mijn zoontje zit sinds vorige week op de kleuterschool. hij vindt het erg leuk overigens. hij heeft daarvoor ook al ge-oefend, dit ging ook erg goed. hij vraagt ook wanneer hij weer naar school mag enzo, dus dat zit allemaal wel goed. leuke jufrouw, leuke kindjes, niks mis mee op het eerste gezicht. helaas is hij sinds de 1e schooldag erg opstandig. slaan, tegen de draad in, zusje duwen etc. schreeuwen en veel huilen. van te voren deed hij dat natuurlijk ook allemaal wel eens, maar nu is er geen land mee te bezeilen. moet echt de hele dag mopperen op hem echt niet leuk het was altijd mijn manneke en erg lief hoe hebben jullie het gedaan? hebben jullie je kids meteen 5 dgn in de week naar school gedaan? hij is 1 ochtend thuis geweest omdat hij dat wilde. ik zit er nu over te denken om hem maar 3 dgn naar school te laten gaan. hoe zijn jullie daarmee begonnen?
Het is best overweldigend en vermoeiend de eerste weken op school, met Eva was soms ook echt geen land te bezeilen, terwijl ze altijd zo makkelijk was. Nu gaat het stukken beter (ze gaat nu bijna 2 maanden naar school), maar ze is wel wat dwarser dan voorheen.
Meteen 5 dagen, behalve de eerste dag geen overblijven en bso. Ze is verder ook nooit thuis gebleven.
Mja ik denk dat als je hem 3 dagen laat gaan je het wenproces enkel maar rekt.. Misschien eens met de juf overleggen of ze daar ideeën over heeft? Op zich is een beetje recalcitrant ineens wel normaal en ze zijn ook moe natuurlijk. Hier ligt dochterlief er zelfs (ja ook nu nog) voor het eten naar bed. Wel met een boterhammetje hoor maar dan ligt ze er om 6 uur al in dus.
Hier ook hetzelfde. Ze zijn gewoon erg vermoeid. Ik heb wel de 5 dagen aangehouden. Het gedrag was nog te doen, en ze moeten er toch aan wennen. Als het echt erg wordt, zou ik eerder kiezen voor een middag extra thuis, maar ik merk hier dat het naast vermoeidheid ook een ontwikkeling is naar meer zelfstandigheid. Dat hou je toch niet tegen..
Ik sta zelf voor de klas en weet dat veel kinderen dit "probleem" hebben als ze net beginnen op school, door alle nieuwe indrukken, dingen die ze ineens veel meer moeten dan op de peuterspeelzaal/creche. Ik raad de ouders aan om het kind af en toe een middagje thuis te houden, dan hebben ze toch het ritme van elke dag naar school gaan, maar nog wel de rust om 's middags even bij te komen. succes!!
@mamavanjip: dat zei onze juf ook Uiteindelijk vond ze het veel te leuk op school om thuis te blijven
Klinkt bekend. Laat hem als hij terug komt van school een soort van met rust. Even bij laten komen even een dvdtje of een rustig spelletje laten spelen even de dag van zich af laten geleiden. Niet gelijk vragen hoe het was? ect ect. En lekker op tijd naar bed vaak zijn ze ook erg vermoeit als ze net met school beginnen. Hier wel zoon in het begin een dagje thuis gehouden. Even niks hoeven niks doen.
Dat is puur vermoeidheid en het verwerken van een nieuwe situatie. Mijn dochter heeft dit ook de eerste periode gehad.Ze gaat sinds september naar school. Ik heb haar sowieso iedere ochtend naar school gedaan. Om toch een vast ritme op te bouwen. Op maandag had ze een hele dag (omdat man en ik dan allebei werken). Op andere dagen is ze 's middags thuis gebleven. Nu gaat ze ook dinsdagmiddag naar school. En zo bouwen we het op. Als kinderen 4 zijn dan is er nog geen leeplicht. Als jouw zoontje moe is, dan houd je hem toch lekker thuis 's middags.
als hij thuis komt van school laat ik hem ook doen wat hij wil doen. meestal is dat lekker op de bank zitten en tv kijken of samen een spelletje doen. ik zal het er inderdaad eens met zijn juf over hebben, kijken wat die vindt