Hallo. Ik wil graag beginnen met sporten, dat wilde ik al voor ik zwanger werd. Is dat in het begin schadelijk voor het kind in je buik? Ik vertelde het mn familie en die waren erop tegen.
Voor zover ik heb gelezen enzo mag je wel sporten als je het maar niet te wild doet als je het voor je zwangerschap niet deed, dus volgens mij als je het gewoon langszaam opbouwt is het juist goed voor je conditie Ben wel benieuwd wat de anderen zeggen.
Je mag geen rechte buikspieroefeningen doen en ik zou niet te wild springen enzo. Maar voor de rest is beweging juist goed. Luister gewoon goed naar je lichaam.
Vandaag toevallig op de sportschool aan mijn instructeur gevraagd. Ik sportte voorheen al 3 keer in de week en kan daar gewoon mee doorgaan. Wel raadde hij het af om te gaan hardlopen en met sommige fitness apparaten ook uitkijken. Bijvoorbeeld krachttraining binnenkant benen. En ook buikspieroefening zouden totaal geen nut hebben om te doen. Of het kwaad kan weet ik niet. Sport ze dus!
Rechte buikspieren doen als je zwanger bent kan na de bevalling problemen geven... Je gaat namelijk spieren trainen die (vanwege je zwangerschap) ruimte maken (en dus iets uit elkaar gaan) dan kunnen ze na de bevalling niet meer goed terug in de originele positie.... Schuine buikspieren mag je nog gewoon blijven doen. Verder is het gewoon een kwestie van naar je lichaam luisteren....
Hoi Sam84, Je kunt prima sporten hoor! Is helemaal niet schadelijk voor jou of het kindje in je buik. Het is zelfs hartstikke goed om een beetje te gaan sporten. Als jij een goede conditie hebt hou je je zwangerschap makkelijker vol en er wordt wel gezegd dat de bevalling ook gemakkelijker is (nog geen ervaring mee). En als jij goed in je vel zit, zit je baby dat over het algemeen ook! Zoals je ziet in mijn banner loop ik zelf al haast tegen het einde van de zwangerschap helaas . Zowel voor mijn zwangerschap als nu sport ik 3 tot 4x per week. 'T wordt allemaal wat zwaarder en gaat wat langzamer, maar mijn conditie blijft zo wel lekker op peil. En tot nu toe nog geen klachten gehad van mijn zwangerschap.. Als je het moelijk vindt om 'gewoon' naar een sportschool te gaan, zou je je ook kunnen aanmelden voor een zwangerfit cursus. Hierin doe je geloof ik allerlei verschillende dingen (fitness, matoefeningen en een stukje aerobics), misschien dat dit nog een veilig idee is...? Sportse en een hele fijne zwangerschap!
Mijn verloskundige vertelde zelfs dat hardlopen ook geen probleem is als je gewend bent om te sporten. Gewoon wat rustiger aan doen en naar je lichaam luisteren inderdaad.
Je hebt speciale zwangerschapsfitness. Mij is geadviseerd een hoge hartslag te vermijden en geen liggende oefeningen te doen (ivm duizeligheid bij rechtop komen).
Ik doe ook gewoon nog aan cardio op de sportschool, deed ik ook al voordat ik zwanger was. Beweging is juist goed voor je als je zwanger bent (als je niet zwanger bent natuurlijk ook). Wel is het belangrijk dat je het niet te gek maakt, en inderdaad niet je buikspieren trainen. Ik zou het dus gewoon doen als ik jou was! Is ook nog eens goed voor je conditie, en dat kan weer van pas komen bij je bevalling.
Ik ben deze week gestart met het "negenmaanden fit"-programma (staat ook een artikel in ouders van nu) Gewoon bij de sportschool, ik kan nu nog lekker aan mijn conditie werken (tot ongeveer 6mnd) en daarna wordt het gewoon een kwestie van op peil houden. Buikspieroefeningen zijn op zich niet verkeerd en zeker niet om daarbij ook je rug te ontlasten, maar doe het wel onder begeleiding!
Buikspieroefeningen zijn prima, tot 12 weken mag je de rechter buikspieren best trainen, ben je iemand die altijd veel buikspieroefeningen heeft gedaan, dan kun je daar beter mee stoppen. Schuine buikspieren mogen de hele zwangerschap, vooral de onderste zijn beangrijk. Verder niet te hoog in je hartslag en dan kun je tot 1 dag voor je bevalling gewoon door sporten. O ja, niet te veel bekkenbodemspieren trainen, zoals inderdaad binnenzijde benen. Chantal