Ik weet het echt niet meer, poepprobleem!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door maaike pati, 2 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maaike pati

29 mrt 2007
    56
    0
    0
    den haag
    Hallo,
    Heb echt ff geen idee meer hoe dit probleem op te lossen.
    Mijn zoontje is nu ruim 3,5 jaar. Hij is al bijna een jaar plas zindelijk. Ook al bijna een half jaar nacht zindelijk. Maar het poepen.....dat is een drama!
    In het begin was poepen op de wc een beetje eng. Ook is het een erg beweeglijk ventje die zichzelf de tijd niet gunt om 5 minuten op de wc te gaan zitten. Deed het vaak in zijn broek. Wilde niet op de wc en wilde ook geen luier aan. Dit een tijdje zo gelaten (niet te veel druk opgelegd) en uiteindelijk heeft hij een week lang op de wc gepoept. Iedereen blij!
    Helaas heeft hij niet doorgezet en ging hij het weer in zijn broek doen. Hij doet het vnl wanneer we bv in een speeltuin zijn. Hebben er toen weer een tijdje geen druk op gezet maar hier kon ik niet meer tegen. We gingen hem dingen beloven wanneer hij op de wc zal gaan poepen;speelgoed, naar speeltuin. En we gingen hem dingen afnemen wanner hij het in zijn broek deed: niet meer op ipad e.d. Ook dit maakte geen indruk. Het ging op een gegeven moment alleen nog maar over het poepen hier in huis. Niet echt goed voor de sfeer. Vorige week zondag ineens weer2 keer op de wc gepoept, dit was eigenlijk een soort van per ongeluk, omdat het tijdens het plassen gebeurde(diaree). Weer iedereen blij, veel complimentjes en mocht speelgoed uitzoeken. Dag erna op de Creche weer in zijn broek gedaan!
    Afgelopen vrijdag op de Creche steeds zijn poep opgehouden, zegt tegen de juf dat ik boos wordt als hij in zijn broek poept en dat ik hem een baby noem ( heb ik idd gedaan :( )
    Nadat hij afgelopen zaterdag al krijsend van de pijn ( te lang poep opgehouden) zijn enorme drol met hulp van mij in de wc heeft uitgepoept
    Kwam weer het besef dat deze manier dus ook niet werkt!!
    Wat we nu hebben afgesproken is om het helemaal niet meer over poep te hebben in huis, hij weet dat hij het op de wc moet doen, omdat dat zo hoort. Gaat het mis, dan zeggen wij niks. Met als gevolg weer 2 dagen in zijn broek gepoept!
    Wat kan ik nog doen??? Hij moet over 3 maanden naar school!
    Heeft iemand een tip??

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je kunt niet zo veel. wat jij wel kunt doen belonen. als hij in de wc popt dan kirijgt hij n koekje?zoiets direct belonen. en verder niet over praten. heel vervelend is dat.ik hoop dat hij snel het door heeft.

3. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.672
    1.432
    113
    Wat wij hier deden was aangeven van het is niet erg dat je nog niet op de wc durft te poepen maar waar en hoe durf je we te poepen, potje, luier, met verkleiner, hier was het antwoord luier dus afgesproken dat zodra hij moest poepen hij dat zei dan pakten wij een luier en krege hij die aan en ging direct poepen. En zo langzaam "omgekocht" beloond voor het poepen met luier aan op het potje en zo van de 1 op andere dag was het ik ga even naar de wc poepen en was het probleem over.
    Wij hadden echt zoiets van prima we doen niet moeilijk wil jij een luier dan doen we dat en het kwam vanzelf goed.
    Wat je eventueel nog kunt doen is zelf laten opruimen als hij in de broek heeft gepoept maar denk dat je met geen druk op leggen en even los laten al een eind gaat komen. Voelt hij het trouwens wel goed aankomen? Dat het geen medisch iets is?

4. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Als je zeker weet dat er geen ''medisch of psychisch probleem'' achter schuilt zou ik hem de eerste keer dat hij in zijn broek poept het hem helemaal zelf op laten ruimen. Al moet je er in de speeltuin denk ik wel vanuit gaan dat hij het gewoon te druk heeft met spelen en het vergeet.

Mijn zoontje had er namelijk een handje van om voor het ''gemak'' maar gewoon in zijn broek te poepen en op advies van het CB hebben we het hem zelf op laten ruimen. Nou en dat vond ie toch vies. Het was zo over...

5. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Hier heeft ze vanaf dat ze dag en nacht zindelijk was nog 2 mnd ongeveer in de luier gepoept, het was hier en een klein beetje obstipatie en psychisch!
    We hebben het gewoon zo gelaten en wel af en toe gezegd als je je poep op de wc doet mag je een cadeautje uitzoeken:D
    Op een gegeven moment deed ze perongeluk een poepje na een grote plas en sindsdien is het goed!

6. mamasinds08

20 jun 2013
    16
    0
    0
    friesland
    Misschien kan je een potje proberen ipv poepen op de wc. De houding voor het poepen is op het potje ook beter dan op de wc. Zodra hij gepoept heeft belonen en samen met hem de ontlasting in de wc gooien en doorspoelen. Het potje kan je zichtbaar neer zetten. Heeft hij geen geduld, dan zet je hem even een paar minuutjes voor de tv op het potje. Het komt vanzelf. Geen druk op leggen. En dat hij straks naar school gaat zou ik niet zo druk om maken. Hij is echt niet de eerste als hij nog niet op de wc poept. Succes!

Deel Deze Pagina