Zwangerschapsdiabetes! Info aub.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ess85, 14 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Hallo,

Ik ben zwanger van mijn 2e kindje en heb gisteren een suikertest gehad. (hoefde niet nuchter) Vanmorgen gebeld voor de uitslag en die was te hoog 8.4 (mag als het goed is niet hoger zijn als 6.7)
    Nu moet ik morgen nuchter komen dan gaan ze prikken, dan krijg ik een suikerdrankje, moet dan 2 uur blijven zitten en dan prikken ze nog een keer.

Nu weet ik echt heel weinig van zwangerschapsdiabetes af dus zou graag wat meer informatie hierover willen, dus mensen die hier ervaring mee hebben.
    Ben best wel bang dat ik straks insuline moet gaan spuiten en ik kan dus helemaal niet goed tegen prikken.

De symptomen die bij zw.diabetes horen heb ik eigenlijk niet echt.
    Ik drink bijvoorbeeld veelste weinig en heb geen behoefte aan veel drinken.
    Ik heb geen grote baarmoeder
    Heb wel veel vruchtwater maar niet te veel.
    Met de echo gister zat de baby gewoon op het gemiddelde dus ook niet te groot.

Toch denk ik dat ik wel zw.diabetes heb omdat m'n waardes behoorlijk aan de hoge kant zijn, of zie ik het nu verkeerd?

2. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

13 nov 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Bij mij is er deze week ook zwangerschapsdiabetes geconstateerd. Wees niet bang. Mocht het bij jou ook het geval zijn, dan gaan ze waarschijnlijk eerst met een dieet proberen je suikerwaarden op peil te krijgen. Mocht dat niet lukken dan is het mogelijk dat je insuline moet spuiten. 8.4 is wel wat verhoogd maar ook niet dramatisch. Ga niet direct van het ergste uit. Ik denk maar zo, beter dat ze erachter komen en jou en je baby goed in de gaten kunnen houden, dan dat het door blijft modderen.

3. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Hoi,

ik heb ook zwangerschapsdiabetes. Ik heb het twee keer eerder al gehad bij mijn zoontjes. Wat bedoel je precies met suikertest? Want voor zover ik weet is juist de test met het suikerdrankje de suikertest. Verder kunnen ze een vingerprik doen of een bloedonderzoek. Geen idde welk onderzoek jij gehad hebt.

Dit zijn de waardes die worden gehanteerd voor zwangeren.

Nuchter < 5,5
    Voor maaltijd < 6
    uur na maaltijd < 8

Mocht het zo zijn dat je glucosewaarden weer niet goed zijn na je suikertest, dan zullen ze je waarschijnlijk eerst het advies geven naar een dieetist te gaan en te proberen middels een dieet je glucosewaarden naar beneden te krijgen. Je krijgt dan een dieetboekje mee waarin staat hoeveel suikers/koolhydraten er in elk product zitten zodat je kunt zien wat je wel en beter niet kunt eten en drinken. Als dat niet helpt dan ga je idd insuline spuiten. Je krijgt dan een glucosemeter en via een vingerprikje moet je dan in een dagboekje bijhouden wat je waarden zijn nuchter, voor -en na het eten en voor het slapen gaan. Afhankelijk van je glucosewaarden wordt ook je insuline afgestemd zodat je glucosewaarden stabiel blijven.

Je hoeft bij zwangerschapsdiabetes geen klachten te hebben. Dat had ik bij mijn oudste zoon ook niet.
    Het is zo dat door je zwangerschapshormonen je alvleesklier anders gaat werken. Als dat niet goed gaat dan komt er te veel suiker bij je baby terecht waardoor deze te hard kan gaan groeien. Je zult als je onder controle bent bij de vk, doorverwezen worden naar de gyn en in het zh bevallen. Zwangerschapsdiabetes is een medische indicatie.

Wat betreft het evt. spuiten van insuline, het lijkt enger dan het is. Het naaldje is ontzettend klein dus je voelt er niet veel van als je zelf moet prikken. Je moet even de drempel over en dan valt het echt allezins mee. Daar moet je niet bang voor zijn.

Veel sterkte!

4. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Ja daar heb je gelijk in. Nu kan ik tenminste op m'n eten gaan letten.
    Hoop in ieder geval dat het met een dieet voldoende is en ik niet hoef te spuiten. Maar goed dat is afwachten.
    Heb jij ook een dieet gekregen of moet je spuiten?

5. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Ook als je insuline spuit moet je daarnaast een dieet volgen. Je moet suiker en koolhydraten zoveel mogelijk beperken en koolhydraten zitten bijna overal in. Dus moet ik koolhydraten tellen zodat ik weet hoeveel insuline ik moet spuiten. Je bent dus continue bezig met je eten en drinken. Met drinken moet je ook oppassen want daar zitten ook weer suikers en koolhydraten in. Misschien een tip voor frisdrank dranken als pepsi max, fanta zero citroen, crystal clear mag je gewoon drinken. Anders heb je straks helemaal het gevoel dat je niks mag. Ik werd er helemaal blij van dat ik op deze manier toch nog lekker wat frisdrank mag drinken.

6. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    hoi hoi,

ik heb tijdens mijn zwangerschap ook suikerziekte gekregen. Mijn eerste waardes waren echt op het randje volgens de verloskundige, 7,2 (niet nuchter).

Na een paar dagcurves gemaakt te hebben, toch besloten een dieet te doen. Dat hielp bij mij wel iets maar niet genoeg. Ik moest dus insuline spuiten.

Nou ik ben dus ook niet zo dol op naalden en de gedachte dat ik mezelf moest gaan spuiten vond ik heel erg eng. Maar de diabeetverpleegkundige legde als perfect uit en ik werd prima begeleid. Het meten van je suiker door een prikje in je vinger en het insuline spuiten zelf is niets aan. Je voelt het echt bijna niet. En het is maar zo'n klein naaldje...

Mijn suiker bleef mooi stabiel door de insuline en met mijn dochter was ook alles prima na de bevalling. Ze was wel wat groot, maar ze weten niet of dit ook echt door de suiker kwam. Al met al, niets om je zorgen over te maken, de kleine in je buik is het belangrijkste en ze zorgen goed voor jou en de kleine!

7. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Bedankt voor de berichtjes!!

@patrieske,
    De test die ik gister had was een kleine suikertest. (ook met suikerdrankje) Die ik morgen krijg is de uitgebreide en dan moet ik dus nuchter komen en krijg ik weer een suikerdrankje.

Maar als ik me dan aan een dieet moet houden, houdt dit dan in dat je echt niks meer mag? of mag je heus wel een keer wat lekkers, bijvoorbeeld taart op een verjaardag ofzo. En in het weekendje wat chips of mag dat allemaal niet?

Wat betreft het drinken, ik drink eigenlijk maar zelden iets van frisdrank. Ik drink over het algemeen alleen maar spa (rood) en sochtends een sapje. Daar zal ik denk ik niet echt wat aan kunnen veranderen.

Ik hoor inderdaad dat het spuiten erg meevalt. Hoop alleen niet dat het zover komt haha. Maarja alles voor de baby natuurlijk.

@frummeltje31, hoe groot was je dochtertje met de geboorte en hoe is ze nu?

8. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Aha ik snap het. Voor nu is je waarde niet schrikbarend maar wel iets waar rekening mee gehouden moet worden. Hoogst waarschijnlijk zal het verergeren, het lijkt me verstandig dat je rekening houdt met het feit dat je op dieet zult moeten.

Nee taart op een verjaardag kan niet. Veel te veel suiker en in de koek of cake of bodem zitten dan ook weer koolhydraten. Wat wel weer kan is een slagroomsoes daar zit niet schrikbarend veel in.

Chips bevat ook koolhydraten dus ook weer niet goed om te eten. Ik eet het ook niet. Ja je mag wel, maar dan een klein handje, ik persoonlijk kan dat niet. Ik eet geen hele zak leeg hoewel ik dat nu best zou willen haha! Maar een bakje chips is dan weer te veel. Kaas, worst, tomaatjes, komkommer dat mag je wel onbeperkt eten. Voor de rest moet je erg uitkijken. Goed de etiketten van producten bekijken daar staat ook op vermeld hoeveel koolhydraten er in het betreffende product zit.

9. LittleRose

26 feb 2010
    33
    0
    0
    Utrecht
    Hallo Dames,

Afgelopen woensdag ook een test gedaan in het ziekenhuis.
    Ik vroeg me af of ze de uitslag volgende dag al binnen is?? Ik heb namelijk volgende wk een controle en ben te gierig om te wachten..hihi.. maar de vk zei dat als ik niets hoor dat het goed zit.. maar je weet maar nooit toch? mischien wachten ze af tot dinsdag..? ik hoop het niet.

10. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    oh dat meen je niet haha. heb namelijk een speciale taart besteld voor zaterdag. (zijn m'n vriend en ik zoveel jaar bij elkaar) Had er net zo'n zin in.
    Ik eet niet heel vaak/veel chips maar af en toe bugles met die saus vind ik wel erg lekker.. had het al in huis gehaald :(
    Nouja dat wordt nog een paar maanden afzien dan en goed letten op de koolhydraten.

11. Rono

Rono Niet meer actief

ess: van 1 keertje gebeurt er echt niks hoor. Ik zou zaterdag gewoon 1 maal goed genieten van je lekkere taart en buggles!

12. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    @littleRose
    Tegen mij zei de assistent dat ze de uitslag pas over 1,5 week zouden hebben, maar in het lab zeiden ze de uitslag met 1 dag wel binnen was. Dus ik ben zo eigenwijs geweest om gewoon een dag later te bellen en inderdaad, de uitslag was er! Zou gewoon even bellen als ik jou was hoor.

@Rono
    Nou dan ga ik dit weekend nog lekker genieten van alle lekkere dingen in huis haha. Ga het niet overdrijven natuurlijk maar neem wel lekker een stukje taart :)

13. Juul84

Juul84 Niet meer actief

Hier ook zwangerschapsdiabetes. Had helemaal geen klachten maar bij de glucose tolerantie test waren mijn waardes echt heel hoog.

Toch lukt het prima om het met een dieet onder controle te houden. Bij de diëtiste heb ik een heel handig boekje gekregen met daarin alle voedingswaarden van alle voedingsmiddelen. Ze heeft ook tips gegegeven hoe je daarin een beetje kunt variëren, want soms is er gewoon een situatie waarin je een stukje taart wil eten en dat kan dan ook.

Op een gegeven moment merk je zelf ook wel wat je wel en niet kan eten. Ik moet om de dag een dagcurve bij mezelf prikken. Ben 2x bij de internist geweest maar omdat ik alles goed onder controle heb, hoef ik nu niet terug en alleen te bellen als de waardes te hoog worden. Moet alleen na de bevalling nog een keer terug.

Ook is het zo dat de baby na de bevalling een dag moet blijven in het ziekenhuis, dan gaan ze kijken of hij z'n suikers onder controle kan houden.

14. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Ik ben vanmorgen weer geweest voor de uitgebreide test. Krijg hopelijk vanmiddag en anders na het weekend de uitslag. Vind het wel een beetje spannend, hoop echt dat m'n waardes nu wel goed zijn, al ga ik daar niet vanuit.

Maar om de dag een dagcurve bijhouden is ook wat zeg. Maar wel fijn dat je het me een dieet in de hand kunt houden.
    Is je kindje niet te groot? Of is dat alleen als je insuline moet gaan spuiten?
    Het is te hopen dat je kindje straks goed zijn suikers onder controle kan houden en dat hij dan snel mee naar huis mag.

15. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Ik heb de uitslag.. Mijn waardes waren helemaal goed, ik heb dus geen zwangerschapssuiker :D:D:D ben echt super opgelucht en blij.
    Heb wel even gevraagd hoe het dan kan dat ik woensdag best hoog zat. Was volgens haar gewoon een moment opname.
    Nu lekker het weekend in met een blij gevoel:)

16. 72karen

72karen Lid

31 okt 2010
    42
    0
    0
    hondentrimster
    zeeuws-vlaanderen
    hier nog een ervaring met suiker.
    zoals ik het lees zouden mijn waardes dan zelfs aan de lage kant zijn.
    de verloskundigen hier sprongen kompleet uit hun dak.
    ineens met 34 weken kwam de VK aan dat ik maar eens een keertje moest gaan suiker prikken want ik heb een hoge BMI.
    nou heeft ze die niet eens gemeten en ik heb een normaal postuur, geen extreem overgewicht. en ben nu met 37 weken net 6kg aangekomen dus waar ze dat op basseerd, gaf ze dus geen duidelijk antwoord op.
    ik braaf een ochtend nuchter naar het lab. waarde van 5,1, zeggen ze ja dat is te hoog.... ze willen het hier nuchter op 4,5 hebben. na 2 uur en het suikerdrankje was mijn waarde 8.
    ze vonden het een rede om weer opnieuw te prikken en een week later weer nuchter prikken, waarde van 4,6 weer te hoog, na 2 uur met suiker drankje was die 7,8.
    nu heb ik ondertussen 2x een dagcurve geprikt thuis en ookal eet ik 3x per dag fruit en met dit weer savonds een ijsje ik kom met de curve niet hoger dan tussen de 5 en 7 over de dag verspreid, smorgens zit mijn waarde dan weer onder de 5.
    en toch moest ik door naar de dietist, ik had mijn dagritme opgegeschreven en daar kon ze niet eens iets op aanpassen.
    heb dus ook geen aangepast dieet gekregen.
    de VK wilde dat ik doorging naar de Gyn. en die heeft de baby gemeten en komt tot de conclusie dat die nog mooi binnen het gemiddelde valt, het gewicht was met 35 wkwn 2705 gr. en schatte dat de baby met 40wkn zo tussen de 3800 en 4000gr zou zitten.
    ik zeg nog tegen hem waarom lopen ze op hun tenen hier, moet ik eerst in een hypo raken ofzo.
    volgens de VK en de dietiste heb ik zwangerschapssuiker en de Gyn zegt het valt allemaal wel mee, en zo denk ik er zelf ook over.
    ik voel me prima, mijn baby groeit niet overmatig en ik kom niet veel aan, dat ruimt echt niet met elkaar.

ik mocht wel lekker bij de Gyn blijven want die had allang door dat ik het goed zat was en me al helemaal niks laat aan praten.
    deze week wordt de baby weer gemeten of die veel is aangekomen. ik ben benieuwd.

grtz Karen

17. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Jeetje Karen wat stom zeg! Soms kunnen ze zo overdreven reageren. Als ik je verhaal zo lees dan klinkt het totaal niet als zwangerschapssuiker, meestal moet je kindje dan toch ook groter zijn en hoor je toch meer aan te komen??
    snap wel dat je het zat bent dat ze zo overdreven doen. En als zelfs de dietist je niet echt kan helpen met een speciaal dieet dan zal het wel goed zitten lijkt me..
    Mooi dat je bij de gyn mag blijven, heb je in ieder geval geen last meer van die paniekzaaiers.

18. 72karen

72karen Lid

31 okt 2010
    42
    0
    0
    hondentrimster
    zeeuws-vlaanderen
    inderdaad, bij de gyn voel ik me meer op mijn gemak die kijkt lekker iedere keer met een echo. en dat vind ik natuurlijk helemaal niet erg om iedere week de kleine te zien.
    ik had af en toe het idee dat de VK daar alleen maar kan bloeddruk meten en hartje luisteren. heb van meerdere vrouwen die daar in de praktijk zijn klachten gehoord over het zelfde.
    de waarde die ze hanteren is gewoon te laag en achterhaalt, als ik er niet zo nuchter op zou reageren dan zal je er nog van in paniek raken. en stress kan je er nu niet bij hebben.
    helaas ben ik hier op zeeuws vlaanderen overgeleverd aan 1 ziekenhuis, uitwijk mogelijkheden zijn te ver weg.

19. mam van drie

mam van drie Actief lid

29 mrt 2011
    142
    1
    0
    accountmanager binnendienst
    zwolle
    hoi,

leuk om dit even te lezen, ik ben vorige week gediagnosteerd met zwangerschapssuiker, mijn waardes waren nuchter 5,4 en na drankje 10,7 dus ben meteen doorgestuurd naar diabetisverpleegkundige en internist en ook de dieetist. Op dit moment moet ik normaal blijven eten en een dagcurver maken, bij mij schommelen me waardes heel erg,nuchter meestal tussen de 5 en de 6,5 en na het eten tussen de 6 en de 10.
    Vanmiddag krijg ik meer informatie over hoe ik door moet gaan en ook hoor ik denk ik woensdag via internist of ik insuline moet gaan spuiten of niet.

Wat ik wel raar vind is dat bij de een hier paar dagen gewacht moet worden na suikerdranktest voor uitslag, hier krijg je meteen mee

20. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    @Ess85, wat fijn dat alles toch goed is. Je moet er echt niet aan denken om dagelijks curves te prikken en bij te houden, op dieet te moeten en insuline te spuiten. Ben blij voor je!

@72karen, je hebt hele mooie waarden. Maak je geen zorgen. Je kunt wel denken wat een overdreven gedoe, maar het hebben van zwangerschapsdiabetes kan enorme gevolgen hebben als dat niet optijd wordt ontdekt...

@mam van drie, ja dat is idd te hoog die waardes die jij hebt. Ik vermoed dat je insuline zult gaan moeten spuiten. Geen idee hoever je bent in je zwangerschap? Veel sterkte!

Deel Deze Pagina