We gaan komende zomer voor het eerst naar Oostenrijk en willen er graag een actievere vakantie van maken. Ook gaat onze pup mee dus de vakantie zal er sowieso anders uit gaan zien dan we gewend zijn. We hebben een hotel met voldoende voorzieningen maar willen ook de omgeving zien. Wat is kwa kleding en schoenen echt een must om mee te nemen? Het regent er vaker maar ik heb echt geen idee wat ik kan verwachten kwa weer in Juli. We zitten in Tschagguns, Golm. Vlakbij de Zwitserse grens. Iemand toevallig in deze omgeving geweest en tips voor leuke plaatsen, activiteiten en restaurants?
Ik ken Oostenrijk niet heel goed, wij zijn afgelopen zomer voor het eerst geweest. Een tip wat mij betreft is om een regiokaart aan te schaffen. Wij zaten in Karinthië en hadden een Karinthië-kaart. Daarmee konden we in heel veel attractieparken, musea, zwembaden, kabelbanen. De meeste zonder bij te betalen, sommige met korting. Maar dat stond duidelijk aangegeven. Die kaart hebben we er dik uitgehaald. Volgens mij hebben alle regio's in Oostenrijk een soortgelijke kaart. Qua kleding: laagjes! Soms is het beneden warm en boven een stuk kouder. Ook heb je echt goede bergschoenen nodig. En doe goede sokken daarin aan! En een tip is om rugzakken mee te nemen zodat iedereen bijvoorbeeld zijn eigen flesje water mee kan nemen en je toch je handen vrij hebt. Ook voor de eventuele extra kleding (een vest ofzo) is het handig. Dan loopt niet 1 te sjouwen, maar iedereen zijn eigen spullen. Verder geniet! Het is er echt prachtig! Het ligt er nog even aan hoe het allemaal gaat met de baby, anders hopen we weer te gaan.
Heel mooi daar! Ik was er vorig jaar juli, met mijn dochter van toen 10 jaar. Paar tips: - Lünersee met stip op 1, zo mooi! Met een gondel steil omhoog, en dan kun je vanaf daar rond een helderblauw meer wandelen (simpel) of de uitdagendere route kiezen over een smal pad omhoog naar de Totalphutte en daar lunchen. Je komt boven de boomgrens tussen de resten sneeuw. Een afritsbroek is niet charmant, maar wel erg handig want temperatuur beneden en boven op de berg kan heel erg schelen. En een (fleece) vest, dun regenjasje, en goede schoenen echt belangrijk. - Golm heeft ook een berg met een rodelbaan (leuk, wel vroeg op dag gaan anders wachten) en wandeling naar beneden met allemaal glijbanen (meer voor jongere kinderen). Vanaf het bergstation kun je prachtig verder omhoog over de bergkam lopen, zo'n soort koorddanswandeling met links en rechts ravijn/helling (op google maps staat hij als Golmer Hohenweg) Sommige mensen vinden voor stabiliteit het wandelen met wandelstokken prettig (1 of 2) die kan je voor niet zoveel geld bij Decathlon kopen. - Alpenbad Montafon is een fantastisch zwembad en natuurbad in 1, met glijbanen, duikplanken en grote ligweide. Daar zijn wij meerdere middagen geweest. - Er zijn meerdere klettersteigen in de buurt. Wij hebben zelf 2 sets (klimgordel, met 2 haken en klimhelm) maar die sets kun je vaak ook voor een dagje huren. De Robischlucht klettersteig is goed te doen als beginner. Gaat vooral horizontaal langs een mooie waterval en niet mega de hoogte in. - Wil je iets minder avontuurlijk klimmen, dan zijn er ook de gewone (begeleide) klimparken, bijv in Brandnertal en ook bij Golm (daar is ook nog een zip lijn). In Brandnertal is volgens mij ook een bikepark om met mountainbikes downhill te gaan - Silvretta Hochalpen Strasse zijn heel veel haarspeldbochten de pas over heb je bovenop een meer. Rond dit meer zijn wilde paarden als je geluk hebt. Overigens zijn niet al deze tips mogelijk met een pup. Qua weer, wij hadden in juli 28-34 graden beneden in het dal, maar dat was wel echt uitzonderlijk heet. Een week later zaten we in Tirol en was het 20-28 graden. Binnen die 2 weken 2x noodweer gehad, met bomen en zelfs gondels die naar beneden vielen. Dat was erg heftig in een tent 1 nacht Zit je in een hotel al stuk beter, maar altijd oppassen dat je met kans op onweer niet 's middags nog bovenop een berg bent.
Meenemen: stevige wandelschoenen, makkelijke zomerkleding en een fijn vest, jasje ed. Ook wat lange broeken of afritsbaar. Het kan heel erg wisselen in temperatuur. Met de hond vooral wandelen. Maar vaak zijn er ook leuke activiteiten als raften of canyoning onder begeleiding. Ook met kinderen goed te doen. Wij zaten in een ander gebied. Maar het is zeker heel mooi. Leuk om te doen is ergens met een bergtreintje of gondel een berg op en dan wandelen. Even checken wat er in jullie buurt zit.
Ik zou dit overigens niet doen met een pup. Al die heuvels zijn niet goed voor de gewrichten van een jong dier. En veel gewone wandelingen zijn al snel te lang. Daarnaast kan je een pup ook niet alleen in de accommodatie laten. En stel je wilt in een skilift of ergens naar een stadje of dorpje dan moet er iemand buiten blijven met de hond. Omgeving is prachtig!
onze pup is dan ongeveer 11 mnd, we nemen een draagtas/sling mee en we hebben een puber die niet altijd mee wil óf ik die bij het hotel blijft óf een oppasservice vanuit het hotel beschikbaar. Het gaat om een kleine hond maar kan wel aardig wat km pakken al weet ik niet hoe dat tegen die tijd gaat zijn. We zijn geen types die uren gaan wandelen maar zullen eerder een korte route pakken in combinatie met een lunch. Man kan met de kids een activiteit doen en de hond en ik ploffen neer bij een terrasje. Ik zie voldoende mogelijkheden
Och de bergen in de zomer, beste idee ooit! Het kan er dan oprecht gewoon 30 graden worden. Ik heb geen tips over die regio specifiek, maar voor actieve vakanties in de bergen wel een paar globale tips die deels ook genoemd zijn. Regel goede wandelschoenen. Hoeven niet per se van die hoge te zijn, zeker niet als beginnen, maar stevige schoenen met goed profiel zijn wel echt een must. Weer in de bergen kan zomaar omslaan. Als je echt de bergen in wil voor je wandeling, check altijd last minute de weersverwachting (en de temperatuur op hoogte!) en neem sowieso altijd laagjes mee. Check van tevoren of honden zijn toegestaan op je wandelroute (meestal wel) en of ze aangelijnd moeten zijn (meestal wel), en hou je daar ook aan! Vaak loopt er gewoon wild of een kudde koeien, je wil niet dat je hond daar op af gaat. Check of je accommodatie een bepaalde gästekarte oid heeft, vaak krijg je daarmee goede korting op gondels, bijvoorbeeld. Opzich worden wandelroutes goed aangegeven, zeker als je familievriendelijke routes loopt, maar een wandelkaart is altijd fijn. Oostenrijk kent een kleurensysteem gelijk aan skiroutes; blauw = eenvoudig, rood = middelzwaar, zwart = zwaar. Wil je echt easy peasy tochten doen, kies dan voor blauw. Wat middelzwaar is voor een Oostenrijker is soms echt zwaar voor een ongeoefend bergloper. En veel plezier! De Alpen zijn geweldig.