Zonder diploma tot 23 jaar naar school

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 18 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

Bri Niet meer actief

Wel wat jonger dan de huidige gemiddelde leeftijd van 29 jaar en een beetje, maar ik denk niet dat het de bedoeling is dat iedereen op d'r 21e een gezin begint.
    Mag hoor, maar haal dan wel eerst even een diploma. Want iedereen die trouwt denkt dat het voor altijd zal zijn, maar dit geldt helaas voor maar 2 van de 3 stellen. Die anderen zullen het toch echt zelf weer moeten rooien. En bij de stellen die wel samen blijven, raakt een deel van de mannen ooit z'n werk kwijt, of raakt hij arbeidsongeschikt. En dan wordt het zwaar, sowieso als je lang niet gewerkt hebt maar helemaal als je geen enkel diploma hebt.
    En dat is wat 'ze' vooral willen, naast minder oude moeders: economisch zelfstandige burgers, dus zowel mannen als vrouwen die gewoon in staat zijn hun eigen inkomen te genereren. En zeker geen diplomaloze bijstandsmoeders.

Ik schrijf dit als reactie op jouw post over wat 'ze' zouden willen, niet omdat ik denk dat dit over jou gaat, dus vat het vooral niet persoonlijk op.

2. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Dit geval en dat van Umm valt dus niet in wat ik bedoel. als je het ene kind wat gegeven hebt of laten proberen vind ik dat je dat voor de andere ook moet doen! (zeker als die ruimte er is) en wat ik ook vind is dat bij het leren met geld omgaan je moet zien of je kind bereid is er moeite voor te doen. als ze dat doen zou ik altijd mijn best doen ze daar bij te steunen.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind eerlijk gezegd dat je niet iedereen op school moet willen houden, dat levert vooral op sommige schooltypes alleen maar ongeinteresseerdheid en geweld op.
    Eigenlijk hadden ze het 60-70 jaar geleden nog lang zo gek niet voor elkaar. Je mocht van school op je 15e om te gaan werken, en je kreeg dan vaak een opleiding op je werkplek. De meeste fabrieken enzo hadden een bedrijfsschool. En er waren veel mogelijkheden o.a. via vakbond en kerk om avondopleidingen te doen, en daar waren geen maximumstudietijden of maximumleeftijden aan verbonden.
    Ik heb gewoon een flink groep oudleerlingen die volgens mij op die manier een stuk gelukkiger en stabieler zouden leven.
    En voor jongens had je vroeger de dienstplicht. Daar werd flink op gemopperd, maar voor veel jongens gaf dat toch ook kansen, bijvoorbeeld groot rijbewijs halen, of onder diensttijd beginnen met een technische opleiding.

4. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    klinkt idd een stuk beter dan dat het nu geregeld is!

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik heb niet alles gelezen hoor..
    Maar er moeten toch ook mensen overblijven voor de 'simpele' baantjes? Anders wil niemand dat strax meer doen!

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Oh, ok. Dan vind ik het prima ;)

7. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Nou dan had mijn broer voor jan l*l tot zijn 23e op school blijven zitten want die had dat niveau nooit gehaald.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dan halen we toch weer wat mensen uit landen waar het wat minder gaat.. (en dan later weer klagen dat ze niet meer weg willen :p)

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Haha, goed plan!!:)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Die willen de meeste Nederlanders al sinds zo'n jaar of 50 niet meer doen. En maar mopperen op de mensen die ergens anders vandaan kwamen om dat werk wel te doen...

11. Mamma van Maryam

Mamma van Maryam Actief lid

28 dec 2010
    109
    0
    16
    Het gaat hier erom dat je voor je 23ste op zijn minst een startkwalificatie moet hebben behaald. Ik vind dat zeker geen gek idee. De samenleving is veel complexer dan bijvoorbeeld 60 jaar geleden en om een beetje te kunnen meedraaien is een startkwalificatie wel handig. Er bestaan ook bijna geen banen meer waar je helemaal geen niveau voor nodig hebt. Zelfs als kassajuffrouw of gemeentewerker heb je bepaalde vaardigheden nodig tegenwoordig!

Daarnaast, waarom zou je jezelf niet willen ontwikkelen? Ik hoor hier voornamelijk het argument van 'met een diploma krijg je werk vs. een diploma is geen garantie voor werk' maar het is toch prettig om dingen te leren en in ieder geval een minimaal niveau te hebben? Ik gun het in ieder geval iedereen!

12. En dan roepen, als die mensen hier kinderen krijgen: Nederland is vol! ;)

Wat is die starterskwalificatie eigenlijk? Dat kan ik zo 1-2-3 niet terugvinden.

13. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Met startkwalificatie bedoelen ze een mbo-diploma op niveau 2.

14. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Vind het wel hoog.
    Ik ben gestopt met vwo omdat ik geen zin meer had.
    Jaartje gewerkt, gefeest, bij zinnen gekomen en terug naar school.
    Inmiddels heb ik een havo en hbo diploma en een goede baan.
    Vanuit een eigen motivatie. Dat werkt veel beter dan verplichten.
    En watbals ze niet gaan,..... En ze werken erbij en verdienen genoeg?
    Kost alleen maar geld volgens mij.
    Investeren in decanaat op de middelbare school lijkt me ook een idee om jongeren die dreigen uit te vallen intensiever te begeleiden.

Bij ons doet nu iemand een EVC traject. Wordt vanuit de overheid gefinancierd en os bedoeld voor mensen zonder diploma, maar wel met werkervaring. Je krijgt dan een ervaringscertificaat. het is wel een heel traject.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind een diploma minder belangrijk dan het hebben van bepaalde basisvaardigheden om staande te blijven in een ingewikkelde maatschappij.
    Neem alleen maar zorgverzekeringen...de zorg krijgen die je nodig hebt, wordt steeds ingewikkelder. Je moet toch echt bepaalde dingen kunnen begrijpen om op de plek te komen waar je zijn moet, het wordt allemaal niet meer voor je gedaan.
    Of de rompslomp op school als je kind een zorgenkindje blijkt te zijn...er wordt tegenwoordig van volwassenen heel veel verwacht...meer dan alleen maar een simpele tekst kunnen lezen en je naam kunnen schrijven.

Dus ja, als het gaat om mensen weerbaar te maken in de maatschappij en om mensen toe te rusten zodat ze goed kunnen meedraaien, dat vind ik een goed idee. Maar ik vraag me af of dat soort dingen aan de orde komen bij een startkwalificatie MBO2...

16. veronique22

31 mrt 2008
    92
    0
    0
    mijn zus opleiding voor lerares gedaan, en daarna andere opleidingen gedaan, heeft haar diploma's gehaald maar werd telkens afgewezen, en wat werd er dan gezegt nee ee sorry mevrouw maar we zoeken iemand met ervaring :x.... uhhhhh sorry hoor maar heeft ze haar diploma is tot haar 24e naar school gegaan, heeft wel wat partime uurtes bijgewerkt ávonds want overdag zat ze op school dus hoe moet ze dan ervaring opdoen ????

het is goed dat ze mensen naar/op school willen hebben maar dan moet je wel werk na die tijd kunnen krijgen,
    anders kan je net zogoed geen diploma halen en eerder stoppen met school om te gaan werken!

17. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Dit dus!

Ik heb eerst mbo 2 gedaan, vervolgens om een beteren baan te krijgen mbo 3. En waar werk ik nu? Inmiddels al bijna een jaar in de schoonmaak!!
    Omdat ik telkens word afgewezen vanwege te weinig werkervaring of ze willen iemand met hbo..
    Terwijl ik een jaar stage ervaring heb, maar nee, dat heb ik dus allemaal voor niks gedaan.
    Als ik dit had geweten was ik na mijn mbo 2 diploma al aan het werk gegaan, dan was mijn studieschuld nu ook een stuk lager.

18. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik vind het belachelijk.
    Zoiets kan je niet afdwingen van jong volwassenen, zoiets moeten ze willen. :)
    Als je geen motivatie hebt om te leren verandert een of andere debiele leerplicht daar echt niks aan. Vaak maakt dat de demotivatie voor school juist nog erger.

19. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik vind het helemaal niet zo belachelijk. Het is toch niet zo vreemd om te verwachten dat iemand een diploma haalt? Er wordt nergens vermeldt dat dat een garantie is op een baan, maar jezelf een beetje ontwikkelen lijkt me niet teveel gevraagd. Bovendien de diploma die ze minimaal vragen is nou ook weer niet van een niveau dat het niet haalbaar is.....uitzonderingen daargelaten.

Tegen je eigen kinderen zeg je later toch ook niet dat het niet uitmaakt of ze wel of geen diploma halen? Tenminste, ik niet.

Deel Deze Pagina