Na de zomervakantie gaat mijn jongste naar de middelbare school en mijn baas heeft gevraagd of ik dan wat vaker op kantoor wil werken ipv thuis (ik doe nu alles vanuit huis). Daar hoort dan ook een auto van de zaak bij, maar die moet ik dus nog uit gaan kiezen. Ik heb op dit moment een aantal auto's op het oog en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen - Skoda Fabia (eventueel Combi) - Opel Corsa - Seat Ibiza Ik sta ook open voor andere merken / modellen, maar het mag geen Franse auto zijn van mijn baas . Waar de auto aan moet voldoen: - liever niet meer dan 25.000 euro nieuwwaarde, ivm bijtelling - genoeg ruimte voor een grote hond of twee tieners achterin - redelijk zuinig En dat was het al wel zo'n beetje denk ik, al vergeet ik misschien nog iets, want het is al jaren geleden dat ik zelf een auto had. We hebben nog een Volvo XC60 van mijn man, dus als we met z'n allen weggaan, zullen we toch die gebruiken.
Weet je de levertijden van deze auto's? Mijn man heeft afgelopen weken zich verdiept in een nieuwe leaseauto. Er was er 1 bij waarvan de levering op zijn vroegst mei '23 zou zijn... Misschien ook iets om op te letten? Verder geen tips.
Oja, dat was ik vergeten erbij te zetten. We kiezen om die reden (waarschijnlijk) voor een jonge occasion, dan heb je geen last van de levertijden.
Ik heb een kia rio. Super fijne auto en valt als occasion binnen je budget. Verder als je via kia koopt goede garantievoorwaarden. Wel zorgen dat hij garageonderhouden is en GEEN importauto.
Wauw dat heb je wel lang voorpret Mijn man heeft nu een auto gekozen die (als het goed is) in december wordt geleverd. Mooi op tijd voor het einde van zijn huidig leasecontract.
Ik heb alleen ervaring met een opel corsa. Wij hadden die als eerste auto toen mijn man net begon met werken (echt een tijd geleden dus ). En ik heb jaren een opel corsa gehad, rij nu sinds 6 jaar een fiat punto. Maar ik mis mijn corsa nog steeds. Ik vond dat echt een heerlijke auto. Heb hem ook helemaal ‘op’ gereden.
Haha dat is waar! Hebben jullie nog geluk, al duurt december ook nog even. Ow dat is ook nog een optie! Ik zet 'm erbij op het lijstje Haha, dat klinkt in elk geval goed! Mijn moeder had vroeger (toen ik ongeveer zo jong was als mijn oudste nu denk ik) ook een corsa. Maar in de tussentijd zullen ze ook wel flink veranderd zijn.
Ik heb ze alle 3 gehad. Ik kan nu niet zeggen dat ik een duidelijke voorkeur zou hebben, allemaal 1 pot nat. Qua looks zou ik de Ibiza kiezen, misschien lukt een ST uitvoering ook nog wel binnen budget. Dat is ongeveer hetzelfde als de Fabia combi qua ruimte.
Maar wel allemaal tevreden over? Ik vind de Ibiza inderdaad ook leuk om te zien, alleen van de ST uitvoering zijn er niet zo veel occasions verkrijgbaar (alleen ouder dan dat ik zoek), Fabia Combi's zijn er superveel! Maar op zich is een gewone Ibiza denk ik ook wel ruim genoeg.
Ja, dat neem ik ook aan Maar kan bijna alleen maar beter zijn, met wat meer snufjes en gadgets. Ik geloof dat ik de achterste ramen nog handmatig open moest zetten bv. Maar ik mag toch hopen dat dat tegenwoordig elektrisch is
Wij noemen Opel altijd slopel. Onze Opels gaan altijd stuk!!! We hebben er 3 gehad van de zaak van man en daar was altijd iets mee. 1x gewoon heel de versnellingsbak kapot. Stonden we dan midden in de polder. Uiteindelijk kregen we hem met halve schokken rijdend en in zijn 1 konden we nog een of twee kilometer naar huis rijden maar dat was puur geluk want we konden in 1x doorrijden, hadden we moeten remmen dan was het klaar daarintegen heeft mijn stiefvader zolang ik hem ken al Opels en gaat het bij hem vaak wel goed Wij hebben nu de skoda kodiaq. En wij zweren bij skoda! Wat een fijne auto!!
is een tik van mij maar dan zou ik zelf 1 maand of paar weken langer wachten en in januari laten leveren zodat hij 1 jaar jonger is qua bouwjaar
Ja, over alle 3 prima tevreden. Geen gekke dingen en qua ruimte allemaal wel vergelijkbaar. Het grappige is dat ik ze ook alle 3 verhuurd heb toen ik nog in de autoverhuur op Schiphol werkte. Daar waren de Ibiza en Corsa het meest populair.
Misschien ben je op de hoogte maar houdt er rekening mee dat je ook bij een occasion de bijtelling betaald over de nieuwwaarde (cataloguswaarde) van de auto. Dus als je een occasion koopt voor €25.000,- kan de nieuwwaarde best €40.000,- zijn en over die €40.000,- betaal je dus bijtelling.
Bedankt, maar dat wist ik inderdaad. Daarom had ik erbij gezet 25.000 nieuwwaarde, iets hoger zou wil kunnen, maar liever niet natuurlijk. Mijn man heeft al een auto van de zaak, dus ik weet ongeveer hoe het werkt.
Haha zou je kunnen doen, maar volgens mij is het belastingtechnisch juist beter in dec. ipv januari. Volgens mij gaan dan de procenten weer omhoog. Dus juist in december laten leveren, is de bijtelling lager
dat heeft toch niets met het bouwjaar te maken maar met het belastingjaar die procenten bijtelling? Dus als de bijtelling in januari omhoog gaat is dat ook voor mensen met een auto uit december van het jaar daar voor.