Vaderschap terugtrekken?

Discussion in 'Alleenstaande moeders' started by Aapje22, Jul 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

Feb 8, 2012
    1,265
    42
    48
    Female
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    Allen,

Kunnen jullie mij vertellen of een vader die zijn kind erkend en gezag heeft, zich kan ontrekken als vader? Dus dat hij het kind niet wil zien, niet wil betalen niets?
    Hij heeft een samenlevingscontract.

Groetjes

2. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Ja hij kan zich terugtrekken, want waarom iets opleggen wat hij niet wil. Terugdraaien kan hij het niet en hij zal alimentatie moeten betalen of hij dat doet is een tweede.

3. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Ja hij kan zich laten terugtrekken maar dan heeft hij geen rechten meer. De plichten houdt hij wel.

4. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

5. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Je zult hem niet kunnen dwingen zijn kind te zien. Je kunt echter wel dwingen tot betalen.
    Hij heeft een samenlevingscontract met de moeder? Hoe zit dat dan: wonen zij wel samen nog? Of bedoel je dat dat er was toen het kindje geboren werd?

Als een man niet meer voor een kind wil betalen, zal hij aan moeten tonen dat hij de biologische vader toch niet blijkt te zijn. Dat is bij mijn weten de enige reden om je te kunnen onttrekken aan de plichten die horen bij het vaderschap.

6. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Zoals hier boven al gezegd is zal vader sowieso alimentatie moeten blijven betalen.
    De vraag is alleen of moeder van het kindje al die stress waard vind.
    Zo krijg ik bijvoorbeeld geen alimentatie voor mijn kindje. Ik vond het veelste veel stress opleveren om hem bijvoorbeeld via de rechter hiertoe te dwingen. En wat als hij dan alsnog niet betaald? Dan weer allemaal gedoe met het LBIO enz.
    Maar ik heb dan wel makkelijk praten, omdat ik zijn geld niet nodig heb om rond te komen.

7. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

Sep 7, 2009
    1,119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    En zelfs dat word erg moeilijk..Want gezag kun je ook hebben als je niet de biologische vader bent. En daar gaat het uiteindelijk om, om het gezag. Mits het kind in gevaar is, word verwaarloosd etc, zal het gezag intrekken zo goed als onmogelijk zijn. Niemand, zelfs de rechter niet, kan de vader natuurlijk dwingen tot omgang met het kind. Maar de alimentatieplicht blijft....Wat ik persoonlijk ook niet meer dan normaal vind. Je kunt niet even je vaderschap uitwissen. Kinderen..daar hoort nou eenmaal een verantwoordelijkheid bij.

Share This Page