Geen vitaal beroep wel werken buiten de deur

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Snoopy1983, 30 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Ik ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die geen vitaal beroep hebben maar toch naar hun werk moeten en hoe jullie dit hebben geregeld met opvang?

Mijn man werkt thuis en ik werk parttime als dierenartsassistente. Hiervoor moet ik natuurlijk de deur uit. Onze ouders passen normaal op maar dat willen we nu niet. Mijn man kan niet thuiswerken en op 3 kinderen letten. Zeker niet met nog een peuter. Hier zullen dus onze vrije dagen op gaan zeker nu ze het nog gaan verlengen. Dat laatste had ik ook wel verwacht maar ik ben dus benieuwd hoe anderen dit doen.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier qua werken dezelfde situatie, alleen maar 2 kinderen en die zijn al wat ouder, dus dat loopt thuis wel.

Kan je man misschien werk inhalen als jij thuis bent?
    En anders gedeeltelijk zorgverlof? Dat heb ik hier toen opgenomen toen de scholen nog open waren, maar L. niet naar school mocht omdat ze verkouden was. Dan wordt (hier in ieder geval) 70% doorbetaald.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Zorg mocht toch breder getrokken worden en dierenartsen vallen er dan ook onder, misschien dierenartsassistenten ook wel? Er van uitgaande dat je wel KDV/BSO wilt, zou ik de organisatie gewoon bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn?

En anders misschien je man werken als jij thuis bent (dus op je vrije dagen, 's avonds en in het weekend)? Niet ideaal, maar beter dan al je vrije dagen inleveren, denk ik?

Ik werk in een vitaal beroep, maar ze gaan niet naar de opvang. Ik werk thuis. Deels overdag, maar ook gedeeltelijk 's avonds en in het weekend, omdat er met twee kinderen om me heen natuurlijk niet heel veel uit mijn handen komt.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Werk thuis inhalen is lastig. Operaties gaan gewoon door. Ik kan thuis bv wel emails beantwoorden, sociale media bijhouden, vaccinatie oproepen de deur uitdoen maar daar dat is het dan ook wel.
    Zorgverlof is toch alleen wanneer je eigen kind ziek is? En calamiteiten verlof is volgens mij ook niet voor zo'n langere periode dacht ik?

5. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wij hebben beide een vitaal beroep, maar willen geen gebruik maken van opvang. Ik mag geen verlof opnemen. Mijn man heeft zijn week meivakantie opgegeven en neemt af en toe vrij. Hij probeert ook zoveel mogelijk te werken als ik thuis ben (avonden/weekenden) en hij werkt zoveel mogelijk thuis. Onze dochters zijn ook wel regelmatig een paar uur alleen. En mijn man zal waarschijnlijk ook onbetaald verlof op gaan nemen als het lager duurt.
    Maar we kijken steeds per week vooruit. Want als één van ons koorts krijgt, kan het allemaal weer anders zijn.

6. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Mijn man is servicedeskmedewerker in de IT en hij moet op vaste tijden aanwezig zijn. Dus werken op andere tijdstippen is niet mogelijk helaas.

7. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Ik heb een vitaal beroep (kdv) in plaats van 3 dagen werken werk ik 1x in de week omdat we met veel collega’s zijn..
    mijn man heeft geen vitaal beroep maar hij werkt gewoon door 5 dagen. ik ben dus gewoon thuis met de kinderen en breng ze niet naar de opvang.
    vorige week was mij zoontje en mijn toevallig ziek dus ben niet gegaan. Aanstaande woensdag moet ik werken en heb gevraagd of mijn man vrij kan nemen (wel verlofdag opnemen helaas)
    Ik heb dus recht om ze naar de opvang te brengen maar ik wil dat gewoon niet

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik bedoelde voor je man op andere tijden werken ;). Maar lees net dat dat ook geen optie is...
    Ik weet niet of zorgverlof ook hiervoor geldt, maar ik zou het even gaan uitzoeken en dan bij beide werkgevers navragen. Misschien dat het nu met corona anders geregeld is. Want je man is thuis en moet voor de kinderen zorgen, en een peuter valt wellicht onder hulpbehoevend?

9. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.222
    6.895
    113
    Vrouw
    Ik werk bij een autowascentrum. Thuiswerken dus geen optie. En verder alleenstaand.
    A gaat deels naar oma (nog geen 60 dus voelt zich geen oudere :roflmao:) die thuiswerkt. En deels naar een vriendin van me die zelf ook oudere kids heeft.
    Tis geen ideale situatie, maar ik moet toch naar mn werk.
    Gelukkig werk ik maar deeltijd en vooral de ochtenden. Maar goed, zolang de boel nog open mag blijven rekenen ze wel op me.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Dat is vervelend. :( Ik heb dat gedeeltelijk ook.

Als het echt niet anders kan, zou ik toch contact opnemen met de opvangorganisatie.

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Bel de gemeente, de ene gemeente is er soepeler mee dan de andere. Zij betalen uiteindelijk deze rekening heb ik begrepen.

Als je belt, bedenk vantevoren even op welke dagen je opvang nodig zou hebben....

12. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
    Ik heb wel een vitaal beroep en werk thuis met de kinderen 2 en 5 om mij heen. Gelukkig werk ik ook veel in de avond en nachten. Na mijn nachtdienst blijf ik wakker totdat man het over kan nemen tegen 18 uur. Rond 22 uur er weer uit en verder werken.

Man kan niet thuis werken. Geen vitaal beroep waardoor ik nu geen opvang heb. Het is wat het is. Coulance is er in ons geval niet van de gemeente.

13. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Als één van de twee ouders een vitaal beroep heeft, dan kun je school/opvang vragen voor opvang als je het niet anders geregeld krijgt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/kinderopvang/cruciale-beroepen

autumn86 en NiekeKris vinden dit leuk.
  14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Is hier ook zo (bij beide opvangorganisaties). :)

15. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Ik heb een vitaal beroep en man eigen bedrijf in de bouw waardoor hij ook geregeld op pad moet. Oudste heeft longklachten dus sowieso niet naar de opvang en de jongste heeft echt extreme verlantingsangst al twee jaar dus die breng ik ook niet weg. Hier doen we het zo: man van 06.00-9.30 weg om werken op te starten...dan komt hij thuis en ga ik werken. Ik plan mijn patiënten zelf in op tijden dat ons uitkomt. Wij allebei ‘s avonds administratie nog doen als kids op bed liggen. Manlief geregeld tot 01.00-02.00 uur want hij moet heel veel werken uittrekken en facturen/offertes maken.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik heb een vitaal beroep maar wel eentje waarbij ik deels thuis kan werken en op eigen tijden. Dus ik ben nu wel 24/7 bereikbaar voor cliënten (want tja corona houdt zich ook niet aan kantoortijden) maar wel grotendeels vanuit huis. De niet-dringende mails en telefoontjes beantwoord ik als de kinderen op bed liggen of tv kijken. De spoeddingen doe ik wel gelijk, ja dan horen ze de kids op de achtergrond maar is even niet anders.
    Op vrijdag is mijn man vrij en kan ik huisbezoeken doen die noodzakelijk zijn en niet met videobellen gedaan kunnen worden. Verder werkt hij gewoon.

17. autumn86

autumn86 Bekend lid

3 sep 2014
    790
    532
    93
  18. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Ik moet deze week ook naar mijn werk. Mijn man werkt thuis. Maakt wat minder uren, maar dat is even niet anders. Ik werk de ene week op kantoor/lab andere week thuis, maar dan moet ik ook de kinderen lesgeven. Dus werk ik ook wat minder en minder efficiënt, gelukkig zijn onze werkgevers wel flexibel. Op mijn werk zijn ook genoeg andere mensen nog bezig, in de fabriek, vrachtwagenchauffeurs, de order/verzend afdeling, de schoonmakers. Alleen alle echte kantoorbanen zoals financiële afdeling, hr, klantservice, allerlei administratie zijn thuis. Genoeg mensen die nog wel echt ergens moeten zijn.

19. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.905
    2.067
    113
    Ik heb geen vitaal beroep. Werk 4 dagen thuis en ga 1 dag naar kantoor om dingen te printen en werk mee te nemen voor de rest van de week.
    Gelukkig al grote kinderen die makkelijk alleen thuis kunnen blijven

20. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn man werkt 4 dagen van 9 uur en gaat om 7.00uur op de fiets naar zijn werk en komt om 17.30 thuis. Hij is op maandag vrij.

Ik ga op maandag naar mijn werk en doe dan de afspraken op lokatie. De rest van de dagen werk ik thuis. Afgesproken dat collega’s zonder kinderen of met oudere kinderen zoveel mogelijk de afspraken op lokatie doen en wij met kleinere kinderen de administratie thuis doen.

Deel Deze Pagina