Zo'n pijnlijke tepels, help, zit er een beetje doorheen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door amiek, 20 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amiek

amiek Actief lid

29 sep 2006
    183
    0
    0
    Onze kleine Noa is inmiddels alweer drie weken oud. Ik geef haar vanaf de geboorte borstvoeding en kreeg na een paar dagen last van kloven. Het was zo erg dat onze kleine spruit zelfs bloed binnenkreeg van mijn tepels. Bloeden doet het nu niet meer, maar mijn tepels doen nog steeds ongelooflijk zeer.

Tijdens het aanhappen zak ik echt door de grond van de pijn en ook tijdens het drinken blijft het verschrikkelijk pijnlijk..

Noa ligt naar mijn weten hartstikke goed aan de borst. Ik heb ook aan spruw gedacht, maar ze heeft geen witte plekjes in haar mondje en ik heb ook geen rode of glanzende tepels. Dat kan het dus ook niet zijn lijkt me.

De crempjes willen allemaal maar niet werken en ik had echt gedacht dat het nu wel wat minder zou worden. Het wordt echter steds erger en ik zie een beetje tegen de voedingen op. Noa heeft inmiddels een deel van die spanning meegekregen denk ik, want vandaag wil ze helemaal niet veel drinken en begint elke keer heel hard te huilen als ik haar aan wil leggen. Ik verkramp ook elke ker als ze aanhapt en ook tijdens de voeding zit ik niet ontspannen.

Ik weet niet meer goed wat ik moet doen. Op het bureau waren ze erg tevreden over onze dame. Ze groeit goed en doet het dus duidelijk goed op de borstvoeding. Ik krijg er echter een beetje de balen van, zit er echt doorheen.

Heeft iemand nog tips of adviezen? Ik sta echt op het punt om te stoppen met borstvoeding. Ik wil eigenlijk het liefst gaan kolven zodat ze toch mijn melk krijgt, maar daar hoor ik zoveel negatieve verhalen over. Kost meer tijd, kan de productie verminderen. Tja, maar elke keer zoveel pijn is ook echt verschrikkelijk!

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ga nu naar de site van borstvoedingsforum.nl
    Daar staan telefoonnummers van lactatiekundigen, bel meteen!
    Soms kan spruw namelijk ook NIET te zien zijn.
    Laat je tepels na een voeding aan de lucht drogen, draag 's nachts geen bh,maar gebruik een handdoek om eventueel lekken tegen te gaan.

Kloven is een teken van verkeerd aanleggen.
    Zorg voor rust om je heen, gedimt licht, radio en tv uit. ga op bed liggen met je kindje en hou je kindje dicht tegen je aan. Pak de tepelhof tussen duim en wijsvinger ( zorg voor schone handen uiteraard) en duw de tepel over de onderlip van je kind.
    De buik van je kind ligt tegen jouw buik.
    Als het mondje open gaat, duw je de tepel naar binnen, de lippen van je kind moeten naar buiten gekruld zijn, dan is je kindje goed aangelegd.Een groot deel van de tepelhof zit in de mond van je kind.
    Laat je kindje net zo lang drinken als hij/zij wil.
    Als de voeding over is, zoals gezegd je tepels aan de lucht laten drogen en smeer er bepanthen zalf of purelan op.

Succes meid.

3. hardloper

hardloper Niet meer actief

niets aan toe te voegen, maar idd contact zoeken met lactatiekundige, sterkte. ( je kan miischien tepeloedjes proberen? het schijnt te werken, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.)

4. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ja bellen! Het hoeft maar een kleinigheidje in het aanleggen te zijn dat niet helemaal goed gaat, of toch spruw, dat is namelijk niet altijd zichtbaar... vraag hulp meid! Pijn bij bv is een teken dat er iets niet goed gaat, het mag geen pijn doen.

En ft kolven is wel te doen, kijk maar naar mijn banner, maar ik zou het echt als uiterste noodmiddel doen. En eerst een lk proberen.

Heel veel succes!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Inderdaad, meteen hulp zoeken van iemand die er echt iets van af weet!

Kloven zijn meestal gevolg van een verkeerde drinktechniek (aanleggen), maar kunnen ook op spruw wijzen.

Ga vanaf NU op het aanleggen letten.
    Google: Jack Newman Compression, om op een site te komen waar filmpjes staan over hoe je goed aanlegt. Een goed aangelegde baby drinkt de kloven weer dicht.

6. amiek

amiek Actief lid

29 sep 2006
    183
    0
    0
    Ik heb net het nummer opgezocht van een lactatiedeskundige hier in de buurt. Jammer alleen dat het vrijdagavond is. Weet iemand of deze deskundigen ook in het weekend te bereiken zijn?

Ben trouwens vanaf vanochtend aan het kolven. De opbrengst lijkt genoeg om haar te kunnen laten drinken. Hoeveel heeft een dame van drie weken per keer nodig? Het geeft me voor nu even enorm veel rust. Noa is relaxer en ik des te meer. Zodra ik de lactatiedeskundige heb gesproken wil ik wel weer live gaan proberen te voeden. Ik ontzie nu in ieder geval mijn tepels even wat meer.

7. appeltje

appeltje Niet meer actief

Gewoon bellen... ze zijn er juist voor noodsituaties en die doen zich niet alleen voor op ma tot vrij tijdens de kantooruren!

Toen Kevin zijn eerste flesje dronk was hij 4 weken en dronk hij zo'n 120 a 130 ml. Maar dat is best veel.... Wat krjg je eruit als je kolft?

Sterkte meid!

8. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    inderdaad, sterkte! Ik weet precies hoe je je voelt! Heb hetzelfde meegemaakt! Zolang je nog geen LK te pakken hebt gekregen, zou ik inderdaad alles afkolven. Je tepels komen zo even tot rust. Je kunt het volgende rekensommetje gebruiken om te berekenen hoeveel ze ongeveer nodig heeft:

gewicht (kg) x 150 : aantal voedingen per dag

9. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hoe gaat het nu met je?

10. amiek

amiek Actief lid

29 sep 2006
    183
    0
    0
    Kreeg niemand te pakken, dus maandag nog een keer proberen! Gaat hier redelijk. Ik kolf nu overdag en geef 's nachts gewoon de borst. Ik moet zeggen dat het kolven heerlijk is om mijn borsten even te ontzien, maar ik ben nog wat aan het kooien met de fles. Ik heb een brede fles waarvan Noa de speen niet helemaal goed pakt. Ze smakt er heel erg op en ik heb het iedee dat ze veel lucht binnenkrijgt. De andere fles die ik heb is smal en daar loopt de melk letterlijk in stralen uit de speen. Het is een difrax speen small, die zou juist voor het begin geschikt moeten zijn, maar het gaat dus veel te hard. Ze verslikt zich letterlijk in de melk. Ook ben ik nog aan het zoeken naar een juist hoeveelheid. Ze drinkt 100cc makkelijk weg, 120 ook bij tijden en dan twijfel ik weer of ze wel voldoende heeft gehad. pfff.....valt nog niet mee allemaal!

11. appeltje

appeltje Niet meer actief

Gelukkig dat je je borsten wat kan ontzien door te kolven. Ik zou het blijven proberen hoor.... misschien dat je vanavond nog iemand op consult kan krijgen.

12. amiek

amiek Actief lid

29 sep 2006
    183
    0
    0
    Nou ik heb de deskundige inmiddels aan de lijn gehad en ze denk toch echt aan spruw. Ik heb antibiotica voor blaasontsteking geslikt toen ik zwanger was en de pijnlijke tepels wijzen ook in die richting. Ze denkt voor 90% zeker te zijn dat we spruw hebben en ik heb de medicijnen zojuist opgehaald bij de apotheek.

Duimen jullie mee dat dit het probleem is en we er snel vanaf zijn?

13. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Nou meid, dat had ik je ook kunnen vertellen.
    Door de antibiotica worden niet alleen slechte bacterien gedood,maar ook de goede. Schimmels krijgen hierdoor vrij spel, en dan heb je al gauw een schimmelinfectie te pakken.

Heel vervelend dat je dat nu hebt en daardoor dus spruw. Hopelijk werken de medicijnen ( daktarin-gel, nystatine?) snel.
    Let op een goede hygiene ( elke dag schone bh, elke keer goed je handen wassen, zoogkompressen bij iedere voeding verwisselen), ohja en geen douchegel gebruiken, dit tast het beschermlaagje van de tepelhof aan.
    Helpt het nou niet dan kan je naar eurolac.net gaan en daar gentiaanviolet aanvragen.
    Dit schijnt ook super te helpen bij schimmelinfectie.

Ben benieuwd hoe het gaat, succes!

14. Veel succes en hopelijk werken de medicijnen snel!

Deel Deze Pagina