Hoe groot is het verschil tussen het hebben van 1 of 2 kindjes?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Typicalme, 18 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Hi dames,

Vraagje voor de mama's met 2 of meerdere kindjes, hoe ervaren jullie het hebben van 2 of meerdere kindjes in tegenstelling tot 1 kind?

Onze dochter is nu 2 jaar en soms komt de kriebel voor een 2e. Maar nog veel vaker heb ik het gevoel er nog niet aan toe te zijn. Hetgeen waar ik zo tegenop zie is het gebrek aan slaap/rust en tijd voor mezelf. Ik merk dat ik 1 kindje eigenlijk al best pittig vind, met het werken, huishouden etc, moet je nagaan als je 2 of meerdere kinderen hebt! Hoe ervaren jullie dat? Is 2 kinderen ook echt zoveel zwaarder als 1?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hierin.

2. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.826
    3.612
    113
    Ik vond het een verschil van dag en nacht. 1 kindje vond ik eigenlijk een eitje: je kunt al je aandacht op dat kind richten, papa en mama kunnen zorg en aandacht afwisselen, waardoor je vaker nog eens een momentje voor jezelf hebt, en 1 kindje is gewoon makkelijker (alleen al boodschappen doen is met 2 jonge kinderen nogal een onderneming). Bij een eerste kindje stem je met gemak jouw ritme af op dat van de baby, een tweede kindje moet helemaal mee in het ritme van je gezin, enzv.

Ik vind het dus zwaarder en drukker (ik heb ook wel 2 hele actieve en drukke knullen), maar ook leuker! Ze spelen met elkaar, stoeien, ruziën, maken grapjes. Het is gewoon erg gezellig. En je groeit er in.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vond van 0 naar 1 kind heel zwaar. Mijn oudste was een huilbaby en heeeel actief als baby/dreumes/peuter. Toen zij 2,5 was, kreeg ze een zusje. Ik had me schrap gezet, want verwachte een zelfde impact... maar nee, die kwam niet. De jongste draaide al snel gewoon mee in het ritme dat we met de oudste al hadden. Natuurlijk is het wel even wennen, maar ik was na een week of 6 wel gewend ;) Ze kunnen samen heel leuk spelen, dat is ook echt heel fijn. En ze maken vaak ruzie, minder leuk ;) Maar ik vind dat ook wel mooi eigenlijk? 't Zijn echt elkaars zussen.

4. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Hier 2 tegelijk: tweeling, en allebei randje huilbaby en hele slechte slapers...weet niet echt hoe het is om 1 te hebben maar soms is er eentje mee met oma en dan heb ik een paar uur alleen met 1 nou verveel me dood zo makkelijk LOL

al met al er zit wel degelijk een verschil in ja! als ik had kunnen kiezen had ik er 1 gekregen en daarbij gelaten, maar het is anders voor mij besloten, ben er erg blij mee maar neemt niet weg dat het soms super zwaar is, vooral omdat ik het alleen doe.

5. xjeannii

xjeannii Actief lid

15 apr 2016
    403
    2
    18
    Ik lees even mee, ben ook wel erg benieuwd.

6. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ben ook benieuwd.

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik vond van 0 naar 1 heftiger. Bij de 2e zat ik toch al in de gebroken nachten en luiers etc. Bovendien was de tweede een heel makkelijk kind (tot 1,5 :D ) dus die draaide gewoon mee.

8. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik vond de overgang van 0 naar 1 zwaarder dan van 1 naar 2. De tweede gaat toch in het ritme mee en we weren al hoe alles werkt en zijn alles al gewend.

9. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Ik vond van 1 naar 2 heftiger, maar ligt denk ik heel erg aan t kind.
    Onze eerste was een hele makkelijke baby, sliep met ruim 5 weken door, huilde heel weinig, had al heel snel en ritme.
    Onze tweede slaapt nog niet door (ruim 4 maanden nu) huilt veel meer, komt moeilijker zelf in slaap etc.
    Natuurlijk is t ook erg leuk om je kindjes samen te zien enzo, maar ik vind het echt wel stuk zwaarder.

10. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.121
    113
    Home
    druk

1 kind is een makkie
    heb ze ook nog allebei thuis op 2 ochtend psz na dus wie weet speelt dat mee
    vooral in het begin vond ik het lastig is de ene wakker slaapt de ander dus kon niet altijd weg

mijn oudste is een makkelijk kind
    mijn tweede een kleine dramaqueen vanaf dag 1

maar ze kunnen heel goed samen spelen en zoeken elkaar altijd op
    en hebben veel aan elkaar

11. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Ik stel me wel eens voor dat ik alleen de oudste nu had. Dan was het voor mij echt heel relaxt :D Altijd 1 ouder 'vrij' en veel meer rust.

Maar, ze spelen hier ook veel samen en dat is ook fijn. Ik denk wel dat 1 kind wel veel rustiger is.

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Je gaat pas ervaren hoe relaxed je het met 1 kind hebt als je er 2 hebt. ;)
    Nou heb ik niet de makkelijkste. :)

13. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Dat is precies waar ik bang voor ben!!! Dat ik denk: help ik wil terug naar hoe het was! Nou was ik daar voor de geboorte van onze dochter ook wel bang voor hoor ;)

Bedankt voor de reacties! Leuk om te zien hie iedereen het ervaart, helaas ook wel een beetje beangstigend; nog drukker dus..

14. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Dit herken ik helemaal! Hier ook twee lekker actieve jongens en de chaos die hiermee gepaard gaat is soms enorm, maar ook heel gezellig.

15. Hestia12

Hestia12 Actief lid

14 jan 2014
    292
    49
    28
    NULL
    NULL
    Oneens. 2 kinderen spelen (vaak) leuk met elkaar, 1 kind vraagt toch meer gezelschap en meespelen van de ouders.

Herkennen de ouders met 1 kind dat niet: dat als er een vriend(innet)je komt spelen, dat je dan 'geen kind aan ze hebt'?

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ach, je ziet ook dat ik zwanger ben van nr 4 ;) alles is relatief en je past je aan aan de situatie :)

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Niet bij die van mij nee. Sorry :)

18. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Ik vond van 0 naar 1 heftiger dan van 1 naar 2. Het is mij 100% meegevallen, maar hier zit er dan ook 4 jaar tussen. Ik heb oudste zoon de hele dag op school en dan de baby thuis. Ik vind het heerlijk, we genieten ontzettend. Moest er eerlijk gezegd niet aan denken om 2 kleine kinderen thuis te hebben maar die "keuze" is natuurlijk ontzettend persoonlijk.

19. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik vond van 1 naar 2 superzwaar. Maar vooral omdat mijn oudste toen heel veel aandacht nodig had en mijn tweede gewoon geen gelukkige baby was. Slecht eten, slecht slapen, veel huilen behalve wanneer we hem vasthielden. Dus dat was een zware combi.
    Van 2 naar 3 vind ik dan weer een eitje. Mijn oudste gaat naar school en kan lezen, wat hij ook veel doet, dus kan zichzelf beter vermaken. Mijn middelste is veel makkelijker geworden en de jongste draait heel makkelijk mee. Ze slaapt slecht 's nachts, maar verder is ze een droombaby.

Ondanks dat ze regelmatig ruzie hebben, ben ik voor mijn jongens wel blij dat ze elkaar hebben. Ze kunnen ook heel goed samen. Ze zijn ook allebei verzot op hun zusje (en zij op hun), dus ik heb wel het gevoel ze iets waardevols te hebben gegeven met elkaar. Dat gevoel heb ik ook met mijn zus en broer.

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik vond het verschil niet zo groot. Het verschil van 0 naar 1 vond ik veeeeel groter. Natuurlijk ben je met twee helemaal continu bezig ed, maar de tweede draaide hier vrij snel mee. Ik heb pas sinds de jongste niet meer slaapt overdag, het idee dat ik geen tijd voor mezelf heb. ;)

Deel Deze Pagina