peuterspeelzaal of kleuterschool ( of beide niet?? )

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Gemma79, 20 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb ff een vraagje..
    Een kind is met 5 jaar pas officieel leerplichtig.
    Dan moet het echt naar school.
    Nou ken ik iemand die haar kind niet naar de peuter deed en ook niet laat kleuteren.
    Ze worden ook erg beschermd opgevoed, komen bijna het erf van de boerderij niet af, hoogstens eens naar familie.
    Het meisje is nu een ochtendje naar school geweest om kennis te maken met de juf etc, maar was helemaal over haar toeren.
    Ze is ook niks gewend wat dat betreft.
    Wij wonen hier in friesland en vind fries een leuke taal , maar haar ouders leren haar alleen fries.
    Ze weet bijvoorbeel wel wat een hynder ( =paard ) is maar niet wat een paard is..
    Wat vinden jullie hiervan.
    Ik vind het een beetje sneu voor het kindje..
    En heb dit geprobeerd uit te leggen aan moeder, maar die werd gelijk heeeeel boos..

2. Dana

Dana Niet meer actief

oh dit is echt moeilijk, en inderdaad sneu voor het kindje om het zo wereldvreemd te houden. ik heb niet echt advies ik wil alleen laten weten dat ik je gevoel compleet begrijp, het is echt zielig!

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Daar kun je helaas niks aan doen.

Ergens wel erg voor het kindje. Maar gelukkig zal ze straks op de basisschool echt wel Nederlands leren.

4. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Vind dat ook wel zielig, en helemaal verkeerd voor dat meisje, maarja, wat hierboven ook gezegd is, je doet er weinig aan.
    Hopelijk leert het meisje op school veel...

5. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik leerde ook pas op mijn 6de nederlands, bij ons op de kleuterschool werd ook fries gesproken.
    nederlands leren komt vanzelf goed hoor, alleen het is wel sneu dat de moeder door het kindje weg te houden van peuter/kleuterschool zo wel een angstig kindje kan vormen.
    Kindje moet dan straks op school ook nog leren omgaan met al die indrukken, en andere mensen dan haar vertrouwde omgeving.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Een kind kan met 5 jaar nog prima een tweede taal leren. Als haar Fries goed is, biedt dat genoeg basis om op school NL te leren.
    Sneu vind ik het wel dat ze tot nu toe zo overal buiten is gehouden. Hopelijk wordt ze niet het buitenbeentje van de klas... en kan ze goed wennen op school.
    Maar haar moeder heeft alle recht om het te doen zoals ze het doet.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Tsja, ik vind het sneu voor het kind, maar je doet er niets aan. Zoals Bri zegt, het is nou eenmaal zo bij de wet geregeld. Al kan ik niet begrijpen waarom iemand hiervoor kiest (ik kan wel begrijpen als iemand hiervoor kiest als de start op de basisschool dramatisch is en anders handelen noodzakelijk is).

8. Rianne 85

Rianne 85 Bekend lid

8 feb 2011
    501
    0
    0
    Kinderen leren heel gauw en als ze straks naar de basisschool gaat hoop ik dat ze wel aansluiting vind bij andere kinderen, anders is het helemaal zielig! De moeder heeft natuurlijk wel recht om te doen hoe zij het wil doen, maar als het kind straks een buitenbeentje word is dat wel haar eigen schuld vind ik. Je moet je kinderen ook leren om met anderen te spelen en te delen, hopelijk is het daar nog niet te laat voor!!! Misschien dat de juf het daar in de toekomst wel met die moeder over gaat hebben en dat haar ogen dan open gaan..

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik zie het om ons heen wel meer. In sommige Friese dorpen kunnen kinderen alleen maar Fries.

10. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

jeetje dat is moeilijk

hier gaan ze gewoon heb het ook eigenlijk nog niet gezien of mee gemaakt
    hier zijn de beide naar psz en kleuterschool
    mijn dochter gaat nu 3 dagen in de week
    en mijn zoon gaat gewoon lekker naar school
    vind het een moeilijk onderwerp ook omdat ik niet weet van hoe of wat omdat we het hier nog nooit hebben mee gemaakt
    denk ook dat je der eigen niet mee kan bemoeien
    het zal wel in hun opvoeding zitten eerlijk gezegt geen idee:)

11. mama van JS

mama van JS Niet meer actief

ik vind het idd ook sneu voor het kindje, maar je kan er weinig aan doen. Dit is natuurlijk ook al eerder gezegd. Het zal niet mijn keus zijn om het zo te doen. Ik hoop voor het kindje dat het straks goed mee kan komen als ze wel op school zit.

12. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Nee dat zou ik ook niet doen, psz is heel leuk, en de basisschool vanaf 4 jaar ook.
    Ook is het verstandig om je kind bn te leren.
    Uit welk tijdperk komt dat stel?

13. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Eeh... tja wat zal ik zeggen...
    Ze zijn erg kerkelijk en gaan ook verder alleen maar om met mensen uit hun "cultuur".
    De kinderen kennen ook geen andere mensen dan de mensen uit de familie en van de kerk.
    Het meisje ( oudste ) viel het laatst op dat ik geen rok droeg ( doen alle vrouwen bij hun wel )..
    Ik heb daarop geantwoord dat ik niet zo van rokjes hou..
    stond eigenlijk een beetje perplex..

14. tulip

tulip Niet meer actief

wat erg zeg!!! En zeker dat jij dat ziet gebeuren en er helaas niks aan kan doen. Ik vind het belachelijk iig en ook van het alleen fries praten, ook al leren ze dat op de basisschool nog makkelijk aan, ik vind het belachelijk. Nederlands is hier de voertaal.

15. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ach een zwarte kousen familie. ( niet denigrerend bedoeld maar weet niet hoe de kerkelijke stroming daarbij horend heet)
    Die kinderen gaan ook naar een speciale school later. Mijn vriendin is ook van die tak en die ging naar een speciale basisschool en speciaal voortgezet onderwijs.
    later wel op MBO gekomen en daar heb ikhaar leren kennen.

Iedereen voedt zijn/haar kinderen op zoals ze denken dat het beste is. Zij hebben regels, vanuit hun gemeenschap en geloof, en denken dat dat goed is.

Kindje krijgt later wel vriendjes, kinderen maken snel contact.

16. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik vind het heel sneu voor het kindje, haar ouders zijn echte stijfkoppie friezen dus. vader van een kennis was ook zo, die vertikte zelfs nl te spreken als er andere mensen bij waren, gelukkig was haar moeder verstandiger.

psz is zo leuk voor kindjes, groep 1 ook

17. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    #17 lin80, 20 jul 2011
    Laatst bewerkt: 20 jul 2011
    Dat van het fries praten ben ik niet met je eens. Natuurlijk is nederlands de voertaal, maar ook wij voeden onze kinderen op met alleen de friese taal. (nou ja, thuis dan.) Nederlands leren ze straks op school snel genoeg en de friese taal dreigt te verdwijnen en persoonlijk vind ik dat jammer. Ik ben echt geen super fries, maar vind het wel een fijne " taal". Mijn dochtertje spreekt nu al zowel fries als nederlands (en ook lekker doorelkaar soms:D;)) en ook engels passeert hier regelmatig. Vind het juist fijn dat ze meerdere talen beheerst. Je kunt het misschien niet nodig vinden, maar het belachelijk vinden vind ik ook weer een beetje overdreven.

Ik vind het trouwens wel jammer dat de ouders ervoor kiezen om het kindje pas nu naar school te laten gaan. Hierdoor kan ze een achterstand hebben op de andere kinderen op sociaal vlak. Hoop voor het kindje dat ze hierdoor niet gepest wordt en niet te angstig is op school. Het is natuurlijk een hele stap zo ineens. Van mij zouden ze de kleuterschool wel verplicht mogen stellen. De peuterspeelzaal overslaan begrijp ik nog (al gaan onze kindjes zeker wel naar de peuterspeelzaal voor het sociale contact), maar op de kleuterschool leren ze tegenwoordig al zo veel dat ik dat toch wel erg belangrijk vind.

18. Mayon

Mayon Niet meer actief

Met Fries en Nederlands komen op school over het algemeen niet veel problemen. In de loop van de basisschool zijn ze er al aan gewend.

Met dictees heb je meer last van dialecten, als bijv te schrijven: 'Hij het' ipv 'hij heeft.'

Psz moet ieder voor zich weten, basisschool vind ik normaal met 4 jaar.

Panter, je bedoeld waarschijnlijk Gereformeerd of Hervormd. Maar de TS zegt daar niks over al denk ik het zelf ook wel. Maar vind het wat sneu om hier neer te zetten.. Gaat vast wel goed komen, meisje moet er even door heen. Heb liever dit dan een mishandeling oid!

19. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    ik vraag me dan altijd af wat nu de bedoeling is van zo'n topic? ze hebben het recht om te handelen zo als ze doen. maar als het dan weer anders is dan de massa moet er dan een galgentopic geopend? (valt me mee dat er nog zo kalm gereageerd wordt) tenminste zo ervaar ik dat. (kan zijn dat het niet zo bedoeld is. maar dit is hoe het over komt op mij)
    snap ik niet. maar goed ieder zijn mening? als het nu om mishandeling gaat dan vind ik het wat anders. maar omdat ze een andere manier van opvoeden hebben.. Laat een ander toch eens wat meer in zijn waarde.

20. Mayon

Mayon Niet meer actief

Precies Cherie. Ze vroeg zich af hoe wij er over dachten, maar al vonden we dit allemaal vreselijk dan nog veranderd het niet ;) (denk ik)

Deel Deze Pagina