Onze oudste van 7 is niet zo heldhaftig. Nu het weer steeds mooier wordt, probeer ik het buitenspelen natuurlijk weer meer te stimuleren. Niet alleen in de achtertuin en het pleintje voor het huis, maar ook wat verder weg. Nu is een nadeel dat wij wat verder van school wonen en zoon geen vriendjes in de buurt heeft. Geen clubje kinderen dus waarmee hij daarin kan optrekken. Als ik voorstel dat hij naar één van de speeltuintjes een paar pleintjes verderop gaat, komt daar meestal niet veel van terecht. Hij geeft zelf aan dat hij alleen wil als hij een telefoon heeft zodat hij kan bellen in geval van nood. Aan de ene kant zegt mijn hoofd “wat een onzin, dat had ik vroeger ook niet”. Aan de andere kant denkt mijn mama-hart “da’s voor mij ook wel een fijn idee”. Bij Ali kosten die dingen ook amper een drol, dus waarom niet proberen? Maar ik vraag me dan wel weer af wat voor simkaart erin moet. Is het een beetje makkelijk te installeren? En kun je er inderdaad een beetje fatsoenlijk mee bellen? Ik hoef geen hele gesprekken te voeren -liever niet zelfs- maar als er dan echt iets is, moeten we elkaar natuurlijk wel goed kunnen verstaan. Ik heb ook wel gedacht aan een goedkoop, simpel telefoontje. Geen smartphone, maar zo’n “ouderwetse”. Alleen lijkt me dat van de zomer weer erg onhandig. Nu kan zoiets nog in een jaszak. Maar als he straks weer korte-broeken-T-shirt-weer is, is zoiets natuurlijk niks.