Ik heb net m'n dochter van het kdv opgehaald omdat ze daar de hele ochtend niet wilde slapen en er nu geen land meer mee te bezeilen was. Mevrouw nu thuis op bed gedaan, maar ze gaat gewoon niet slapen. Ze kruipt door haar bed, gaat op haar knietjes zit en heeft heeeeeeeele verhalen. Reuzegezellig natuurlijk, maar ze is wel moe. Ze is nooit een makkelijke slaper geweest, dus zijn we wel wat gewend. Maar ik wil toch even weten wat ik nu het beste kan doen? Ze heeft vrijdag en zondag namelijk ook 's middags ook alleen liggen feesten. 's Ochtends dan wel geslapen. Zou ze 's ochtends te veel slapen? Ik ben niet zo van het wakker maken, maar misschien moeten we dat toch gaan doen?
Gewoon haar laten doen. Zolang ze niet huilt in bed, rust ze toch. Misschien is ze al toe aan 1 slaapje, ze regelen dat meestal prima zelf. Als ze niet meer op bed wil 's middags, is dat wel een teken dat ze aan haar ochtendslaapje genoeg heeft.
Misschien gaat dit naar de situatie dat ze 's ochtends niet meer slaapt, maar alleen 's middags een slaapje doet. Misschien 's ochtends toch niet te lang laten slapen, of eens proberen of je haar 's ochtends op kunt houden. Of dat ze haar op het kdv 's ochtends op kunnen houden, want daar hebben ze vaak meer afleiding / worden ze meer bezig gehouden, waardoor ze het vaak wat langer volhouden.
Misschien is ze toe aan 1 slaapje... Je zou het ochtendslaapje korter kunnen maken of steeds wat later kunnen doen en zo naar 1 slaapje toe werken.
Jammer dan, denk ik.. Nu ligt mn dochter ook te dweilen in bed, al een uurtje :') Wel gewoon rustig maar ondertussen dekentje van zich afgetrapt etc. Zolang ze niet aan het huilen is laat ik d'r maar liggen, en als ze onrustig wordt ga ik ff naar dr toe. Zelf in slaap vallen is ook belangrijk vind ik, op een bepaalde leeftijd.
Ik herken het helemaal, hier ook een dametje wat zodra ik de kamer uit liep stond madam al te springen en te wiebelen, ik had alleen een trekmuziekknuffel, in de vorm van een bloem... Nu heb ik een babyprojector via mp, ze is er veel rustiger door geworden. 1 maand later overggaan op 1 slaapje, maar sinds de projector geen gewandel door bedje, hoogstens zittend spelen met een knuffel
Ja ik herken dit ook en ik ben toen zoonlief nog maar 1 keer per dag op bed gaan leggen. Hij slaapt nu elke dag van 10.30/11 tot 13 uur ongeveer en verder dus niet meer. De eerste maand nog wel vaan eind van de middag een speen moeten geven omdat hij wel moe was maar echt niet ging slapen. Nu overdag geen speen meer nodig en komt de middag prima door met 1 slaapje.
Ik denk ook dat ze minder slaap nodig heeft overdag. Maar doordat we een heel prikkelbaar meisje hebben, doen we alles heel erg in vaste volgordes, op vaste tijden, etc. Dus ik zit inderdaad te dim dammen hoe ik in haar huidige schema kan gaan schuiven. Ik denk toch dat ik haar s ochtends na een uur wakker ga maken. Als ik haar op ga houden ben ik bang dat ze over haar vermoeidheid heen gaat en dan juist daardoor niet meer slaapt. En we zijn juist gewend om haar bij de 1e vermoeidheidssignalen op bed te leggen. Ik maar even uitproberen. Wel fijn om te lezen dat het "normaal" is rond deze leeftijd.
Wakker maken werkt meestal averechts, ook voor het slapen 's avonds... je kan toch gewoon de dingen blijven doen die je al deed alleen dan met een middagslaapje minder? Zou haar haar ochtendslaapje laten doen en verder zien wat ze wil als ze niet huilt in bed, rust ze toch.
Zou inderdaad de overgang van 2 naar 1 slaapje kunnen zijn en dat zal in het begin wat rommelig gaan. In het begin sliep ie hier soms een uur, dan helemaal niet, dan twee uur...inmiddels slaapt ie in principe van 12/12.30 tot 15/15.30. Wakker maken zou ik persoonlijk ook niet doen, werkt vaak averechts. Zou d'r gewoon op bed doen wanneer ze moe is en slaapt ze dan slaapt ze en anders niet en dan misschien de ochtend wat langer proberen te maken zodat de middag niet te lang duurt en je 'normale' en vaste slaaptijden krijgt.
Ik zou ook nier kiezen voor wakker maken maar idd wat later in de ochtend naar bed en die tijd steeds wat later doen. Hier hangt het ook af van hoe laat meneer in de ochtend wakker word. Gister was dat pas half 8 maar vandaag was het 6 uur dus dan iets eerder in de ochtend in bed. Meneer slaapt nu dus eind van de ochtend maar in de middag wil hij nog we eens een power nap doen in de auto als we ergens naartoe gaan of vanaf komen.