Ik heb even een probleem met mijn zoontje en zijn slaapzak en ik zoek dus even goed advies. Ik hoop dat iemand me ermee kan helpen. Mijn zoontje slaapt dus al een hele lange tijd ontzettend goed in de nacht, wordt nooit wakker. Maar als zijn slaapzak de was in moet, wordt hij ineens wel steeds in de nacht wakker tot hij z'n slaapzak weer aan heeft. Het is niet dat hij het koud heeft ofzo, want hij krijgt dan gewoon een andere slaapzak aan. Maar ik moet toch denk ik ergens overheen kijken, want anders wordt hij niet wakker dan lijkt me, ik weet alleen niet wat. (alleen de maat van de slaapzak kan ik me dan bedenken, hij heeft nu nog een 70 cm maar z'n vervangende slaapzak is 90 cm, maar hiervoor deed ik gewoon steeds z'n deken over hem heen en dat is dus ook nooit goed geweest) Ik dacht dat het vanzelf zou oplossen naar mate hij wat ouder zou worden, maar niet dus. En nu is het probleem dan ook dat de slaapzak te klein wordt, dus eigenlijk wou ik de slaapzak weg houden. Maar het is dus nog steeds zo. En lang kan ik nou niet echt meer rekken, dus ik moet een manier vinden om hem zonder die slaapzak te laten slapen. Maar hoe doe ik dat? Ik vind het zonde om nu nog een zelfde soort slaapzak te kopen in een grotere maat in de hoop dat hij daarmee verder slaapt, want het wordt al gauw denk ik veel te warm voor een slaapzak, dus lang zou het dan ook niet gebruikt worden. En ik denk niet dat hij die dan volgende winter nog steeds aan kan, plus dat het ook maar de vraag zou zijn of het zou helpen. Dus dat wordt hem dan niet. Nog andere ideetjes? Of moet ik hem gewoon op de 'harde' manier z'n slaapzak afleren? En dan maar gewoon weer de nachten eruit moeten?
Zomerslaapzakje met dekentje strak instoppen? Hier werkt alleen een dekentje ook niet, schopt ze steeds van zich af. En de winterslaapzak is hier al te warm voor haar en alleen een zomerslaapzakje nog te koud in de nacht. Ik zag dat ze bij het kruitvat nu leuke zomerslaapzajes hebben voor een klein prijsje. Lastig he? Wij hebben ook zo lopen klooien s'nachts, maar hier was een zomerslaapzak met dun dekentje de oplossing!
Je zoontje is 7 maanden? Dan heeft hij volgens mij toch echt nog wel een tijdje een slaapzak nodig. Kinderen mogen pas vanaf 2 jaar onder een dekbed. Mijn dochter van 20 maand ligt echt nog wel even in een slaapzak, totdat ze naar een peuterbed gaat. Nu draagt ze een winterslaapzak zonder mouwen, en in de zomer een dunne zomerslaapzak met een zomerpyjama. Ik koop elk half jaar twee nieuwe slaapzakken, passend bij het seizoen en in de juiste maat.
De slaapzak van 70 cm is waarschijnlijk ook smaller dan die van 90 cm. Het kan zijn dat hij zich in die van 70 cm meer geborgen voelt en hierdoor dus beter slaapt.
@ Fritsie, ik zal eens gaan kijken voor een zomerslaapzak. Maar ik denk niet dat dat werkt, want als hij nu z'n eigen slaapzak weer aan krijgt is het ook goed en hij houd ook niet van strak ingestopt. Dus denk dat ik dan alsnog hetzelfde effect hou. Maar uitproberen kan natuurlijk geen kwaad. @Jessi, hij slaapt ook niet onder een dekbed hoor, ik bedoelde echt zo'n laken-achtige deken. En ik weet dat hij nog wel een tijd een slaapzak aan moet, maar zijn slaapzak waarmee hij dus goed slaapt is echt een winterslaapzak. En ik moet nu dan echt 90 cm hebben, maar denk dat een winterslaapzak nu nog kopen niet handig is, en denk niet dat 90 cm volgende winter dan groot genoeg is. Dus vandaar dat ik niet nu al een winterslaapzak wil aanschaffen. @San, dat zou dan inderdaad wel kunnen. Maar wat kan ik daar dan nu aan doen? Ik kan moeilijk gaan zeggen dat ik z'n slaapzak maar niet meer was en hem maar zo lang als mogelijk in de slaapzak prop. Hij komt ook met z'n voetje nu steeds uit het gat wat erin zit om hem vast te zetten in de maxi cosi, dus moet toch een manier vinden om hem uit z'n slaapzak te halen en goed te laten slapen. En 80 cm is er helaas niet, dus hij moet echt in ene keer over naar een grote 90 cm.
Die overstap is inderdaad enorm. Misschien de onderkant goed onder het matrasje stoppen en dus zijn voeten zo dicht mogelijk bij het uiteinde van zijn bedje?
En dan draait hij zich om en stikt omdat hij vast zit? Das levensgevaarlijk, een slaapzak mag je nooit instoppen! Nu al uit de slaapzak lijkt me zeer onverstandig en onveilig. Ik zou gewoon een zelfde slaapzak bijkopen, als hij volgende winter niet meer pas is dat pech hebben. Overigens liggen ze hier, behalve als het 30 graden is gewoon in hun "winterslaapzak" met de mouwen eraf geritst en alleen een romper aan
Ook niet als je daarna het lakentje/dekentje er goed over heen trekt zodat hij zich niet kan omdraaien? Ik heb daar geen ervaring mee omdat hier dat niet hoeft, dus vandaar dat ik dit opperde. Mijn fout als dit niet mag inderdaad
Nee dat is echt te gevaarlijk en op een dag is je kind ineens sterk genoeg om het lakentje ook los te wurmen
Kun je die lange slaapzak niet van onderen afknopen en dan elke keer een stukje langer maken? Zodat hij langzaam kan wennen aan de grotere maat.
mijn zoontje van 1.5 heeft nu ook nog een slaapzak van 90 cm aan hoor. past nog perfect. dus misschien past jou zoontje hem volgend jaar ook nog. sommige slaapzakken kun je ook met druk knopen korter maken. hij zal toch een keer moeten wennen aan een andere slaapzak vrees ik, maar ik snap je wel.
Hema heeft een maat 74/80 slaapzak, zit tussen de 70 en 90 in. Zou een gewone dikte kopen waar je de mouwen vanaf kan ritsen. Als het erg warm wordt kan hij er altijd nog alleen met een luier aan in
Heel erg bedankt voor de tips. Heb gekeken bij de Hema, maar ze hadden niet de goede maat. De slaapzak die hij nu had die heb ik ook niet meer gevonden. Dus ik blijf in ieder geval die opties even in gedachte houden. Zomerslaapzak heb ik wel gevonden, maar die zit nog even in de was. Maar misschien is het ook niet nodig om een andere te zoeken, want ik heb in ieder geval de andere tips al uitgeprobeerd, de slaapzak van nu even wat korter maken (ik vouw het stuk dat hij niet gebruikt onder hem) en ik stop de laken over hem heen toch even wat strakker in. En dat lijkt tot zover even te helpen. Hij huilt alleen nog maar in z'n slaap nu, geen idee waarom maar het zet in ieder geval niet door dus hij blijft wel slapen. Zijn in ieder geval nu alweer twee nachten voorbij die zo gegaan zijn. Denk dat ik die andere slaapzak nu gewoon even opberg en het zo hou.
Mijn zoontje ligt in zijn winterslaapzak en ik woon in Spanje... Vorige winter ook gewoon in de winterslaapzak en verder niets anders dan een luier. Als ik het goed begrepen heb wil hij enkel in die ene slaapzal slapen? Ik heb de mijne in maat 2 tot 3 jaar gekocht... zo gaat ie volgend jaar ook nog mee en is het geen zonde van het geld. Verder denk ik toch dat je even moet doorbijten en proberen.