Hoi, Mijn moeder heeft na mijn geboorte en die van mijn broertje hele zware postnatale depressies gehad (zelfs 1x met zelfmoordpoging). Ondanks dat ik heel anders ben dan mijn moeder ben ik soms wel eens bang dat ik hier ook last van krijg. Mijn moeder is altijd al een beetje labiel geweest en ik totaal niet. Zelf zegt ze ook dat ik me daar absoluut geen zorgen om moet maken, omdat ik totaal anders ben, maar soms hoor je van vrouwen waarvan je het helemaal niet had verwacht dat ze een postnatale depressie hebben gehad. Ik heb tijdens mijn zwangerschap bijna geen last van emotionele buien, ben wel wat 'zachter' geworden. Ik weet niet of dit nu een goed teken is of niet? Wie herkent zich in dit verhaal? Of zijn er vrouwen wiens moeder een depressie heeft gehad en zij zelf niet? Thanx!
hoi meiden ik weet dat mijn moeder bij mijn broer een postnatale depressie heeft gehad, of teminste dat d8-en ze toen, dus of dat het nou geweest is of niet... verder ben ik denk ik zelf niet hetzelfde als mijn moeder, maar veel mensen vinden dat ik heel veel op haar lijk qua gedrag. Maar mn vader vond dat ik ook wel anders was dan mn moeder.. ik hoop het maar, en ben er eigenlijk ook wel van overtuigd hoor, want mn moeder heeft verder ook nog veel depressies gehad en heeft uiteindelijk zelfmoord gepleegd. En ik vind dat ik gwoon daarin niet op haar lijk maar ik lees mee
80 tot 85 % van de vrouwen die een postnatale depressie krijgen hebben in het verleden al eerder een depressie gehad. Aldus mijn therapeut. Dus als je moeder het heeft gehad wil dat dus niet gelijk zeggen dat jij het ook krijgt, of er meer 'aanleg' voor hebt...zou je dus niet teveel zorgen maken En als je er toch erg bang voor bent zou ik vragen om bv je man/vriend jou goed te laten 'observeren' of je je anders gaat gedragen dan wat 'normaal' is na een bevalling, en zelf natuurlijk ook op je gevoel afgaan en als je het niet vertrouwd op tijd aan de bel trekken! Maar ik zou je vooral concentreren op het genieten van je ukkie hoor! Toi toi
Inderdaad, geef bij je vk aan dat het in je hoofd speelt. Laat je vriend je goed in de gaten houden en als er dan toch een postnatale depressie opkomt kan die vroegtijdig onderkent worden. Dat geeft al een boel rust. Het kan echt iedereen overkomen en ik snap dat je de geschiedenis van je moeder er extra bang voor bent.
ik denk eerlijk gezegd dat zoiets niet speciaal in je genen zit hoor. maar zeker weten doe ik het niet. ik zou er gewoon bij de vk naar vragen als het je zo erg bezig houdt. wel weet ik dat je gevoeliger bent als je aleens eerder depresies hebt gehad. en dat het soms gewoon aan de omstandigheden ligt.
Helaas hier niet zon goede ervaring. Mijn moeder had ook hetzelfde als jou moeder en ik was heel stabiel en had 2 erg goede zwangerschappen. Helaas wel een hele zware postnatale depressie gehad na beide kinderen. Ik heb hier ruim 5 jaar last van gehad in extreme vorm ondanks dat ik voor de tijd nooit ergens last van had. Ze hebben me wel eens gezegt dat je een vergrote kans hebt als je moeder het ook heeft gehad omdat het wel degelijk erfelijk kan zijn. Ik zou het zeker even met de vk. over hebben want je kunt er tegenwoordig ook vlak na de bevalling duphaston of progestan voor krijgen zodat de kans op een postnatale depressie zo klein mogelijk is. Ik ga dit na de bevalling ook doen. Hopen dat het werkt!
hey luna ja ik denk eigenlijk ook dat het best wel eens erfelijk kan zijn, want mijn oma had altijd al last van depressies en mijn moeder dus ook, maar of het bij mn moeder nou een gwoone depressie was of toch een postnatale depressie dat weet ik eigenlijk niet. maar dat wat jij zei, ik ga het gwoon vertellen en vraen, ik wil zo min mogelijk kans dat ik ook zo iets zal krijgen want heb tot nu toe nog nooit iets van een depressie gehad en dat wou ik het liefst zou houden.
Ja ik heb ook eens gelezen dat je een verhoogde kans hebt op depressie als je moeder 't al eens gehad heeft. Ik zal 't zeker overleggen met mijn vk, voorkomen is beter dan genezen!
Hey meid.. Ik ben zelf een hele tijd depresief geweest , en zit nu ook een lastige situatie vanwege familie en persoonlijke omstandigheden , Ondangs dat mijn moeder het naar mijn weten niet heeft gehad , ben ik wel onder begeleiding bij een maatschappelijk werkster , voor de zekerheid. Als jij nog nergens last van heb , maar misschien later in een dipje raakt , gewoon optijd aangeven ! Zo ben je er snel bij en kan je het misschien voorkomen , Ik heb tot nu toe ook niet kunnen genieten van mn zwangerschap omdat er zoveel speelt op dit moment , en dat is gewoon zonde. Suc6 !
hey meid echt ontzettend vervelend dat je helemaal nog niet hebt kunnen genieten van je zwangerschap! ik hoop dat het snel beter gaat bij jullie! verder bespreek ik het gwoon met de vk en dan zie ik het verder wel komt wel goed
Hoi meiden Ik lees ook even mee. Ben nu zelf bijna 8 weken zwanger van nummer 3. Heb hiervoor 3 miskramen en 1 bbz gehad. Vorige week had ik een goede echo een mooi kloppend hartje. Maar sinds een week voel ik me depressief nergens geen puf voor, niks interreseert me ook zelfs deze zwangerschap niet. Terwijl ik nu hartstikke blij moet zijn. Ik gooi het op de hormonen ben flink beroerd en mega moe. Mijn moeder heeft ook bij mijn broer een postnatale depressie gehad. Nu ben ik ook bang dat ik het heb of krijg. Ik hoop ook tips te krijgen wat ik er mee aan moet. Hoop dat het snel overgaat! Liefs Sbabe
Je bent al heel gevoelig voor depressies als je een postnatale depressie kan krijgen. Ik heb meerdere depressies in mijn leven gehad en ik hoef het ze. Zeker niet te krijgen, maar het kan en ik ga ook doorgeven aan mijn vk dat ik depressief ben geweest Mijnvader en mijn moeder hebben beide een depressie (gehad) dus dat is zeker erfelijk geweest. Heb je eerder een depressie gehad? En je moeder? Het kan zijn dat je dar dan gevoeliger voor bent. Geef het gewoon aan bij je vk die kan je verder helpen. Ook door te weten hoe je het kan herkennen dan ben je al op de helft namelijk.
ik heb mijn onrust ook uitgesproken bij de kraamzorg. Die houden me ook extra in de gaten en kunnen je scoren op extra uren. Gewoon daar ook aangeven en bij de vk! Niet dat mijn moeder echt last heeft gehad maar ik heb in maand 6 en 7 een soort van depressie gehad. Winterdip heb ik nu extra erg. Geeft me een gerust gevoel nu de kraamzorg het weet.
hey dames ik denk dat het gwoon zowiso een goed idee is om het in de groep te gooien, niets om je voor te schamen toch! kan iedereen gebeuren. En ik denk dat iedereen het liever niet heeft dan wel, dus als je die kans kan verkleinen door het te zeggen, en dat ze dan goed op je letten, dat is wel een fijn idee. groetjesss
mijn moeder heeft het gehad bij nadat mijn oudste broer geboren was ik heb het nu maar heb dan ook heeeel veel meegemaakt in mijn leven waardoor het er nu allemaal uit komt
hey marline, daar ben ik dus ook bang voor, ik heb ook de laatse jaren heel erg veel dingen mee gemaakt, en ben ook bang dat het er als de baby er is, dan uit komt. ik ben al bij een psygoloog geweest omdat ik gwoon niet wou dat ik later ineens nog een klap zou krijgen. die gesprekken deden me wel goed, maar ik weet dat het geen garantie is, dat het niet alsnog komt. ik hoop heel erg dat het niet zo is, wantja niemand heeft daar natuurlijk zin in. ik hoop dat je er snel door heen komt meid. groetjes
sannehai wat goed dat je al gesprekken hebt gehad toppie ja het komt vaak als je ineens tot rust komt dan komt het allemaal boven ik wil gewoon genieten van mijn kindjes nu