@ Female Wat een handig schema zeg! Kan het zo overnemen voor thuis! De rest van die dagelijkse dingen valt inderdaad niet te plannen. Zoals dit weekend heb ik alles gestreken en nog was gedraaid, zodat ik deze week geen was meer heb liggen. Heb ook al die kalender van Sien en Maria geprobeerd, maar dat lukt mij ook niet zo goed... Ik ga die van jou echt ophangen thuis!
Ik heb ook zo'n hekel aan het schoonmaken, moet me er zoooo toezetten om te gaan beginnen. Af en toe heb ik er ineens heel veel zin in en dan ga ik van boven naar beneden. Zijn er veel mensen hier die een schoonmaakster hebben? Wat kost dat zo ongeveer? Zag er hier 1 staan die er eentje elke 2 weken had voor 30 euro. Wat maakt ze allemaal schoon dan? Ik zou al blij zijn met de badkamer.. Groetjes Debby
Ik werk onregelmatig dus heb niks aan vaste dagen. 1. Ik denk dat je het beste alles meteen achter je kont kunt opruimen, dan lijkt het ook geen rommel. (boekje in de mand, kopjes van het aanrecht in de vaatwasser/afwasteil, tafel leeg, speelgoed in de kist etc.) Dat is al nr 1 dat het netjes lijkt. 2. Iedere dag stofzuigen (als je huisdieren/kids hebt) en als je dat niet hebt, de ene dag boven en de andere dag beneden stofzuigen. Kleine moeite, groot effect. 3. 1 x per week de wc groots boenen, 1 x per week bleek en doekje erover. 4. Ramen 1 x per maand. Niet vaker doen, nergens voor nodig. 5. Afstoffen; even snel voor je gaat stofzuigen. 6. Badkamer 1 x per week. Ik denk dat je dan al een heel eind bent. Als je alles een beetje bijhoud (douchecabine na het douchen uitdrogen bijv) dan scheelt het al een hele boel. Je hoeft echt geen poetsmiep te zijn om het huis netjes te hebben. Heel veel succes!
ohja en om jezelf minder te belasten kun je de badkamer en de keuken verdelen met je partner. (ik doe de badkamer en hij de keuken)
Toen ik nog 32 uur onregelmatig werkte deed ik op een vrije ochtend de hele beneden verdieping schoonmaken. Afstoffen, stofzuigen, dweilen, wc, plankjes in de keuken enzo. Op een vrije dag deed ik de boven verdieping helemaal. De was draaide ik dan tussendoor en als ik even geen zin had om te strijken dan kwam dat de volgende keer wel weer. Een rooster zou misschien een goede oplossing zijn maar denk wel dat daarbij de schop onder de kont nodig is de eerste weken. Je rooster komt niet af als je blijft zitten he hahahahaha. Ach het is hier in huis echt niet spik en span maar dat wil ik ook niet. Ik wil prettig kunnen leven maar vies is het hier echt niet.
Ik ben altijd een beetje `makkelijk` geweest in schoonmaken, maar sinds mijn zoontje geboren is ben ik totaal anders geworden! Wil alles mooi schoon hebben en alles opgeruimd. Het is echt niet zo dat ik de hele dag bezig ben met schoonmaken/opruimen, als je alles direct opruimd als je het niet meer gebruik, dan ben je snel klaar! En mijn vriend doet ook veel in huis gelukkig, dat scheelt dan ook wel weer. Bij ons ziet het er zo uit: Maandag (doe ik niet veel omdat ik werk): Toilet boven & beneden Dinsdag (op deze dag ben ik vrij): 2 wasjes draaien bedden verschonen Beneden stofzuigen & dwijlen Woensdag (deze dag ben ik vrij 1 wasje draaien Keuken & badkamer schoonmaken boven stofzuigen & dwijlen Donderdag (doe ik niet veel, omdat ik werk) : boven & beneden afstoffen Vrijdag ( doe ik niet veel, omdat ik werk): toilet boven & beneden Zaterdag: 1 wasje draaien Zondag: Helemaal niets! op de dagen dat ik iets meer moet doen, lijkt het misschien veel.. maar ben dan nog maar 1 a 2 uurtjes bezig.. Mijn zoon slaapt zeker 3 uur in de middag, dus dan heb ik nog ruim een uur waarin ik kan nix-en. Succes ermee!!
Ik moet een beetje lachen om dit topic: Ik herken me volledig in de sloddervossen onder ons, en de tips die gegeven worden zijn dermate georganiseerd dat ze -voor mij althans- voor geen meter werken. Het doet me denken aan wat ik gisteren op de radio hoorde: Positief denken en jezelf complimentjes geven werkt alleen als je van nature al positief ingesteld bent. Ben je dat niet, dan werkt het alleen maar extra schuldgevoelens in de hand. Ik heb precies hetzelfde gevoel bij al die schoonmaaktips: Dat werkt voor mij volledig averechts en ik ga me nog schuldig voelen ook, omdat ik zoiets 'simpels' als het huishouden gewoon niet georganiseerd krijg. Ons huis is eigenlijk te klein. Ik heb bijvoorbeeld al meer boeken dan er in mijn boekenkast passen, dus er liggen altijd stapels op de grond voor de boekenkast. We hebben geen ruimte voor een grotere boekenkast, maar ik ga geen boeken wegdoen, dat is heiligschennis in mijn ogen. Precies hetzelfde geldt voor de computershit van mijn man (het is zijn werk, dus hij heeft het allemaal nodig). Hoe hard ik ook opruim en schoonmaak, ons huis blijft uitpuilen. En we kunnen pas eind volgend jaar verhuizen naar een groter huis met meer kamers. Maar oh, wat een zegening zal het zijn wanneer man en ik allebei onze eigen studeerkamer hebben, zodat we allebei genoeg ruimte voor onze spullen hebben. Wat zal het heerlijk zijn wanneer we de woonkamer minimalistisch kunnen inrichten omdat er op de kinderkamer ruimte is voor een speelgoedkist. En wat zal het schoonmaken makkelijker worden als alles een plek heeft. En tot die tijd... Ach, de was krijg ik altijd wel gedaan, de vaat blijft dankzij de vaatwasser nooit zo lang staan dat er schimmel op groeit en ik zorg er wel voor dat mijn sanitair nooit stinkt. Hoe belangrijk is de rest nou eigenlijk?
Ik heb een onwijs groot huis, en nu mijn man werkeloos is kunnen we onze schoonmaakster niet meer betalen. Ik heb opzich geen hekel aan schoonmaken maar ons huis is TE groot om alleen schoon te houden. En mn man doet alleen afwassen of n wasje in de wasmachine gooien. Ik bedenk me altijd zo dat een schoon en opgeruimd huis gezond is voor iedereen die daar woont. Dat ik wil dat mijn man en kids in een schoon huis wonen. Dat motiveerd mij... Anders...... hoeft t voor mij ook niet echt