We zijn al begonnen met inpakken maar soms lijkt het niet te overzien allemaal. Zo veel wat nog moet gebeuren. Spullen sorteren en naar de stort brengen, adreswijzigingen, inschrijven en abonnementen overzetten. En dan nog niet te spreken over klussen en verbouwen. Wie heeft handige/slimme/ praktische tips om deze chaos iets overzichtelijker te maken?
-Zoveel mogelijk weggeven (FB groepen) -per kast inpakken, kast verhuizen, en gelijk uitpakken. (Als het past in de auto he) -kamer voor kamer aanpakken. -dozen markeren, welke kamer, wat zit er in. Verhuizing: zorg dat je vrij snel 1 kamer helemaal klaar hebt. Dat is je rustpunt. Dan kamer voor kamer inrichten.
Verschillende lijstjes maken Kamer voor kamer opruimen/inpakken Veel weggooien Op tijd beginnen, niet uitstellen 1 doos maken met handige spullen voor tijdens de verhuizing zoals tape, touw, schaar, koffiemelk etc
Ik ben echt voor een goede organisatie. Ik had per ruimte spullen weggegooid en gesorteerd in dozen met daarop een grote sticker van wat er in die doos zit en voor welke kamer. Ik had bv bakken met (en dan helemaal uitgezocht): - Knutselspul (zolder) - Speelgoed L. (kamer L) - Keukengerei (keuken) - Badkamerspullen (badkamer) - Belangrijke papieren ( woonkamer) - Woonkamer accessoires (woonkamer) - Pannen (keuken) - Bakgerei (keuken) etc etc was super overzichtelijk! Verhuizing verliep zo soepel.
Wij zijn verhuisd naar een dorp in de buurt waardoor de reistijd niet zo lang was. Ongeveer 20 minuten. Ik weet niet hoe groot de reisafstand is voor jullie? Wij zijn verhuisd in 2 dagen. Dag 1 kwam schoonmoeder de kinderen (4stuks) ophalen. Zij nam mijn vuile was mee. Inclusief het beddengoed van de kinderen. Dat heeft zij uitgewassen. De kinderen bleven bij schoonouders tot eind van de middag van de tweede dag. Op dag 1 heeft mijn man samen met mijn vader alle bedden gedemonteerd en in het nieuwe huis weer in elkaar gezet. Wij hebben de laatste nacht op de grond geslapen Op de eerste dag kwam ook een schoonzus helpen. Zij heeft toen mijn hele keuken leeggehaald en alles in de auto meegenomen naar het nieuwe huis. Daar heeft zij alles afgewassen en de keuken ingericht. (Later kun je altijd aanpassingen doen als dat handiger blijkt) Verder hebben wij toen echt alles ingepakt. Zodat er alleen nog maar dozen stonden. De volgende morgen kwamen broers/zwagers helpen met verhuizen. Een zwager had zijn vrachtwagen bij zich. Ik heb toen alle hangende kleding uit de kasten meegenomen in de auto naar het nieuwe huis. Halverwege de ochtend kwam de vrachtwagen met alle spullen. Die werd leeggeruimd en alles werd meteen naar het goede vertrek gebracht. Met de lunch was het huis netjes en na de lunch ging iedereen naar huis. Wij hebben toen nog dozen leeggemaakt en opgeruimd. Eind van de middag kwamen schoonouders met de kinderen. Die kwamen in een net en opgeruimd huis. Succes met de verhuizing!
Dozen nummeren en schriftje erbij. In het schriftje schrijven wat er ongeveer inzit. Doos 1: boeken en keukenspullen als placemats en pannen. Doos 2: winterkleding kind K.
Sowieso dozen markeren. Dus echt schrijven wat erin zit en voor welke kamer het bedoeld is. Gaat veel makkelijker. En natuurlijk dingen wegdoen die je niet meer nodig gaat hebben.
Wij hebben geen grote familie en vriendenkring. Ik had gewoon een oproepje gedaan op zo FB koopjeshoek. sjouwers gezocht tegen zoveel per uur. Nou zo ging het supersnel. (10 min heen en weer rijden) We verhuisden naar een bovenwoning. Met een vreselijke trap. Dus extra handen en benen waren super handig. Ze hebben zelfs wat bedden enz in elkaar gezet. Ideaal
Zet op elke doos wat erin zit en naar welke kamer het moet. Stop ALLES in een doos. Te vaak bij vrienden nog zoveel losse spullen moeten sjouwen super onhandig dus geen losse plantenpotten e.d. maar alles inpakken. Pak in je nieuwe huis alles per kamer uit zodat je elke keer een hele ruimte klaar hebt ipv overal nog dozen. Beter 1 kamer nog niks gedaan dan overal in huis nog zooi
Idd alles in gemarkeerde verhuisdozen. Haal een mega grote verhuisdoos waar je op de verhuisdag alle losliggende spullen in kan doen. Je hebt altijd dingen die nog niet van te voren ingepakt kunnen worden. Verder alles inpakken in dozen en geen losse spullen of tassen meenemen.
Een lijstje maken me de organisaties die je moet benaderen om alles door te geven. Per item geef je aan hoe lang van tevoren en wat je nodig hebt (bijv. meterstanden die je door moet geven of soms zelfs een kopie van je ID, tip; print er daar meteen vier van uit, altijd handig) Inderdaad FB gebruiken voor de dingen die je weg wil doen en daarbij kijk ik altijd naar de moeite die het me waard is. Soms kun je vast nog wel een tientje voor iets krijgen, maar ben je er eindeloos mee bezig om er vanaf te komen; honderd bellers en kijkers. Dan maak ik sneller de keuze om gratis op te halen; direct meenemen. Elke ingepakte doos vóór je hem gaat sluiten; een foto maken van de inhoud. In het nieuwe huis alvast opgemaakte bedden inderdaad klussen en verbouwen; zorg dat er één ruimte is waarin je al je materiaal en gereedschap kunt bewaren en doe dat ook. Dat zorgt voor lege kamers en dus overzicht Schaf desnoods tijdelijk een klein koelkastje aan voor in het nieuwe huis, zodat je ook daar tijdens het werken de boel koel kunt houden, maar thuis ook niet onthand bent. Ik weet niet hoeveel tijd er zit tussen het nog in het oude huis zijn en in het nieuwe huis. Als het eerst nog veel klussen is; zorg dat je dan na het klussen alvast gaat douchen in het nieuwe huis. Dan ga je schoon terug naar het oude huis en dat scheelt zoveel bende, want je laat je kluskleding ook achter
Wij hebben het moment van verhuizing aangegrepen om heel veel spullen weg te geven. Daarnaast heeft een verhuisbedrijf het meeste pakwerk voor ons gedaan, waardoor ik me alleen op de spullen hoefde te richten, waarvan ik niet wilde dat zij eraan zouden zitten. Ik schreef verder op alle dozen in welke kamer van het nieuwe huis ik het wilde (kamers op plattegrond nummeren!), zodat we minder hoefde te sjouwen. Ik ben een enorme chaoot en mn belangrijkste tip is dan ook, lijstjes maken met alles waarvan je denkt dat het nodig is! Ik schreef alles op om toch nog een beetje orde te creeeren. Uiteindelijk verliep de verhuizing zelf toch nog behoorlijk chaotisch en moesten we bijvoorbeeld drie dagen langer in een hotel blijven omdat we nog geen gas en licht hadden (verhuizing naar buitenland) en ik op het laatst had besloten de kamers anders te verdelen en we dus alsnog zelf dozen moesten sjouwen. Mn laatste tip is vanuit dat oogpunt, go with the flow. Dingen verlopen bijna nooit precies zoals je zou willen.
Wow wat een geweldige tips zitten er al bij! We gaan tijdelijk ongeveer een maand bij iemand logeren en slaan onze spullen op in een box daar dichtbij. Nieuwe huis is een half uurtje rijden dus we hebben 2x te overbruggen. We hebben voor de kinderen 1 kratje spullen die ze niet kunnen missen wat mee kan naar logeeradres. Rest gaat in de box.
Veel tips zijn al gegeven. Ik weet niet op welke termijn jullie gaan verhuizen, maar als je bijv pas in december gaat verhuizen, dan straks alvast de zomerkleren inpakken... die heb je in de winterperiode niet nodig Plak tijdens de verhuizing A4tjes op de deuren van de verschillende ruimten. De benaming moet bij voorkeur overeenkomen met de benaming op de dozen. Dat scheelt veel vragen van mensen (waar moet dit heen???) Geef globaal aan wat er in de dozen zit, scheelt zoeken Verhuisservice van PostNL gebruiken, hier staan al heel veel bedrijven genoemd die je kunt invullen voorafgaand aan de verhuizing. De nazendservice kan je dan gebruiken om te controleren of je nog bedrijven/organisaties bent vergeten.
Precies dit! En alles al sorteren voor de sleuteloverdracht. Zijn poosje terug bij schoonzus en vriend wezen helpen.. mijn god wat een zooi heeft ze mee gesleept, ze is nu nog bezig met sorteren wat weg kan en wat niet.. had ze voor de verhuizing al moeten doen, nu hebben we letterlijk alles moeten overplaatsen van huis naar huis.
1 van jullie staat bij de deur en zegt naar welke kamer het moet. Grote stukken liefst direct op de juiste plek neerzetten.
-Duidelijk op de etiketten op de dozen zetten waar die heen moet en wat er inzit. -Dozen met spullen voor de kringloop voor de verhuizing wegbrengen, wij hadden een lieve vriendin die heel lief bedoeld alsnog die dozen wel 3 keer heen en weer verhuisd heeft omdat ze dacht dat ik spijt kreeg. De dozen kwamen aan in het nieuwe huis waar ik was en dan stuurde in ze weer terug met mededeling, die moeten in het oude huis blijven en gaan morgen naar de kringloop. (Uiteindelijk zijn ze op een onbewaakt moment door haar op de zolder gezet, heel lief, maar koste ons daarna weer extra tijd) -op de verhuisdag zorgen dat je man heen en weer gaat en jij in het nieuwe huis bent, zodat je mekaar niet in de wegloopt en er voor iedereen een aanspreekpunt is. -op de dagen dat je in het nieuwe huis aan het werk bent, steeds dozen meenemen. (Wij namen dozen mee met dingen die achter de schotten van de zolder moesten) -de dag voor de grote verhuizing, zorgen dat de bedden klaarstaan en opgemaakt, zodat je na een lange dag verhuizen, niet nog je bed in elkaar moet maken of terug moet naar het oude huis om daar te slapen. (Wij sliepen dus de nacht voor de grote verhuizing van de restspullen zoals machines en kasten, in het nieuwe huis, ontbijtpicknick in het nieuwe huis, tv mee voor de kinderen) -iemand vragen om een lekkere maaltijd te maken op de verhuisdag. -zorg dat je voor de helpers, blikjes drinken en flesjes water hebt en dat er altijd koffie kan worden gemaakt, per stuk verpakte koeken erbij. (Dan heb je geen open flessen en open pakken koek) -als lunch grote familiezak patat en iedereen een snack -iemand vragen waar de kinderen na het ontbijt heen kunnen (mijn tante paste op de kinderen en oom en neef hielpen met de verhuizing, ze bracht mijn oom en neef en nam de kinderen mee)
Door de dozen/spullen juist te labelen en de deuren te voorzien van briefjes, is het dus niet nodig om nog bij de deur te staan en te "dirigeren". Dat scheelt jezelf weer tijd, omdat jij dan andere dingen kunt gaan doen.