Zo'n onrust (of is het frustratie?) bijna 1 jaar oud...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Veertje84, 14 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi dames,

Mijn zoontje wordt volgende week 1 (joepie:) maar hij is zoooo onrustig. Hij zit nu in zo'n fase waarin hij niet naar zijn speelgoed omkijkt en hij is alleen maar bezig met het opentrekken van kastjes, lades en overal aan gaan waar hij niet mag (zoals de haard, kopjes koffie, planten en vooral kabeltjes en stopcontacten). Nu heb ik wel alles beveiligd en kan verder niets gebeuren, maar ik moet hem toch steeds overal weghalen. Ik zeg altijd heel duidelijk dat iets niet mag (of "nee", "oei oei" enz:) maar hij lijkt zich er niet veel van aan te trekken.
    Als hij niet bezig is met dingen die hij niet mag (lol) hangt hij aan mijn benen, jengelt hij of wil hij opgepakt worden.
    Als ik hem dan oppak is het ook niet goed en wil hij weer op de grond. Maar dan gaat hij weer aan mijn benen hangen....
    Ook als ik ergens op bezoek ga, kan ik geen moment rustig zitten want ook daar gaat hij overal aan.
    Een boekje lezen voor het naar bed gaan bijvoorbeeld is niet mogelijk want hij wil alleen de bladzijden kapot scheuren haha:)
    Slapen overdag is ook een ramp, want soms is hij al heel vroeg moe en dan slaapt hij ook wel een tijdje, maar wil hij smiddags niet meer slapen, waardoor hij jengelig wordt tot in de avond als hij naar bed moet.

Herkent iemand dit? Of heeft iemand advies/tips over hoe hier mee om te gaan?

2. Matirini

Matirini Actief lid

14 jul 2013
    318
    0
    16
    Binnenhuisadviseur
    Tholen
    Herken het helemaal, ik zou jou verhaal ook zelf geschreven kunnen hebben zoontje is nu 13 maanden en heeft het ook.

Is denk ik de leeftijd, sprongetje en veranderingen zoals bij ons veranderen slaap patroon, leren lopen, los staan en uit proberen wat hij mag en niet mag.

Alleen zijn ze nog te klein om het te begrijpen dat als je nee zegt ze daar niet aan mogen komen en het dan ook niet meer doen.

Dus denk dat we het nog even vol moeten houden en dat het een fase is die wel weer over gaat. Ze weten op een gegeven moment wel dat het echt niet mag.

3. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi! hier een dochter, die word morgen 1(hoeraaa!) en is ook zo ondernemend. Alleen zij speelt nog wel met haar speelgoed en ze vind karton-boekjes erg leuk. Maar dingen uit keukenkastjes trekken enz. vind ze ook leuk hoor, niks is meer veilig voor haar grijpgrage handjes!

Heb wel een paar tips:
    -Als je voorleest hem een karton-boekje geven, kan hij zelf ook een beetje klooien met hetzelfde als wat jij in handen hebt. Kartonboekjes gaan niet zo snel kapot als gewone boeken. Of je geeft hem een oud boek van jezelf waar je niks meer mee doet.
    -Speelgoed in een mandje of doos doen, kan hij het er zelf in en uit halen.
    -Onze dochter vind speelgoed met wieltjes steeds interessanter, zoals een houten auto, haar blokkenkarretje en een plastic vrachtwagentje. Niet dat ze er uren mee speelt, maar vind het wel leuk om er mee door de kamer te rijden.
    -Samen met een bal spelen, tegenover elkaar gaan zitten en de bal naar hem toe rollen.
    -Doos zakdoeken geven, je wilt niet weten hoe zo'n lol hij dan heeft door ze er allemaal uit te trekken!
    -Frisdrankflesje vullen met een beetje rijst of water.
    -wat bij mijn dochter nog steeds favoriet is is de stapeltoren. Zowel de bekers uit elkaar halen of de toren omgooien is leuk.

Vind dit zelf best een lastige leeftijd wat spelen betreft, ze kunnen zich nog niet lang concentreren, veel speelgoed zijn ze nog te jong voor of juist te oud. Morgen is onze dochter dus jarig en dan krijgt ze haar cadeau van ons; een loopkar in de vorm van een boerderij met allerlei activiteiten er op/aan. Ook is het een vormenstoof en kan ze er andere dingen in stoppen. Ik hoop dat ze zich er mee kan vermaken, ze is nogal van het peuteren aan kleine dingetjes, dus ik denk dat dit wel in de smaak valt.
    Ben zelf niet zo van het speelgoed met muziek enzo, ze moet zelf gaan bedenken wat ze er mee kan doen.

Veel suc6! en bedenk; het is een fase!

4. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Heel herkenbaar. We hebben het hier ook gehad en deels nog wel. Wat hier helpt:

-Af en toe lekker bezig houden. Een grote toren bouwen van de blokken, en dan was Raketje even bezig met die toren weer te slopen en kon ik zelf even wat doen. Later begon ze me de blokken aan te geven waar ik dan een toren van moest bouwen. Nog later ging ze zelf bouwen.
    - Heel veel knuffelen!
    - Bordkartonnen boekjes lezen, en leren hoe je de bladzijden moet omslaan. De boekjes met bladzijden van dun papier blijven hier nog in de kast totdat ze haar "scheurfase" kwijt is!
    - Af en toe iets nieuws geven wat strikt genomen geen speelgoed is. Een reclameblaadje wat je niet meer nodig hebt, een lege doos van de tissues, een houten lepel uit de keuken...

Er zijn ouders die het speelgoed in meerdere categorieën indelen en niet alles tegelijk geven. Dat voorkomt schijnbaardat je kind erop uitgekeken raakt. Ik speel met de gedachte dat ook te doen.

Wat betreft dingen die niet mogen: Benoemen wat er niet mag en waarom, afleiden, en herhalen, herhalen, herhalen...

(Ik kijk net achterom van mijn beeldscherm om te kijken wat Raketje uitspookt. Raketje zit in haar speelgoedmand met een haarborstel in haar handen. Het speelgoed ligt ernaast. LOL!)

5. Mar30

Mar30 Fanatiek lid

1 aug 2010
    1.673
    0
    0
    Zuid-Holland
    Herkenbaar!!!!

Hier is de interesse in haar speelgoed ook verdwenen.... De gordijnen, mijn schoenen, de buggy, het waterbakje van de katten, alleenzaligmakend veeeeeel interessanter! Ik vind het ook best moeilijk, maar probeer ook lekker met haar naar buiten te gaan als het weer het toelaat. Lekker naar de kinderboerderij, de zandbak etc. Daar kan zij zich dan wel weer prima vermaken en bij anderen thuis ook.

Ik merk ook dat ze meer duimt en het liefst de hele dag haar lievelingsknuffeltje (eigenlijk om te slapen) met zich mee sleept. Lekker vertrouwd?

Het is inderdaad weer een fase....

6. MommyB

MommyB Bekend lid

21 okt 2013
    535
    0
    16
    voormalig adm. medewerkster nu onvrijwillig fullti
    in een huis
    Pfff zo herkenbaar. Zoontje is volgende week ook jarig (hoera) en de afgelopen 2 weken is helemaal niets meer goed. Jengelt om de 5 minuten en heeft totaal geen rust in de kont. Snachts slaapt hij beter als ooit. Ruim 13 uren. Maar het 2 de slaapje overdag is onrustig. Ik zie op mijn oei ik groei app dat hij midden in een sprongetje zit.

7. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Oh, misschien zit onze dochter dan ook wel in een sprong, ook snel verveeld en dan jengelen en krijsen, ook alsmaar aan mijn benen hangen & achter me aan. Alleen zij slaapt overdag wel goed. Maarja, die is zó druk, die is gewoon "dood" als ze in bed ligt:D

Deel Deze Pagina