Beiden recht op combinatiekorting??

Discussie in 'De lounge' gestart door MaggieMagpie, 12 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaggieMagpie

MaggieMagpie Niet meer actief

Gister de belastingaangifte teruggekregen van degene die onze aangifte altijd doet.

Tot mijn verbazing/schrik krijgen wij ruim 6000 euro terug. Mijn man en ik hebben in totaal 700 uur ouderschapsverlof opgenomen dus dat tikt al lekker aan, maar ik dacht dat die 4,18 per uur een heffingskorting was, maar wij krijgen het bijna netto/netto terug.

En dan komt de combinatiekorting. Beiden 1900 euro. Leuk, maar ik dacht dat maar een van beiden (de minst verdienende of de oudste) daar recht op had.

Totaal dus ruim 6000 euro.

En dan heb ik onze hypotheekrenteaftrek van 3500 euro per jaar nog niet eens meegerekend.

Onder aan de streep betekend dat dat ik nog meer kinderen ga maken, want je gaat zowat nog op vooruit ;)

Iemand hier met verstand van belastingzaken?

Overigens, degene die onze aangifte doet, doet dit voor het halve dorp en het gaat altijd goed.

2. MaggieMagpie

O wacht, ik moet even corrigeren, alleen mijn man krijgt de combinatiekorting, ik niet. Maar dan nog vind ik het erg veel hoor.
    Die 4,18 per uur ouderschapsverlofkorting is toch een heffingskorting, geen netto uit te betalen bedrag?

3. p1982

p1982 Niet meer actief

ouderschapsverlof is netto

4. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.751
    646
    113
    Gelderland
    Klinkt wel als een heel hoog bedrag, als de hypotheekrenteaftrek er nog niet eens bij in zit... Maar als het correct is ingevuld allemaal, lekker van genieten toch?
    Wij krijgen ook aardig wat ouderschapsverlofkorting (of hoe heet dat?) terug. Wel ideaal hoor!!

5. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Let je goed op je jaarinkomen?
    Je hebt vorig jaar ouderschapverlof op genomen.
    Dan moet je kijken naar het jaarsalaris van 2011.
    Het jaarsalaris van 2012 mag je met die ouderschapverlofkorting aanvullen tot je jaarsalaris van 2011. Tot een maximum van ruim 4 euro per uur. Je mag hier dus niet overheen gaan. Als je toevallig net promotie oid hebt gemaakt in 2012...kan het best zijn dat je geen recht meer hebt op die ruim 4 euro... Misschien dat je daar nog even naar kunt kijken...

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Combinatiekorting kan maar bij 1 persoon, en je geeft in je tweede post al aan dat je man die ntvangt dus dat lijkt wel te kloppen.

Ouderschapsverlofkorting is netto tot een maximum van terugval van je salaris t.o.v. vorig jaar (of het laatste jaar waarin je geen ouderschapsverlof opnam). Dus als jullie allebei een terugval in salaris hebben gehad en je 700 uur * 4,18 ouderschapsverlof hebt opgenomen heb je recht op bijna 3000 euro. Dan klinkt het totaalbedrag me niet gek in de oren, wij krijgen ook nog 3000 terug zonder dat we voor de ouderschapsverlofkorting in aanmerking komen omdat we geen terugval in salaris meer hebben (nemen het al 4 jaar op en dat is ondertussen wel gecompenseerd in salarisverhogingen)

7. MaggieMagpie

Dank voor alle berichten!

Qua salaris klopt het, dus ik denk dat we er maar gewoon van moeten genieten. Althans, de spaarrekening dan, want die mag wel weer wat gevuld worden...

8. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Wanneer heb je recht op die combinatiekorting? Krijgt iedereen dat?

9. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jij had afgelopen jaar nog geen recht hierop, nu wel. Je kind moet in het jaar van aangifte minimaal een half jaar bij je gewoon hebben.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    Let hier idd even op. Mijn man neemt 4 uur per week op, maar heeft geen recht op die korting omdat hij door een promotie er bruto niets op achteruit is gegaan.

Deel Deze Pagina