Baby (4 maanden) maakt geen oogcontact, erg onrustig

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Nescio, May 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hallo dames,

Vrienden hebben een baby van 4 maanden oud. Ze lacht zelden en maakt ook weinig geluidjes (bij mijn dochter begon het kirren met 2 maanden). Ook maakt ze geen oogcontact met je. Ze kijkt heel veel om zich heen, maar dus niet naar mensen. Als je haar aandacht trekt, focust ze haar blik op je haar, je kleren of je mond.

Ook huilt ze vrij veel. Ze heeft bijv. gedronken, even op het kleed gelegen en dan begint het huilen. Haar ouders dragen haar dan continu, maar het huilen stopt niet. Het is geen krijsen, meer heel zeurderig, schor huilen. Ook als ze moet slapen wiegen ze haar door de kinderwagenbak heen en weer te slingeren. Alleen dan valt ze in slaap, voor misschien een half uurtje. Inbakeren hebben ze geprobeerd maar het maakte haar onrustiger.

Ze groeit goed, plast goed etc., maar ze lijkt niet erg gelukkig. Het medische is uitgesloten. Kan ze een hoogsensitief temperament hebben en niet houden van onvoorspelbare dingen? Klinkt dit herkenbaar? De ouders maken zich zorgen maar worden bij dokters en cb niet echt gehoord...

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,140
    8,870
    113
    Misschien eens langs een osteopaat? Heb ik zelf geen ervaring mee, maar je hoort er goede verhalen over. En als ze zich echt zorgen maken en nog geen verwijzing naar een kinderarts gehad hebben, dan zou ik nog een keer naar de huisarts gaan (eventueel met iemand ter ondersteuning) en dan een verwijzing 'eisen'.

3. Elegance

Elegance VIP lid

Nov 13, 2008
    5,478
    2
    38
    Ik lees dat jij je zorgen maakt? Doen ouders dat ook? Zijn ze recent op het cb geweest?
    Mijn dochtertje keek ons ook niet aan met een week of 12-13, terwijl ze dat wel moest doen in die tijd. Op het cb zagen ze dat, terwijl wij tot die tijd zoiets hadden van, komt wel goed..
    Toen we van het cb terugkwamen zat het me echt niet lekker en kregen we te horen dat het anderen ook al was opgevallen.. Dagen was ik bezorgd, ondertussen stond er al een afspraak bij de oogarts gepland.
    En ineens was het er! En heel duidelijk keek ze naar ons. Volgde ze ons ook ineens.. Ze was er waarschijnlijk nog niet klaar voor. Ze sliep ook nog heel veel, ze sliep zo makkelijk dat ze waarschijnlijk het nog niet nodig had om te kijken. Voor de rest heeft ze zich tot nu toe ontwikkeld als een gemiddelde baby en slaapt ze tot nu toe nog steeds veel en goed! :) ( niet te veel) ;)

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dank voor de reacties.
    Elegance, de ouders maken zich zorgen en ik ook wel een beetje. Er gaat niets van haar uit, hoe moet ik het uitleggen. Geen beweging als ze op haar rug ligt, geen emotie bijna. Behalve het vele zeurderige huilen.
    CB heeft geen opmerkingen gegeven en de KA zei ronduit: tja, serieuze ouders, serieus kindje. Dus daar kunnen ze ook niet veel mee.

NiekeKris, bedankt voor de tip! Misschien zit er wel iets vast bij haar.

5. Elegance

Elegance VIP lid

Nov 13, 2008
    5,478
    2
    38
    Bah wat vervelend dat ze niet het gevoel hebben dat ze serieus worden genomen.
    De baby is 16 weken?

Ik heb zelf begrepen, dat ze zich inderdaad minder zorgen maken als een baby wel 'iets' doet maar nog niet volledig.
    Bv als een baby een beetje kirt is het al een teken dat ze het toch 'kan'. Als ze al een beetje kijkt etcetc.. Dat omdat ze zoveel verschil zien in ontwikkeling bij babys. Ik begrijp dat ze wel snel aan de bel trekken als ze zien dat een baby iets echt niet doet, of iets heel afwijkends doet.

Ik demk dat ze het beste toch nog eens met het cb of kinderarts contact moeten opnemen om hun bezorgdheid neer te leggen. En als dan blijkt dat de ze nog geen rede tot verder onderzoek zien, het inderdaad afwachten is. Zo heb ik het toen ook ervaren bij mijn dochter.
    Ik had volledige paniek en zou bij wijze van met spoed naar de oogarts gewild hebben.. Ik moest zeker weten of er iets was of niet..
    Terwijl hun het zo niet zien, ze kunnen toch niks doen, de tijd wijst dingen uit... En evt afwijkingen worden gaande weg toch steeds duidelijker.

Maar dat is mijn mening die ik uit mijn ervaringen heb.
    Het is een slopende onzekerheid, dan lukt genieten van je baby ook maar moeizaam merkte ik. Ik keek alleen maar naar haar ogen..

6. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    1,702
    0
    0
    Ik snap dat ze zich zorgen maken.
    Wij hebben heel lang gehad dat Luc eigenlijk niet lachte. En toen hij dat eindelijk wel ging doen, lachte hij alleen maar naar de plank boven de commode of een schilderij.
    Pas na vier maanden ging hij af en toe naar mensen lachen en dat heeft hij nu ruimschoots ingehaald.
    Maar, voor de rest huilde Luc niet zo veel.
    Ik denk dat inderdaad een osteopaat misschien wat kan betekenen.

7. cc93

cc93 Bekend lid

Oct 10, 2010
    996
    2
    18
    Een baby van 4 maanden hoort wel oogcontact te maken. Er bestaat zoiets als vertraagde visuele ontwikkeling, iets onschuldigs waarbij het bewust kijken later op gang komt. Maar dit is een moeilijke diagnose en iets wat vaak pas achteraf vastgesteld kan worden.
    Als ik het verhaal zo lees vind ik het zeker een indicatie voor een bezoekje aan een oogarts/orthoptist.
    Wat aandachtspunten: Reageert ze op licht/donker of voornamelijk op geluid? Krijg je haar aandacht door met iets felgekleurd heel stilletjes voor haar te gaan staan?
    Als ze blijven twijfelen verwijzing vragen! Liever 1x te veel en bij verbetering zoals hiervoor een reactie afbellen, dan iets over het hoofd zien.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,140
    8,870
    113
    Mijn oudste maakte als baby ook amper oogcontact en nog steeds is het minimaal. Maar bij haar had ik verder geen zorgen (zelfs dat niet aankijken was geen echte zorg te noemen, het viel me alleen wel op), wat dus ook maakte dat ik nooit advies gevraagd heb bij de huisarts. Maar als je meer zorgen hebt, dan zou ik zeker doorzoeken tot je iemand vindt die wel wil luisteren.

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor de tips dames! Het is meer dat ze echt niet gelukkig lijkt. Ze heeft geen lichamelijke pijnen want ze is heel 'relaxed' lichamelijk gezien, eet goed, groeit goed, etc., maar lacht niet, maakt geen oogcontact, en huilt toch erg veel. Het is het vele huilen dat de ouders zorgen doet maken, want alle kinderen zijn natuurlijk anders qua ontwikkeling en tempo.

Share This Page