Zo'n dilemma blijven huren of gaan kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocolat, 17 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    je moet afwegen wat je t waard vind en vooral of je t kan betalen als je man minder inkomen heeft?mag ik vragen hoe t komt dat je geen stabiel inkomen heb?
    wij hebben vorig jaar een huis gekocht dat nog helemaal verbouwd moest worden op een salaris hypotheek genomen en wij betalen nu netto minder aan hypotheek dan dat we betaalde in ons huurflatje
    is een overweging maar als je financien niet zeker zijn lekker blijven huren dan heb je nog tegemoetkomingen enz met koophuis niet je moet meer betalen aan gemeentebelasting,waterbelasting,komen wat extra verzekeringen bij
    laat je goed informeren en kijk je financien goed na

2. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Mijn man is bakker en in de periode vanaf november vorig jaar tot nu heeft hij wel 2000,- of hoger maar vorig jaar was het maandsalaris meer 1800,- tot 1975,-.

Of wij zullen de hypotheek op één salaris moeten laten doen.
    Maar dan zitten we als nog met extra benzine kosten en alle andere extra's. Volgende week maar even goed voor leggen aan de adviseur.

3. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hou er ook rekening mee dat je zelf eigen geld moet hebben. Je kab maar 104% lenen terwijl kk 6% is. Je moet dus zelf geld betalen om je huis te krijgen. Hoe lager je de notariskosten etc houdt hoe minder je moet bijbetalen. Wij hebben een huis gekocht van 162500. Wij kunnen 104% lenen en dus 169000. Alle kosten bij elkaar zijn 170.870. Wij moeten dus zelf 1870 euro betalen bij de notaris.

Volgend jaar kan je nog maar 103% lenen en het jaar erop 102 en in 2016 nog maar 100. Dan moet je de kk dus volledig zelf betalen.

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Auto aan vervanging toe omdat die teveel olie verbruikt? Ik zou zeggen plaats een klus op werkspot.nl en je bespaard een boel en er hoeft dan echt geen nieuwe auto te komen.
    Als partner geen reiskostenvergoeding krijgt zou ik het niet doen, ik zou dan een huis dichterbij zoeken waar nog wat aan moet gebeuren, idem met die klussen zelf doen of werkspot. En hoe hoognodig zijn die klussen? Ik bedoel een nieuw toilet vanwege eigen smaak kan natuurlijk best even wachten.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zou het niet doen en nog even verder kijken naar huizen. Dit is vast niet het enige leuke huis dat te vinden is :)

6. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    In deze tijden veilige besluiten nemen.

Huren.

7. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou wachten tot de problemen met de auto opgelost zijn en verder rondkijken dichterbij waar je nu woont.

En ik zou ook al zoveel mogelijk zelf proberen te sparen in tussentijd.

8. MamaG

MamaG Fanatiek lid

24 mei 2008
    1.298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Tegenwoordig is dat echt niet meer zo.
    Er zijn nog maar weinig mensen die hun huis met winst verkopen.
    Ik zie huren echt niet als weggegooid geld. Betaal voor een dak boven mijn hoofd en heb veel minder risico's en extra kosten.
    Zie op het moment veel mensen die hun huis niet kwijtraken en daar zijn ook mensen bij die zonder baan zitten en dus gewoon diep in de shit komen, omdat ze het huis niet meer kunnen betalen en met een flinke restschuld komen te zitten, die uiteindelijk zelfs nog hoger wordt omdat het huis de veiling in gaat, omdat het huis zo niet verkocht wordt.

De economie is op het moment zo onzeker dat het gewoon een enorm risico is om een huis te kopen.

9. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.385
    867
    113
    Ik zou blijven zitten waar je nu woont. Of een leuk en mooi huis zoeken dichterbij.

10. Hoek

Hoek Actief lid

11 dec 2013
    442
    0
    0
    Wij huurde ook, en hebben een huis gekocht.
    Mijn partner woont zn 50 min van zijn werk. We hebben en scooter gekocht waarmee hij rijdt. Scheelt aanzienlijk. Hij houdt reisvergoeding over, omdat een scooter zuiniger is. Met 6mnd was de scooter al terug verdient. Ik ga vaak op de fiets, dus de auto staat vaak stil.
    En zeker in deze tijd een huis kopen. De rente is al wel weer omhoog aan t gaan en de huize prijzen ook. Wij hebben vorig jaar 50.000 euro v d vraag prijs af kunnen dingen.
    Succes met t maken v d keuze. Ik ben iig erg blij met onze woning. Helemaal eigen.

11. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Wij kochten destijds om dezelfde een huis; we dachten voordeliger uit te zijn. Nu kochten we wel het huis waar we in woonden, dus een verhuizing zat er niet in. Als wij ergens spijt van hebben gehad, is dat wel het kopen van dat huis. Het werd achteraf een blok aan ons been! Tegenwoordig huren wij weer en de behoefte om iets te kopen, is volledig van de baan. Die investering in de toekomst, die zie ik nu echt niet hoor. Vaak kost een huis meer dan je van te voren kunt bedenken en als je zou kijken naar het haalbare rendement op lange termijn, kun je je afvragen of je dat geld niet net zo goed ergens op een spaarrekening kunt zetten.

Wat wij heel erg fijn vinden aan huren is dat we geen zorgen meer hebben om dingen die kapot gaan. We hoeven niet meer bezig te zijn met het onderhoud. Als er wat is, dan is het even bellen en het wordt geregeld. De andere kant is dat we iets minder vrijheid hebben in het veranderen van een aantal zaken. Maar dat weegt niet op tegen de rust die wij terug hebben gekregen. Mijn persoonlijke mening bij een koopwoning is dat het pas leuk is op moment dat je een redelijk potje achter de hand hebt voor als bijvoorbeeld je verwarming kapot gaat, er iets is met de riolering, een lekkage. Dat soort dingen.

Daarnaast, als ik zo jouw verhaal lees, dan ga je er in het algemeen toch op inleveren. Geen PSZ meer, je man die langer onderweg zal zijn en daar kosten aan gaat krijgen. Ik zou dat er niet voor over hebben. Maar dat is dus ook omdat wij hebben ervaren hoe dat bij ons heel erg verstikkend werkte. En toen we dus weg wilden.... kon dat niet even zomaar. Dat vind ik ook een extra overweging. Tenzij je zeker weet dat je er heel lang wil blijven.

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Dat de huizenmarkt op zijn gat ligt betekent niet dat dit altijd zo blijft.
    We hebben een super huis voor een mooi prijsje gekocht, wij zagen deze periode juist als reden om die stap te nemen omdat de prijzen zo enorm gedaald zijn.
    Momenteel zitten wij qua kosten veel lager dan toen we huurde.
    Onze wijk is zo populair dat we al regelmatig briefjes in de brievenbus hebben gehad dat mensen hier graag een huis zouden willen kopen en ze het dus graag zouden horen als iemand verhuis plannen heeft.

13. dawnie

dawnie Actief lid

26 okt 2008
    420
    0
    16
    TO, ik zou alleen iets gaan kopen als je nog een aardig spaarpotje achter de hand hebt. Of als je hypotheeklasten per maand zoveel lager zijn dan je huur nu, zodat je weer een aardig potje kunt opbouwen.

Ik ben van mening dat een koophuis nog steeds een goede investering kan zijn. Maar dan moet je het niet over een paar jaar weer moeten verkopen met een restschuld. Als je er 30 jaar blijft zitten is er niks aan de hand (en heb je i.t.t. als je in je huurhuis blijft zitten een aardige zak met geld op het eind), maar dat weet je natuurlijk niet van tevoren. Als je daarom geen spaarpot hebt om kosten op te vangen, zou ik de gok niet wagen. En een verhuizing kost sowieso altijd geld. Je zult waarschijnlijk toch nog wat dingetjes willen veranderen, moeten schilderen etc.

14. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Ik heb voor mij zelf al besloten dat ik hier wil blijven wonen.

Wij houden dan niet veel geld over voor een keer een leuk uitstapje.(doen we nu ook niet overdreven vaak)
    De kinderen wil ik graag naar de PSZ hebben, dat vind ik belangrijk.
    Wij wonen dan 30 min. bij mijn ouders en 1 uur bij mijn schoonouders vandaan, dus dan ga je ook niet zo maar even op bezoek.
    Hier zijn de omliggende plaatsen op fietsafstand van 10-15min. daar fiets je dus niet zo even naar een andere plaats 45min.
    En als er wat is met de huurwoning kunnen wij altijd bellen voor reparaties en met de koopwoning dan moeten we zorgen dat er voldoende geld is voor reparatie en wij kunnen wel veel maar ook niet alles.

Na de verschrikkelijke slapeloze nacht ben ik er over uit, ik slaap liever rustig met een huurwoning dan slapeloze nachten met een koopwoning als er wat is.

15. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland
    Ik zie het altijd zo....huren=weg gooien van geld. Kopen= investering voor de toekomst.

Kopen moet je alleen doen als je hier een lange tijd wilt gaan wonen (geen 3 jaar ofzo). De huizenprijzen zullen over 30 jaar zeker weten meer waard dan nu. Daarnaast los je af (inmiddels verplicht) en daarma zou je over 30 jaar je hypotheek zo goed als afgelost moeten hebben. Zeker rekening houdende met de besparingen op oaw en pensioenen denk ik zelf dat het noodzakelijk is om zelf te zorgen voor je levensonderhoud.

Maar dan moet je wel kunnen kopen natuurlijk en het kunnen betalen. Maak een lijstje met voordelen en nadelen voor jezelf en kijk wat hier uitkomt.

16. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Ja dat geluk heb je via woning stichting. Want bij particulier huren laten ze je aan je lot over.

Deel Deze Pagina