Hier is de regel: Bij weinig eten is het toetje fruit en bij meer eten mag ze kiezen of ze vla of fruit wil als toetje. Zo heeft ze in ieder geval wat in haar buikje.
Het toetje na de maaltijd krijgen ze hier altijd en staat voor mij dus ook los van het wel of niet honger hebben. Het is gewoon onderdeel van de maaltijd.
dat heeft een kind niet per se nodig hoor. Een kind heeft een bepaalde hoeveelheid zuivel en fruit nodig dat hoeft helemaal niet per se na het avondeten. Er zijn genoeg kinderen die dat voor de avondmaaltijd al binnen hebben.
Geen strijd van maken! Gewoon normale portie toetje geven ( dus niet meer omdat hij nog honger heeft) en dan naar bed. Hoe meer aandacht je het geeft hoe interessanter het voor een kind is om er strijd van te maken! Ik heb zelf 1 keer gedaan ( pedagogisch niet verantwoord....): wij eten altijd 's middags warm, ze wilde niets eten maar was die dagen vreselijk aan het zeuren om lekkere dingen ( snoepjes enz). Na het middageten had ze geslapen en toen ze wakker werd had ze natuurlijk honger, dus begon ze weer om snoepjes te vragen. Ik vroeg: heb je honger dan? Zij: ja. Dus toen toverder ik haar bordje van de maaltijd eerder uit de koelkast zo van: dat komt dan goed uit, ik heb je eten bewaard! Ze moest toen van mij haar bordje leegeten voor ze iets anders kreeg, en het werkte! De volgende dag was er een stuk minder gemiep over het eten Verder zijn ze allebei over het algemeen goede eters, met af en toe een lastige periode ertussendoor.
Hier ook wij eten geen toetje wn de 300 gram melkproducten hebben ze over de dag al op beker melk in de ochtend en een met de lunch Hier is niet eten met lege maag naar bed en de oudste krijgt hetde volgende dag weer
Hier ook een slechte eter. En ook hier geven we gewoon een toetje. Wij vinden namelijk dat dat gewoon bij de maaltijd hoort. Het komt dus regelmatig voor dat ze niks van het avondeten eet en met alleen een toetje naar bed gaat. Ach... Ik maak me er niet druk om. De rest van de maaltijden eet ze prima.
Hier ook gewoon de maaltijd inclusief toetje. Daarna krijgt ze niks meer. De avondmaaltijd is ook hier niet favoriet, regelmatig eet ze alleen haar toetje (vruchtenyoghurt). Dus tja dan idd zonder eten naar bed.
Volle kwark is hier onderdeel van de maaltijd dus dat kan mijn kind altijd krijgen. En als iedereen klaar is mag er ook nog fruit gegeten worden. Fruit mag altijd. Verder? Geen strijd, geen truukjes, niet overhalen niets. Wil je niets eten? Dan niet... Hier heeft nog nooit iemand wakker gelegen met een lege maag
Hier maken we er geen probleem van. Niet eten is ook prima. Eten hier geen toetje direct na het eten maar ze krijgt 's avonds altijd als ze haar pyjama aan heeft nog wat fruit en een beetje sojavla. En als ze toevallig een keer een boterham of cracker zou willen, ook prima. Dan ga ik niet terug denken of ze hier wel of niet goed heeft gegeten, dat staat er voor ons los van en vraagt ze ook wel eens als ze goed heeft gegeten. Hier eet ze over het algemeen goed. Momenteel avondeten niet zo maar dat zal wel weer een fase zijn.
Onze dochter heeft meer als een half jaar amper een avondmaal gegeten, wel kreeg ze altijd een toetje. We belonen goed eetgedrag wel met een lekker toetje, roosvicee door de yoghurt of fruit. Eet ze niet of amper, krijgt ze gewoon "kale" yoghurt of kwark. Onze dochter drinkt geen melk dus ze heeft die yoghurt wel nodig voor de 300 cc zuivel
Hier ook een die maar niet wilde eten. Dacht eerst AT&T hij dan 's nachts wakker zou worden van de honger, maar op een gegeven moment toch niks meer gegeven (behalve yoghurt). Ook hier geen gedoe om eten. Wel of geen warme hapjes, even goede vrienden.
Zo doen wij het ook! Bij goed eten een "lekker" toetje (idd yoghurt met wat roosvicee erdoor) en bij niet eten gewoon alleen yoghurt. Hier wordt ook slecht melk gedronken, dus een toetje vind ik wel nodig.
Bedankt voor jullie reactie dames. de meningen zijn verdeeld zie ik. Toch vind ik het lastig om haar wel een toetje te geven terwijl ze haar groenten niet op heeft. ze is erg wijs en ik weet zeker dat ze dan een loopje met me gaat nemen. vind het lastig hoor. maar aan de andere kant denk ik ook, ze krijgt genoeg over de hele dag dus honger zal ze nooit lijden.
Hier is een toetje na het eten niet standaard. Soms neem ik het mee en krijgt hij het na het eten tot de toetjes op zijn en soms 2 weken geen toetjes. Is meer een soort extra-tje. Dus als hij slecht eet krijgt hij zeker geen toetje. Overigens drinkt hij meer dan genoeg melk etc dus geen last van tekort ofzo. Maar ik zou wel een toetje geven terwijl er slecht wordt gegeten een verkeerd signaal vinden. Maar zoals je kunt lezen denkt ieder er dus anders over.
Op deze leeftijd is voor hun, vergeleken ons 1 boterham al 3 boterhammen. Een broodje op een dag is al voldoende voor ze!! Laat haar IIg proberen te proeven, en als ze het niet wil, mag ze het uit spugen in de wc. Waarom? Omdat ze het dan IIg geproeft heeft en dan soms toch nog overstag gaan om wel wat te eten. Dwing niets, jij bepaald wat ze voorgeschoteld krijgt, en zij bepaald hoeveel. Als jij geen honger hebt, wil je toch ook niet eten? En een toetje als straf of beloning..not done, dat is gewoon ook een gedeelte vd maaltijd toch!
Wij hebben gelukkig een goede eter (wat lust onze zoon nou niet???) maar als hij eens een bui heeft dat hij niet eten wil is dat prima,maaaar ik wil altijd wel dat hij gezellig aan tafel komt zitten, gewoon omdat ik vind dat je als gezin de dag hoort af te sluiten en te beginnen,dus ook al heb je geen honger je komt wel aan tafel zitten. En negen van de tien keer eet hij dan wel mee. Hier krijgt hij ook gewoon zn yoghurt ook al eet hij geen groente of aardappels. Hoort er gewoon bii en vindt het zo flauw om te zeggen nee je krijgt niks terwijl wij wel joghurt eten.
liam weigert ook regelmatig te eten en dan is het gewoon zonder eten naar bed. ook zonder toetje. maar dat komt ook omdat wij geen toetjes eten na het avond eten. een toetje eten we heel soms eens als we er een keer zin in hebben. liam weet dit ook nooit van te voren en eet hij niet goed laat ik dat toetje lekker staan en eten wij die ook niet. ik ga hem niet belonen met toetjes. op advies van het cb gaven we hem toen hij begon mee te eten wel toetjes maar toen hij ouder werd waren die toetjes alleen maar lastig want liam ad al niet meer als hij aan een toetje dacht of hem zag. later begon hij te weigeren met eten en zaten wij met het toetjes probleem. hij begon al vrij snel bord weg te schuiven en toetie te roepen. toen was ik er klaar mee. 3 maanden helemaal geen toetjes meer en het probleem was over. en nu weigert hij nog wel eens maar dat is echt peutergedrag en dat negeer ik. dan maar geen eten besteed er ook geen aandacht aan. zuivel krijgt hij bij het ontbijt en middag eten in de vorm van melk of kale yoghurt.
Hier ook is het: wil je eten? Dan eet je. Wil je niet eten? Dan eet je niet. Wij hebben af en toe een toetje, en Miriam krijgt dan ook altijd, of ze nu gegeten heeft of niet. Het is inderdaad wel voorgekomen dat ze zonder eten naar bed ging. Geen honger, of erg moe (boven haar bord in slaap vallen)... Het heeft haar groei niet beperkt, en voor de rest bunkert ze als een bouwvakker