krijg ik wel nog tot 15 februari een zwangerschapsuitkering.. nu is mijn vraag doordat ik nu in de ziektewet zit heb ik daardoor mocht ik in de ww komen ( hoop dat ik nog een jaar mag blijven op het werk ) minder recht op een ww uitkering door mijn ziektewetuitkering na mijn bevallingsverlof? ik ben sinds 1 februari in dienst bij mijn werkgever.. groetjes nancy
Beste Nancy, Je vraagt of de periode die je een Ziektewet-uitkering ontvangt een verlagende invloed heeft op de hoogte van je WW-uitkering die per 15 februari 2016 zal starten. Wij berekenen de hoogte van je WW-uitkering op basis van het sociale verzekeringsloon (sv-loon). Dat is het loon dat je verdiende in alle dienstverbanden in het jaar voor je werkloos wordt. De periode van een jaar eindigt op de laatste dag van de maand vóór de laatste maand of 4-wekenperiode. De laatste maand of 4-wekenperiode telt dus niet mee. Heb je in deze periode een Ziektewet-uitkering en/of een zwangerschapsuitkering ontvangen? Dan telt het dagloon hiervan gewoon mee voor de berekening. We delen het totale sv-loon door 261 (gemiddelde aantal dagloondagen in een jaar). De uitkomst is jouw dagloon. Hiervan ontvang je de eerste 2 maanden 75% en daarna 70%. Actuele informatie over de berekening van het dagloon WW vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo Ella. Nee ik bedoelde meer of het invloed heeft op de duur van de ww, gaat de tijd dat ik in de ziektewet zit van de duur van de ww af? stel ik heb 9 maanden recht op ww en zit 3 maanden in de ziektewet heb ik dan nog maar recht op 6 maanden ww? Groetjes Nancy
Beste Nancy, Sorry dat we je vraag in eerste instantie niet goed begrepen. Je zwangerschapsverlof loopt tot 14 februari. Daarna kan je WW aanvragen als je contract niet verlengd wordt. De periode dat je in de Ziektewet zit gaan niet van de duur van je WW-uitkering af. De dagen waarover je de Ziektewet-uitkering hebt ontvangen tellen mee als loondagen. Actuele informatie over de duur van de WW-uitkering op of na 1 januari 2016 vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
bedankt voor de goede uitleg Ik kan dus ww aanvragen zodra ik weet dat het niet verlengd word of ik vraag het een week aan voor dat mijn verlof eindigd.. Kan mijn ww mooi aansluiten Heb nog 1 klein vraagje, gaat de verlof periode (wazo uitkering) ook niet van de duur van de ww af? Ik weet dat als mijn contract niet verlengd word uwv het wel overneemt om de betaling rechtstreeks na mij te doen.
en moet ik me beter melden bij 34 weken zwangerschap of stopt mijn ziektewet uitkering automatisch als mijn wazo uitkering ingaat?
Beste Nancy, Je hebt nog een paar vragen. Gaat de verlofperiode van de duur van de WW af? Nee, je hebt eerst recht op het zwangerschapsverlof en daarna gaat je WW-uitkering pas in. Moet ik me beter melden bij 34 weken zwangerschap of stopt de Ziektewet-uitkering automatisch? Ik ga er van uit dat je werkgever de WAZO al voor je heeft aangevraagd. Je hoeft je dan niet hersteld te melden, de uitkering gaat automatisch over naar de WAZO. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare