Ik wil graag borstvoeding geven, en wou graag een elektrische borstkolf halen. Dit vond mijn omgeving en zelfs de kraamzorg (nog) niet nodig. Ze raden het af omdat het niet zeker is of ik het ga gebruiken. De kraamzorg zei "Als je echt te volle borsten heb kan je je borsten masseren met je hand onder de douche om het melk er uit te laten lopen." Oke ik heb er vrede mee om geen elektrische borstkolf te halen, maar toen ze dat zei dacht ik "Ik moet dan toch echt wel een handmatige kolf in huis hebben." Ik ga echt niet met me handen me borsten uit melken als er overal gewoon handmatige borstkolven zijn. Ook heb ik om deze reden nog geen flesjes gekocht. "Neem maar 1 flesje in huis voor de zekerheid want misschien heb je voldoende aan de borst." Maar nu komt het steeds dichterbij en ik wil toch echt wel een hand borstkolf in huis hebben en moet nu onderhand ook een flesje in huis halen. Dus heb wat rondgekeken en wou het liefst iets voor een degelijke prijs inclusief handige fles(sen). Ik kwam uit op deze; Tommee Tippee - Borstvoeding starterset * 1x hand borstkolf 
* 1x sterilisatorbox * 56x zoogcompressen * 4x afsluitdoppen voor de flessen om melk te bewaren 
* 3x 150 ml fles * 5x melkopslagpotjes * 2x fopspeen 0-3 maanden Veel voor weinig. Ook speentjes wat ik nog niet heb! Maar wat vinden jullie? Zijn het bruikbare dingen of zijn er dingen overbodig? Hoe bevalt het merk Tommee Tippee? Of raden jullie mij een ander merk aan? Ik hoor graag jullie mening en ervaring!
Deze set is zeker niet duur, en je moet gewoon je gevoel volgen. Mijn ervaring; -Flessen: ik had een set van avent gekocht (natural). De kraamzorg was hier echt niet blij mee, en zweerde bij de dr. browns flessen. Mijn man ging zonder overleg met mij de dr. browns kopen. Mijn zoon dronk hier voor geen meter uit. Ging veel te snel! Hij dronk wel uit de avent flessen. Helaas na de eerste prikjes weigert hij de avent flessen en sindsdien drinkt hij dus weer uit de dr. Browns. Schade; set a 25,- van avent, en 30,- voor de dr browns. Had dus goedkoper gekunt als ik maar 1 flesje had aangeschaft. Of sterker nog, de avent zat ook in de blije doos! Nu zit ik met 5 overbodige flessen. Kolf: mijn borstvoeding is nooit goed op gang gekomen en ik had geen kolf aangeschaft. Je kunt het beste dan beginnen met het huren van een professionele kolf. Werkt veel beter. Ik heb de handkolf en de elektrische kolf van Ardo. Zijn topdingen. En wat betreft overvolle borsten. De druk eraf kolven wil héél goed met de hand. Maar onder de douche stroomt de melk weg. Met een handkolfje kun je de melk evt invriezen.
Bemoeit de kraamzorg zich met zulke dingen? Ik zou hier echt gek van worden, het ligt toch niet voor niets in de winkel, je hebt zo veel keuze. Dat ze jullie ook nog overhaalt om andere flessen te kopen vind ik echt vervelend om te horen... Ik hoop maar dat ik niet zo een soort kraamverzorgster krijgt. Als je kindje er goed uit drinkt is het toch goed?
Hier geen last gehad van bemoeizuchtige kraamverzorgsters, maar het drinken uit de fles zijn we ook pas na de kraamperiode gaan oefenen. Echter weigerde dochter alle flessen, we hebben ze allemaal geprobeert. Hier nu een flesje van avent in huis uit de blije doos en een flesje van medela, deze zat bij de kolf die ik onlangs kocht. Toen mijn dochter geboren werd had ik geen kolf in huis, vreselijk, ik zie me nog onder de douche staan midden in de nacht met enorme stuwing. Kreeg het met geen mogelijkheid met de hand weg. Toen dus een handkolf gebruikt van avent, deze heb ik alleen uitgeleend en toen ik hem laatst terug vroeg bleek deze verkocht te zijn via marktplaats. (Van je vrienden moet je het hebben ja....) Ik heb lang getwijfeld, maar toch gekozen om nu meteen een degelijke kolf aan te schaffen en daarom voor de elektrische medela gegaan. Het gaat me niet nog een keer gebeuren dat mijn borsten haast uit elkaar knallen en ik de druk er niet vanaf krijg. Ik ben er niet bang voor dat de borstvoeding niet gaat lukken, vorige keer lang gevoed en ik heb nu soms al wat spontane productie. Mocht de baby niet uit de borst kunnen drinken om wat voor reden dan ook, kan ik voor hem/haar kolven.
Even een kleine tip: ik ben ook van plan om een elektrische kolf aan te schaffen en mijn zorgverzekering (Zilveren Kruis, **) vergoedt 75 EUR hiervan. De valt de prijs die je hier zelf aan kwijt bent weer mee Overigens kijk ik zelf naar Medela omdat deze ook daar de verloskundige/thuiszorg e.d. wordt aangeraden.
Deze set heb ik ook gehad destijds, maar handkolven lukte niet en opslagpotjes nooit gebruikt. Flesjes en spenen waren wel heel fijn hier
Bij mijn eerste zoontje had ik niks in huis toen ik in het weekend thuis kwam en wat een ellende. Bij de 2e dacht ik: dat overkomt me niet nog een keer. Ik heb dus van te voren die tommee tippee set aangeschaft. Uiteindelijk in de kraamweek de symphony van medela gehuurd, maar het gaf mij zoveel rust dat ik in ieder geval iets in huis had. Zoontje drinkt goed uit de flesjes, maar de speentjes vallen tegen. Ik heb het trouwens aangeschaft via de duitse amazon, dat scheelde nog weer aanzienlijk met nederlandse websites.
Oh, en ik heb nog steeds geen electrische kolf in huis en doe alles met de handkolf, hij bevalt erg goed. Voor op het werk ga ik denk ik nog wel over op electrisch.
Nee, dat zat er allemaal niet in wegens geen geld. Ik ben er behoorlijk boos over geweest. Het zou echt niet in mij opkomen om zomaar iets te verkopen wat niet van mij is. Klopt inderdaad dat er verschillende zorgverzekeringen zijn die een bepaald bedrag vergoeden. Ik heb cz en die vergoeden helaas niet.
Ik heb een handkolf van avent aangeschaft en deze kan evt ook elektrisch. Het is gewoon heel fijn om flexibel te zijn. Nu heeft de kraamverzorgende ook een kolf mee die je kunt gebruiken (althans, die van kraamzus wel). Maar er zijn zoveel redenen om te willen kolven in de kraamweek: productie op gang brengen, druk eraf kolven, tepel voor vormen, of wat kolven om met een cupje te geven als je kindje nog niet meteen aan de borst kan/wil drinken. Mijn kinderen hebben nooit moeilijk gedaan over uit een fles drinken. Waren ook niet kieskeurig over het soort fles of speen. In de blije doos zit idd een avent fles en bij mijn kolf zitten er twee, dus dit ga ik gebruiken als het nodig is. En dan zie ik straks wel hoe het verder loopt.
Nee bij mij wordt het helaas ook niet vergoed.. Maar door jullie reacties ga ik toch twijfelen of ik toch maar een elektrische kolf moet kopen...
Selcan: dan zou ik voor een handkolf gaan, waar je later een elektrisch component bij kan kopen. Met de hand kolven is in het begin echt het fijnste.
Welke zou dit dan zijn, welke raad jij aan? Het gaat dan toch meer om het flesje? Als je bijvoorbeeld een handkolf van avent koopt, en vervolgens de elektrische dan moet je toch alsnog de gehele pak kopen? Dan heb je een beetje van alles dubbel