Hoi allemaal, Ik ben op dit moment bijna 34 weken zwanger van mijn derde kindje. Gisteren kreeg ik opeens te horen dat dit kindje in een onvolkomen stuit ligt terwijl het zo'n 2,5 week geleden nog gewoon met het hoofdje naar beneden lag. Er is me dus verteld dat ik nu een verhoogde kans op een keizersnede heb, wat ik eigenlijk echt niet zie zitten Het kindje zou zich misschien nog vanzelf kunnen draaien en ze zouden het nog kunnen proberen te draaien, maar anders zou het waarschijnlijk dus een keizersnede worden. Om normaal te mogen bevallen moest je aan veel voorwaarden voldoen, oa dat het kindje niet te groot mag zijn, maar laat mijn kindje nu net groter dan gemiddeld zijn Ik woon ook niet in Nederland en hier nemen ze op dat gebied niet veel risico's, ze kiezen al snel voor een keizersnede hier. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is er nog veel kans dat het kindje zich nog op de goede manier draait op deze termijn? Ik voel wel dat het nog draait, want gisteren had ik het hoofdje bovenaan in het midden van mijn buik en nu opeens bovenaan een stukje meer naar rechts...dus ik hoop er maar het beste van. Ze stelden het gisteren vast tijdens een echo bij een echoscopiste en de afspraak met mijn verloskundige had ik al daarvoor gehad, dus ik heb het er met haar helemaal niet over kunnen hebben. Maar ik ben dus de eerste 2 keer normaal bevallen en mocht ik nou inderdaad dit keer via een keizersnede moeten bevallen, kan ik daarna nog wel zoveel kindjes krijgen als ik eigenlijk zou willen? Mijn man en ik hebben altijd gedroomd van een groot gezin. Daarom zijn wij ook vroeg begonnen aan kindjes. Ik heb gehoord dat je gemiddeld 3 kindjes mag krijgen met een keizersnede. Maar wat als je een keizersnede hebt gehad en je bevalt de volgende keren weer normaal? Mag je dan ook maar 2 keer normaal bevallen na een keizersnede?
Als eerste heb ik hier goede verhalen over gelezen: Moxatherapie bij stuitligging - Stuitlig.nl Verder heb ik nooit gehoord dat er een stop zit op hoeveel keizersnedes, mij is verteld (en ik heb er nu 2 gehad) dat het ligt aan de conditie van het litteken. En ik heb ook nooit gehoord dat je na 1 keizersnede maar 2x normaal mag bevallen hoor, lijkt mij niet namelijk... Ik hoop voor je dat de baby nog draait, scheelt een operatie!
mijn meisje lag ook in onvolkomen stuit draaipoging gedaan maar mevrouw bleef zo liggen kreeg een geplande ks en heb daarna nog een natuurlijke bevalling gehad is dit je eerste ks? dan zou je daarna wel normaal kunnen bevallen
Nee hoor na 1 keizersnede mag je de volgende keer in principe gewoon bevallen, en ik neem aan zo vaak als je zelf wilt. Mits het medisch allemaal verantwoord is natuurlijk maar dat schijnt na 1 ks meestal wel het geval te zijn.
ik vind wel dat ze heel snel de conclusie van een ks trekken hoor, mijn zoontje draaide met 35 weken nog en dat was mijn eerste. 2e en 3e kindjes kunnen nog veel later draaien. (mijn zusje draaide met 38,5 weken nog) over het aantal ks-en, nog nooit van gehoord, waarom vraag je het niet aan je vlos?
Heb wel eens over dat ene Amerikaanse gezin (die zoveel in de media komt, ze hebben 18 kinderen) wat gelezen... Die vrouw schijnt ook 2 keizersneden te hebben gehad, het kan dus toch. Maar ik ken dan ook iemand die na 1e ks te snel zwanger werd (hoewel, te snel... arts zei 6 maanden, daar heeft ze zich aan gehouden maar voor haar lichaam was het duidelijk te snel) en ze willen liever niet meer dat ze ooit nog zwanger word. Mocht ze toch weer zwanger worden, liefst pas over een aantal jaar, dan wordt het een geplande ks. Het is dus anders bij iedereen, niet echt een pijl op te trekken.
Hey, Ik herken jouw verhaal volledig. Ik kreeg rond 35 weken te horen dat ons kleintje in stuit lag, en dit terwijl het geheel mijn zwangerschap al mijn het hoofdje naar beneden lag. Volgens de gyn had het nog een week de tijd om te draaien, wat dus niet gelukt is. Tegen de volgende controle (zo 1,5 week later) lag het nog steeds in stuit en met de navelstreng rond de hals. De gyn heeft daarbij nog eens het vermoeden dat mijn bekken te smal is. Ze heeft me dus geen keuze gelaten en kiest resoluut voor een ks op 16 september. Een poging om het kindje te draaien zag ze helemaal niet zitten. Ik heb me er ondertussen wel al bij neergelegd gezien de risico's voor het kindje bij een natuurlijke bevalling veel te groot zijn. (ps ik woon ook niet in Nederland en heb ook zo de indruk dat ze meer proberen daar iemand natuurlijk te laten bevallen dan hier in Belgiƫ). groetjes Eveline
Hoi, Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik heb net dus mijn verloskundige aan de telefoon gehad. Onze eigenlijk geplande afspraak was pas voor 2 oktober, als ik 38 weken zwanger ben, maar nu mag ik volgende week donderdag al langskomen. Ze gaf me nog een week dat het kindje nog zelf zou kunnen draaien.... Ze zei dat het kindje wel nog genoeg plaats had enzo, maar dat het na 34,5 week lastiger wordt omdat het ook een derde is en wat groter dan gemiddeld. Als het dan niet gedraaid is word ik doorgestuurd naar een gyneacoloog en gaan ze met een echo nog eens goed kijken naar de ligging enzo en aan de hand daarvan gaan ze dus beslissen of het mogelijk gedraaid zou kunnen worden door een gyn of dat een normale bevalling misschien mogelijk zou zijn. Ik probeer maar op het beste te hopen, maar denk dat als het kindje niet gedraaid is volgende week een keizersnede zeer waarschijnlijk zal zijn. Ze lieten me direct duidelijk merken dat ze hier (in Frankrijk) op dat gebied geen risico's nemen....Ik ben zo in staat om terug te gaan naar Nederland en daar een second opinion te vragen :x Ik ben overigens 2 keer al met 38 weken bevallen dus vandaar dat de tijd nu ook wel een beetje begint te dringen. Mijn jongste zoontje lag met 34 weken al ingedaald en met zijn hoofdje vast in mijn bekken en de eerste lag ook al ruim op tijd met zijn hoofdje naar beneden... Pff ik ben echt geschrokken van dit nieuws, kwam gewoon erg onverwachts omdat het 2,5 week geleden nog goed lag.. Maar achteraf inderdaad, ik voel de bewegingen gewoon op hele andere plekken dan bij de eerste twee. @ Troeltje Over die moxa therapie heb ik inderdaad ook al gelezen op internet, maar ja ik heb geen idee hoe ik hier in Frankrijk zo' n praktijk kan vinden @Eveline83 Hoe ga jij om met dit nieuws? Heb je er al een beetje aan kunnen wennen? Ik zou echt heel erg verdrietig zijn als het een keizersnede zou worden. Mijn bekken is in ieder geval niet te smal, maar ik verwacht dat ze de baby te groot vinden. De eerste twee wogen op 38 weken ook al haast 4 kg. Maar ja als de navelstreng echt om de hals zou zitten zou ik me ook wat makkelijker bij de situatie neerleggen. Maar nu ben ik gewoon bang dat ik een keizersnede krijg uit voorzorg, terwijl ik eigenlijk ook goed op de normale manier zou kunnen bevallen. @ Marieke1983 Bedankt voor je positieve berichtje, dat geeft me toch wat meer moed.
Over die moxa therapie behandelingen, ik begreep dat er ook een dvd is waar instructies op staan en dan kan je man die behandelingen een aantal dagen doen: Stuitlig.nl | Stuitligging.nl - Bestellen van de Moxatherapie bij stuitligging DVD En er gebeurd duidelijk wat, kijk maar: YouTube - Moxatherapie
Hoi Kerstenpitje, Ik kan het me helemaal voorstellen dat je je niet zo happy voelt met het idee van een keizersnee als je een grote kinderwens hebt. Ik heb dat ook alleen ik heb bij mijn eerste een ks gehad, en weet dus niet hoe het verder zal gaan. Vind dat ook erg vervelend. Je weet niet hoe je lidteken herstelt en wat er nog mogelijk is in volgende bevalling(en). Zit hier wel mee. Maar ja, je weet natuurlijk nooit iets zeker, voor niemand. Maar ik begrijp wel dat je je zorgen maakt. Ik hoop voor je dat je kindje alsnog draait. Ik weet ook niet hoe dat werkt in Frankrijk met draaihaptonomie ect. Maar ik vind het in jouw geval helemaal niet gek als je nog naar nederland zou willen voor een second opinion. Ik heb geen ervaring met stuiten, maar onvolkomen stuit, dus billen naar onder is volgensmij de gunstigste. Volgens mij loont het wel om naar Nederland te gaan en te vragen of je normaal mag bevallen. Je hebt al 2 bevallingen achter de rug, dus volgens mij is de kans dan ook groter dat een stuitbevalling goed gaat. Wens je heel veel sterkte. Ik denk dat het je wel gaat lukken. Goed voor je zelf opkomen hoor! Je hebt maar 1 lichaam! Veel liefs, Elba