Zomervakantie inkorten...

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door mausi, 18 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Ik zou het ook fijn vinden om langer dan een ruime week vakantie met mijn kinderen te hebben, maar met jouw idee van 3 weken is dat wel heel beperkt. Bovendien kan ik mijn vakantie dagen niet meer verplaatsen. Dus dan is het maar helaas pindakaas?
    Gewoon helemaal geen vakantie met mijn kinderen deze zomer?

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik vind 6 weken in een normale situatie ook al vrij lang en voor deze klussen die jij noemt hebben we nu ook genoeg tijd. Het weekend van de Hemelvaart, het weekend van de Pinksteren en ik vind het gewoon erg saai als je echt nergens lekker een broodje kan eten, een terrasje kan pakken. Joh als de vakantie zes weken is vind ik het ook prima.
    We hebben sws niks te willen of te eisen ;)

sillies vindt dit leuk.
  3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    @Anouk2005, je dochter is ook lang bezig zeg! Zolang ze er zelf geen moeite mee heeft is het niet erg, maar een beetje minder zou zeker mogen.

Qua klussen, daar kom ik nu echt niet aan toe.
    Na m'n eigen werk en het begeleiden van de kinderen heb ik echt geen zin meer in allerlei andere taakjes, dus het huishouden wordt gedaan en daar houdt het mee op. In de zomer kan ik mijn werk loslaten (onderwijs) en is er ruimte in mijn hoofd voor andere dingen.

Zoe123 en Nataly1972 vinden dit leuk.
  4. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Ik denk niet dat de scholen na de meivakantie open gaan,of misschien in shifts.ben ook wel een beetje huiverig wat het gaat dan met het aantal besmettingen doen als de scholen weer open gaan een soort nieuwe piek.dan kies is er toch liever voor dat ze tot begin juli thuis blijven(regio noord)en dan 3 weken vakantie. Dan is er waarschijnlijk nog niks te doen maar kun je wel even uitrusten,6 weken zie ik persoonlijk op die manier niet echt zitten

5. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

31 mrt 2020
    2.225
    3.264
    113
    Vrouw

Natuurlijk gun ik iedereen vakantie met zijn of haar kids!
    Maar zoals we nu al moeten doen zullen er dingen anders gaan omdat het niet anders kan.
    Ik vind het persoonlijk heel kort door dr bocht door maar te zeggen Nee wil ik niet.

Kappers willen ook niet dicht
    Restaurants ook niet.

Helaas is dat nu wel de realiteit en moet er geschipperd worden.

Syane vindt dit leuk.
  6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou ja dit dus. Ik krijg met een heel gedoe drie weken voor elkaar en dat is toch echt het uiterste. De jongste zit de overige drie weken gewoon op de BSO.

Amarens vindt dit leuk.
  7. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113

9 weken? Pff hoe krijg je dat voor elkaar qua oppas ed? Ik vind 6 weken al een heel gedoe.

8. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Wat ik me kan voorstellen, inkorten tot 3 weken.
    Als het buiten je verlof valt.. dan werken ze in de 3 weken vakantie gewoon online thuis verder. En dan zijn ze de andere 3 weken gewoon thuis.

9. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Ik vind het prima als de vakanties worden ingekort. Mijn kinderen, kleuters, zien dit ook echt als vakantie. Ja we doen wel iets van werkjes, maar dat is zeker geen ochtend vullend programma en er zijn ook wel dagen dat er niks gebeurd...
    We werken beide thuis en zien ons dus ook veel meer dan normaal. Als wij straks in de zomer wat minder tijd met elkaar hebben, is dat maar zo.

Axia vindt dit leuk.
  10. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.925
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Ik neem aan dat ze bedoelt dat zij met de kids 3 weken vakantie(tijd) heeft en haar ex de andere 3 weken.
    Als de vakantie dan ingekort wordt, gaat dat ten nadele van de vakantietijd van een van de ouders met de kids.
    Ik ga er niet vanuit dat ze letterlijk bedoelt dat ze "op" vakantie gaat.

Zoe123 vindt dit leuk.
  11. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is ook echt wel een aantal uren bezig.
    Van 8:45 tot 10:15 uur online met de klas en de juf. Dagopening en drie kwartier uitleg voor een vak.

Daarna rekenen, taal, spelling, lezen, schrijven, etc.

Ze zit in groep 3 trouwens.

12. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Fijn dat ze nog online uitleg kregen! Ik had gewild dat dat hier ook het geval zou zijn geweest. Wel was de juf elke dag online voor vragen en om gewoon even te kletsen met de kinderen. En ook zodat de kinderen elkaar even konden zien.

smax vindt dit leuk.
  13. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.496
    4.332
    113
    Vrouw
    #53 Youtan, 18 apr 2020
    Laatst bewerkt: 18 apr 2020
    Ze gaan echt niet aan de zomervakantie zitten. Dit is een ‘eventueel’ advies van een Onderwijsraad. Er zijn verschillende onderwijsraden, het zegt momenteel allemaal zo weinig. Ouders hebben Vakantie (vrije dagen) gepland bij de werkgevers. Dit gaat allemaal niet op stel en sprong op zijn kop gezet worden. Nog meer onrust. Mensen willen rust, geen onrust.

Wij gaan, inderdaad erg verwend, elk jaar 5 van de 6 weken weg. De bergen in, surfen, suppen, zwemmen, wandelen, andere culturen bekijken, samen koken op de camping, vrienden maken. Dat zijn dingen die wij leuk vinden. In die vakanties lees ik inderdaad veel, een e-reader vol. Maar alsjeblieft, ik ga echt mijn huis geen schilderbeurt geven of in de tuin werken, vreselijk! Dat is voor mij geen vakantie!! Fotoboeken maken? Ieder zijn hobby... spelletjes? Pure hel!
    Ik verveel me nu ook al, weekenden thuisblijven. Wij houden ervan om erop uit te gaan, strand, pretpark, musea etc. Ieder zijn ding hoor ;)

Lill, Indire, Zoe123 en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Nou ja, als het zo verder gaat zoals het nu gaat, dan zitten we op het moment dat de oorspronkelijke zomervakantie begint al bijna 4 maanden thuis... Dan is mijn creativiteit wel een beetje op denk ik :D

Bellybell, Indire, Lynx en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik snap wat jij bedoelt, maar deze discussie gaat helemaal krom aan zwart-wit denken.

Het is niet alles of niets. Met "vakantie inkorten' zal niemand bedoelen dat kinderen de complete zomer 8uur per dag op school gaan ploeteren.

Het idee is geopperd om te kijken of mogelijk tijdens de zomervakantie aan achterstanden gewerkt kan worden. Ik denk dan, ALS de rest van de maatregelen nog intact blijft en niemand geen kant op kan.

Ik zie dan van die 6 weken misschien 2 weken waarin verspreid nog gewerkt worden aan het inhalen van stof. Bij kinderen die dat nodig hebben. Misschien max 3-4uur per dag (aamgezien nu ook niet meer wordt aangeboden).

Dan zijn die kinderen, van volle 6 weken waarin ze geen kant op kunnen, een dag of 10 een paar uur per dag met hun vrienden op school.

De rest van de dag + alle andere dagen is er toch tijd zat om te doen wat men maar wil. Plus dat mijn kinderen juist blij zouden zijn om tijdens de grote schilderbeurt of verbouwing van de zolder oid niet in huis te zijn.

Nellie4, Gewooniemand, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Ik vind 6 weken lang, mag van mij best minder. Maar ...ik mag 3 weken vakantie opnemen en mijn collega ook, mag alleen NIET tegelijkertijd. En zo geld dat voor de partner van mijn collega, en de collega's van de partner idem. En daar de partners etc ... Vul maar in.

De ene tak kan makkelijker schuiven dan de andere, maar heel veel mensen kunnen niet schuiven.

Dus laat het alsjeblieft zoals het is, de achterstanden kunnen echt wel weg gewerkt worden, daar zijn genoeg andere manieren voor te vinden.

En ja, als je huisvrouw bent en 6 weken met je kinderen bij huis bent snap ik ook wel dat je op een gegeven moment tegen de muren op loopt als je nergens heen kunt. Ik hoop dan ook van ganser harte dat er in de zomer wel weer iets (wellicht in beperkte mate) mogelijk is!

Zoe123 vindt dit leuk.
  17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.681
    18.753
    113
    Vrouw
    Puzzelen, puzzelen, puzzelen.
    Daarom dat ze dit van mij ook volledig mogen herbekijken.
    Want laat ons eerlijk zijn, zou het zo rustig zijn en ontspannen voor kinderen die van hier naar daar moeten gaan omdat het onmogelijk is voor de ouders om 9 weken thuis te blijven?

amdaa vindt dit leuk.
  18. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.824
    113
    Maar als dat wordt besloten van overheidswege dan zullen werkgevers ook die strakke regels die er nu zijn wel moeten loslaten toch. Veel mensen hier zeggen dat de vakantie al vast staat, dat hun werkgever verplichtingen hierin stelt, dat er afspraken zijn. Maar net zoals nu zaken helemaal anders gaan zal dat dan toch ook wel zo moeten zijn.

19. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Van mij zou t ook best korter mogen zolang er nog maatregelen gelden.. desnoods een keer een week extra in de loop van het nieuwe schooljaar als alles weer wat normaler is.

Het mooiste zou zijn om de zomervakantie te verspreiden. Dat alle kinderen bijvoorbeeld 3 weken vakantie hebben als hun ouders dat ook hebben. Op die manier is het ook meteen een stuk rustiger op school. Dus flexibel omgaan met de zomervakantie.

Neuzeke en Syane vinden dit leuk.
  20. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.824
    113
    Heel goed plan!

Deel Deze Pagina