Team camper of team caravan?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Afua32, 26 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Team camper of team caravan?

1. Camper

5 stem(men)
    23,8%
  2. Caravan

16 stem(men)
    76,2%
  1. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    596
    246
    43
    Vrouw
    Ben jij team camper of team caravan en waarom?

Benieuwd naar de voor- en nadelen.
    Kom maar door..

2. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Oh ik lees mee! Wij hebben een eigen caravan maar voor komende zomer hebben we een camper gehuurd omdat me dat echt heerlijk lijkt.

In mijn hoofd zijn de voor/nadelen:
    Caravan:
    Voordelen: ruimte in de voortent, auto beschikbaar voor uitstapjes, niet alles hoeft opgeruimd te zijn steeds
    Nadelen: op- en afbouwen kost veel tijd dus doe je niet heel vaak, ik zie altijd op tegen de autorit en gezien het in/uitpakken moet dat in lange stukken per keer

Camper:
    Voordelen: tijdens het rijden hebben de kinderen een tafeltje en meer ruimte dus ik denk dat het reizen fijner gaat zijn, we kunnen verder komen door steeds kleine stukjes te rijden, tijdens de reisdagen kun je gewoon stoppen om lekker aan de tafel te lunchen, we hoeven niks vast te leggen en hebben dus alle vrijheid in de vakantie, we zijn snel opgezet en snel weer weg
    Nadelen: als je op de camping staat heb je geen auto voor uitstapjes, de camper moet je netjes houden als je snel weer wilt gaan rijden, je hebt geen voortentruimte als het regent (maar ik heb wel losse voortenten gezien...)

Maar dit is dus allemaal op basis van hoe ik het me voorstel en helaas nog niet op basis van ervaring, dat kan ik je na de zomer vertellen! :)

3. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Wij gaan ieder jaar met de camper! Nadeel is de kleinere ruimte als het slecht weer is en je bent minder mobiel. Maar daar wen je gewoon aan en wij doen alles met de fiets.
    Met een caravan met zo’n luifeltje sta je net zo snel als net een camper :)

Camper is echt veel duurder. Ook in onderhoud en maandelijkse kosten.

4. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Wij hebben een eigen caravan.

Wat ik de voordelen van een caravan vind:
    - naar mijn idee heb je met een caravan incl voortent en eventueel een luifel meer ruimte dan met een camper.
    - Je bent mobieler omdat je sowieso een auto bij hebt. Dit is makkelijker met boodschappen doen, uitjes etc.
    - Je kan je caravan laten staan en hoeft niet steeds alles op te ruimen.
    - Caravan is goedkoper dan een camper.

Nadelen caravan: Dit zijn dan tevens de voordelen van een camper denk ik.
    - Het kost best wel wat tijd om alles op te zetten.
    - Als je wilt overnachten is dat minder makkelijk met een caravan.
    - Je hebt altijd iets achter je auto hangen als je onderweg bent, dus de reis duurt ook langer met een caravan.
    - Als je wilt rondtrekken of naar meerdere campings wil is een caravan niet echt handig. (Lijkt mij)

Nadelen camper:

- minder ruimte
    - een camper is veel duurder in aanschaf en onderhoud.
    - je bent minder mobiel dus je moet steeds alles opruimen als je van de camping af wil.

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.185
    10.765
    113
    Team een stenen huisje huren hier :p

Lies1611, Nataly1972, Zeebra en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Camper!! Wij hebben een mooie camper met alles aan boord. Hoewel de douche voor ons niet nodig is die gebruiken we nooit. Ik hang er nu altijd m'n lange jurken in tijdens het reizen zodat ze niet kreuken:roflmao:
    Veel bergruimte voor echt alles wat je mee wilt nemen.
    hangkast voor kleding.
    Ik zie echt alleen maar voordelen, sowieso het reizen is echt zo ontzettend comfortabel, wij hebben 6 plekken met gordel. Een vast bed achterin en nog een bed wat je kan ombouwen voor 2 personen. Wij hebben een ruime voortent die je tegen de camper aanzet. Er zit een vaste achterwand in die tent dus je kunt gewoon wegrijden bij de camper en dan blijft de tent staan, en staan je spullen (tuinset) droog.
    Maar voor kort verblijf kan je ook de luifel uitdraaien en er eventueel wanden in hangen.
    Afhankelijk van of alle kinderen meegaan nemen we een kleine tent of grotere tent mee voor extra slaapruimte.
    Je kan enorm veel spullen meenemen.
    Het zitten aan een tafel is ideaal voor kleine maar ook grote/puber kinderen.
    Niet meer stoppen om te plassen, want toilet aanwezig.
    Al het eten en drinken aanwezig en in de koeling.
    Koken kan, maar doen wij altijd buiten op scotel of grillplaat oid.
    Ik pak de camper altijd erg handig in en op de plek heeft alles z'n eigen plek
    Als het moet ben je zo weg met de camper, maar wij gaan geen dagelijkse rondjes rijden of uitstapjes doen. Dan pakken we de fiets/bus of huren een auto voor een paar dagen.
    Wij gaan vaak 2 x 3 weken naar Frankrijk of Spanje dus je leeft echt veelal buiten.
    Nederland wel eens een weekend maar alleen bij mooi weer.
    Ik zou nooit in Nederland 3 weken in de camper kamperen, heb echt een schuw hekel aan slecht weer en dan op elkaars lip in en om de camper hangen (klinkt verwend..) wij zijn gewoon mooi weer kampeerders.

kosten hebben wij voor de rest niet, vader van mijn man heeft de camper aantal jaren geleden vrijwel nieuw gekocht, om te gaan reizen met z'n vrouw. Nooit gedaan want ze overleed vrij snel. Dus wij zijn vrij om hem te gebruiken wat heerlijk is!

Je kan ook gewoon normale snelheid rijden, anders dan met een caravan.

Wij staan trouwens altijd op campings waar het sanitair mooi is, daar let ik écht op. Maar vaak boeken wij ook een plek met privé sanitair.

7. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.907
    8.076
    113
    Wij hebben een sta-caravan in zeeland. Ideaal, maar wel steeds dezelfde plek. Zou ook graag een camper willen om wat verder weg te kunnen, maar dat is zo'n lomp ding, je kan het nergens meer kwijt in de winter en je kan niet even een boodschap doen of naar een stadje zonder dat lompe ding mee te nemen.

Maar qua ruimte ga ik goed op caravan en camper, ik ben dol op 'tiny'!

8. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.605
    1.732
    113
    Ik vind het afhankelijk van hoe je je vakantie inricht. Wij blijven langere tijd op één plek staan. Dus dan is een camper juist niet praktisch. Trek je wat meer rond, dan is een caravan juist niet praktisch.
    Maar wat mij het meeste tegenhoudt zijn de kosten. Een camper aanschaffen is voor ons niet haalbaar.

9. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    team TENT!!! ;)

zonder gekheid. kijk naar wat voor type vakantie je wilt gaan houden en naar wat je uit wil geven.

als je graag naar 1 a 2 plekken gaat dan zou ik lekker een caravan doen. die neem je mee, zet je neer, en je hebt de auto om uitstapjes te doen. je kunt er ook mee rondtrekken, dan zorg je dat je een luifel hebt die je makkelijk neerzet ipv een grote voortent. de aanschafprijs is een stuk aantrekkelijker dan een camper.

als je wilt rond trekken en maar 1-2 nachten ergens wilt staan, dan kies je eerder voor een camper. alleen moet je dan dus bijv. wel even nadenken hoe je je route rijdt, en als je op de camping aankomt dat je dan niet nog naar de supermarkt moet 10 km verderop, en dat je dan weer alles moet inpakken.

Wij hebben een grote caravan op een seizoensplaats. en deze staat daar gewoon, we rijden er niet mee rond. dat vind ik namelijk een nadeel aan een caravan, dat je echt een hele grote kar achter je hebt.

verder is er nog veel variatie in caravans en campers. vrienden hebben een camperbusje, moderne VW bus, maar dat is wel erg klein. je moet alles goed kunnen opbergen en hebt echt niet veel ruimte.
    campers zijn veel duurder, het is natuurlijk gewoon een auto, met alle onderhoud, verzekeringen etc die je daar ook aan hebt.
    je hebt voor beide een stalling nodig. denk daar ook goed over na waar ga je hem neerzetten als je hem niet gebruikt, en hoe makkelijk kan je hem daar vandaan halen. als je op donderdag bedenkt vrijdag een weekendje weg te willen, en je moet de camper ergens ver weg ophalen is dat niet handig.

10. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    dit gedeelte is wel van belang in het verhaal denk ik, want zo'n grote nieuwe camper die jullie kunnen gebruiken kost 80.000-100.000 euro.

een flinke caravan kost nieuw zo'n 25.000 euro.

11. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Het is afhankelijk hoe je je vakantie invult.
    Wij gaan naar z1 camping toe en blijven daar 2 weken staan. Dan vind ik een caravan handiger. Ga je rondreizen, dan heb je meer aan een camper.
    Ga van te voren even rondbellen naar stallingen. Wij hebben laatst een caravan gekocht, maar hadden best wat moeite om een stalling te vinden die naar wens was. Vraag even na hoe vaak je hem mag ophalen en je dat afspreekt.

12. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Ja dat snap ik, hij was niet splinternieuw maar zeker 2 x minimaal de kosten van een nieuwe caravan .

Maar dan nog ben ik team camper,;)
    Of mag ik nu niet meedoeno_O?
    Er zijn zat mooie campers te koop tweedehands natuurlijk die aanzienlijk minder kosten. Maar dan nog zijn ze vaak duurder dan een caravan wil je een wat jonger bouwjaar hebben.

Youtan en mamameer vinden dit leuk.
  13. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.996
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hebben 2x een camper gehuurd, maar ik vond t toch best tegenvallen hoeveel tijd je nog bezig bent om alles goed in te pakken voor je kan gaan rijden. Je kan geen spullen hebben rondslingeren, alle kastjes moeten op slot zitten. Kabels en afvoer en treeplankje en dakraampje… hele checklist om aan te denken iedere keer! Deels is dat bij een caravan ook wel maar die laat je langere tijd op 1 plek staan, dus doe je dat toch minder vaak.

Dus uiteindelijk zijn we nog steeds aan het twijfelen. Mijn voorkeur is denk ik toch rondtrekken langs hotels en cabins;)

Butchke vindt dit leuk.
  14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.187
    23.267
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dit! :roflmao:

15. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    596
    246
    43
    Vrouw
    Wij willen meer gaan rondreizen.
    Iedere 3 dagen door naar een ander plekje.
    We hebben al een grote tent maar dat is dus in deze niet handig.

Mijn man wil graag een camper, gezellig kletsen tijdens de reis en de motor en fietsen achterop meenemen voor boodschappen/uitstapjes.

Ik twijfel nog door de hogere (aanschaf)kosten en het verschil in ruimte, heb nl prachtige caravans gezien met een kinderkamer terwijl campers iets compacter lijken te zijn.

@siriel welk merk/model camper hebben jullie?
    Zo'n losse voortent klinkt wel heel ideaal, kunnen die bij iedere camper?

16. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Geen van beide, team vouwwagen hier.

Een caravan vind ik te krap, ik voel me daar zo ongemakkeijk in. Een tent heeft voor mij te weinig comfort. In de vouwwagen heb ik gewone bedden met goede lattenbodems, veel opbergruimte en een ruime vaste keuken in de voortent.

17. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Vraag me af of zo’n losse voortent handig is wanneer je ergens maar 3 dagen blijft. Dan kun je beter zijwanden in de luifel schuiven misschien ( dit hebben wij ) zeker wanneer je verder alles op de fiets/motor doet.

De ruimte wen je echt aan. Het is voornamelijk buiten leven. Wij rijden altijd even langs de supermarkt voor de wat grotere dingen op de weg naar de volgende camping zodat we kleine dingen gewoon op de fiets kunnen halen :)

18. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Team camper, absoluut!

Wij hebben jarenlang met caravans gekampeerd. Toen 1x een camper gehuurd en we waren op het eerste ritje al om.
    Wij trokken met de caravan ook altijd al rond, maar dat was nog best een gedoe. Poostjes indraaien, aankoppelen, snoerenpatrouille aansluiten, en je bent heel lang, dus kan niet overal goed komen. De auto had het soms ook zwaar op kleine bergweggetjes met die caravan erachter, vooral toen we een grotere nodig hadden omdat we met z'n vijven waren.
    De voortent gebruikten wij alleen als we af en toe een voorseizoensplaats hadden, dan was het wel lekker om wat extra ruimte te hebben. Tijdens normale vakanties namen we hem niet eens mee. We hadden wel een etuiluifeltje eraan hangen, voor wat extra schaduw of als het juist erg regende om een droog plekje voor de caravan te houden.

De camper past veel beter bij ons. We trekken altijd rond, blijven vrijwel nooit langer dan 2 nachten op 1 plek staan. Onderweg doen we boodschappen. Tegenwoordig hebben we vaak ook wel fietsen mee, dus als we toch ergens wat langer blijven kunnen we makkelijk ook nog even ergens naar toe. Dat is wel een dingetje met een camper, als je eenmaal staat, pak je hem niet makkelijk om even iets te gaan doen. Dus een beetje plannen is wel nodig.
    Wat wij vooral heel fijn vinden is de vrijheid. We boeken nooit iets, plannen niet eens waar we heen gaan. We zijn wel eens onderweg naar Zweden in Italië beland, haha. Als het ergens bevalt blijven we, als het niks is, rijden we door. En met een camper mag je in veel landen 'vrij' staan, dus zomaar in de natuur, niet op een camping. We hebben al op zulke prachtige plekken overnacht.
    Mijn man is gelukkig een ontzettend goede chauffeur, dus we komen ook op plekken waar ik zelf niet naar toe zou durven. Steile bergweggetjes, smal, hoog, slecht aangegeven, het interesseert hem niks, als je er in komt, kom je er ook wel weer uit, zegt hij dan, haha.

Het enige dat wel een struikelblok blijft is het gewicht. Met normaal rijbewijs mag je een camper tot 3500 kilo rijden. Veel campers blijven op papier wel onder dat gewicht, maar in de praktijk ben je heel snel overbeladen. Zeker als je fietsen (en ook nog een motor?) mee wilt nemen en een paar personen, en water, en diesel, en kleding, voorraden, stoeltjes, tafel, bbq etc. Wij zitten ook altijd met gewicht en elk jaar wordt het erger nu de jongens groter en zwaarder worden. Ik ben nu zelf maar op dieet gegaan ;)

Als je het leuk vindt om een idee te krijgen: www.eijkeltjesopreis.blogspot.nl
    Ik hou hem meer bij voor mezelf, maar toen ik ermee begon was dat omdat ik niet zoveel info kon vinden over campervakanties met kinderen, dus daarom ben ik er destijds mee begonnen. Ik krijg niet zoveel bezoekers, dus het is eigenlijk meer gewoon een soort vakantiedagboek van onszelf, maar ik heb er plezier aan en misschien vind je het leuk om wat ervaringen te lezen.

Afua32 vindt dit leuk.
  19. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Oh, maar qua kosten is het wel een heel stuk duurder. Wij betalen ca 100 euro wegenbelasting per maand, 35 euro verzekeringspremie, 500 per jaar voor de stalling, ca 500-1000 aan onderhoud (oude camper van 22 jaar, dus er gaat wel eens wat stuk).
    Als we zeker weten dat we hem een paar maanden niet gebruiken schorsen we hem. Hij is nu bv ook al sinds november geschorst, dan hoef je de wegenbelasting niet te betalen, dus dat scheelt enorm.
    Maar van eind februari tot en met de herfstvakantie hebben we hem sowieso in de wegenbelasting. We gaan er ook echt vaak mee weg, gemiddeld 1-2 weekenden per maand en zoveel mogelijk vakanties en feestweekenden etc. Normaal ook in de kerstvakantie op wintersport, alleen dit jaar niet, vanwege het gebrek aan QR-code.

20. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    596
    246
    43
    Vrouw
    Wat leuk dat je jullie ervaringen bijhoudt.
    Ik ga zeker lezen.

Wij zijn ook met 3 kids en mijn man is een chauffeur in hart en nieren.
    Om meer mee te kunnen nemen, is hij nu bezig met zijn C rijbewijs..vooral omdat we ook de motor nog mee willen nemen.
    We willen inderdaad ook van vrij manieren en de mooie "verborgen" plekjes ontdekken.
    De kosten zijn wel echt hoog maar schorsen bij geen gebruik is een goede tip:thumup:

Deel Deze Pagina