Zonder eten naar bed?!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 2g4e, 6 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier eet de oudste bij vlagen slecht. Ligt er ook erg aan wat er op tafel staat. Ik vind het best zolang ze van alles minimaal 1 hapje proeft. Toetje krijgt ze altijd wel, meestal gewoon naturel yoghurt zonder iets erin, zeker ook omdat ze geen melk drinkt.

Als ze echt heel slecht heeft gegeten wil ik haar nog weleens 's avonds na een uurtje een banaan ofzo geven. Dan associeert ze het niet meer zo van 'oh ik heb niet gegeten dus ik krijg wat anders' want dat is ze na dat uur allang vergeten. Maar van de week had ze 's avonds echt maar een paar hapjes gegeten en vervolgens sliep ze van 19.00 tot 8.30 zonder 1 kik te geven dus het is niet dat ze er last van heeft...

2. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant

Wij hebben het overigens vanaf begin zo gedaan, dus ze weet niet beter en maakt er geen misbruik van, tenminste nog niet..

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.938
    3.954
    113
    poeh... das luxe!
    Moet dat kiezen voordat je gaat koken of zet je echt twee maaltijden op tafel??

4. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Nee, ik ben altijd al gewent om met regelmaat twee maaltijden te maken. Ik lust hele andere dingen dan mijn vriend. Als ik tijd heb vind ik het dan ook leuk om iets te maken wat ik heerlijk vind en mijn vriend niet. Dan maak ik voor hem iets anders. Hoeven niet 2 heel uitgebreide maaltijden te zijn hoor. Soms is iets binnen tien minuten klaar ;)

5. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Deze regel hebben wij ook. Je moet proeven. En vaak werkt dat wel en eten ze toch een paar happen.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Wij doen het zo:
    we scheppen wat op op het bordje. Kind bepaalt zelf wat hij/zij eet en wat niet. Pas als er genoeg van gegeten is, mag er nog een toetje. Bordje nog vol, dan ook geen toetje. Voor ons is dat namelijk een extraatje, en niet iets wat je kunt eten in plaats van de warme maaltijd.
    Soms eten ze helemaal niks, of niet meer dan een of twee happen. Ook goed. We zijn heel duidelijk ze niet iets anders krijgen. En het komt best wel eens voor dat ze dan zonder avondeten gegeten te hebben naar bed gaan.

Proeven moet hier ook, en dat wordt niet uitgespuugd. Nou hebben ze die neiging allebei ook niet. Ze nemen gewoon een hapje, slikken het door en zeggen dan of ze het lekker vonden of niet. Alleen heel soms met een stukje vlees wat ze niet weg krijgen, dat mag dan wel uitgespuugd worden (in een servet).

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier wordt niet met een lege maag naar bed gegaan. Mijn kind eet zeker niet alles, maar er ligt altijd iets op zijn bord wat hij lust.
    Aan 'toetjes' doen wij niet.

8. oxbow

oxbow Niet meer actief

Hier ook een tweejarige die niet wil eten, maar wij bieden hem wel altijd een toetje of fruit aan.

Het toetje moet niet gebruikt worden als strafmiddel is mij weleens verteld, dus toetje krijgen ze altijd wel, alleen eet hij dat dus ook niet.

Hier een peuter die dus echt vrijwel niets eet, maar ook vrijwel geen koek eet.
    Ik maak me er nog niet zo druk om, want weet dat de andere die periode ook gehad hebben en als ze honger hebben dan eten ze echt wel hoor.

9. Tetje0885

Tetje0885 Actief lid

17 apr 2009
    490
    0
    16
    Zuivel na de maaltijd is toch ook niet zo gezond? Ik dacht dat melkproducten ervoor zorgen dat vitamines en ijzer uit je eten niet goed worden opgenomen.

10. tulip

tulip Niet meer actief

over de 2 maaltijden...wij hebben met gekookte aardappelen ook vaak 2 soorten groentes op tafel staan, vinden we lekker. Bloemkool en broccoli bv.

11. zogelukkig

Wij vaak ook, of rauwkost erbij; komkommer en cherrytomaatjes zijn natuurlijk zo in een bakje gekieperd.

12. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Komkommer is alleen maar water hé ;) Zit geen vitamientje in

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou een kind nooit voor straf zonder eten naar bed doen. Maar in deze situatie? Jammer dan, eigen keus. Je eet wat de pot schaft of niet.
    Hij krijgt wel altijd een toetje, als hij dat wil. (meestal wel) Maar ik geef hem bijvoorbeeld geen grotere portie omdat hij niks gegeten heeft. En zeker geen brood of ander eten. Dan leer je je kind dat het niet hoeft te eten, er volgt toch nog een tweede ronde met wat lekkers.

14. zogelukkig

Een zoet toetje is geen tweede ronde met wat lekkers?;)

15. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    Als ze hier niet willen eten, gaat het bord aan de kant en moeten ze wachten tot wij het op hebben. Vervolgens komt de yoghurt op tafel te staan en dan mogen ze hier nog een schaaltje van. Als ik weet dat ze niet willen eten omdat ze zich niet helemaal lekker voelen of omdat ze moe zijn dan doe ik nog wel eens plakjes banaan door de yoghurt.

Hier is het toetje geen beloning voor goed eten,maar gewoon onderdeel van de maaltijd. Net zoals een beker melk bij de boterham. Ga er vanuit dat als kinderen hun boterham niet op willen eten je ze ook niet hun beker melk ontneemt toch?

16. Amethist

Amethist Niet meer actief

Nee, ik zie een toetje niet als een 2e ronde. Het is, althans bij ons, een onderdeel van de maaltijd, net als melk (bij ons) een onderdeel van de lunch is. Daarbij komt dat mijn zoontje ook lang niet altijd zijn hele toetje opeet als hij geen avondeten heeft gegeten. Hij ziet het dus niet als vervanging van de avondmaaltijd.

Ik geloof trouwens ook niet dat het bij mijn zoontje een kwestie is van iets niet lusten. De ene week eet hij zich het schompes aan de zuurkool en de volgende week haalt hij er zijn neus voor op :(.

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, misschien wel. Misschien moet ik het anders verwoorden; het toetje is geen 'beloning' voor het feit dat hij niet gegeten heeft. Dat krijgt hij gewoon, het is onderdeel van de maaltijd. Als je een kind dat niet warm heeft gegeten, dan maar een lekkere boterham met hagelslag gaat geven dan beloon je dus voor het niet-eten.

18. zogelukkig

Wij doen niet aan toetjes, ja, bij hoge mate van uitzondering. Wij eten liever ons buikje vol met een lekker bord avondeten en niet met een (zoete) zuivelhap.

Kinderen zijn heel gauw geconditioneerd. Als er altijd een toetje op tafel staat dan weten ze dat en hoeven ze dus niet met een lege maag naar bed. Dus een (zoet) toetje of een boterham; ik zie het verschil niet.
    Ik zie een toetje niet als beloning en een boterham dus ook niet.

Toen mijn zoontje tussen 18 en 24 maanden 0 happen avondeten at, mocht hij daarna nog gewoon brood of fruit. Of Griekse yoghurt. Is dat een toetje?;)

19. adi

adi Niet meer actief

Dit zou ik maar eens nazoeken ;)

ot: wij doen eigenlijk niet moeilijk over avondeten. Als iemand iets echt niet lust staat er vast iets op tafel wat ie wel lust. Mijn zoon eet in samengestelde maaltijden elke denkbare groenten. Maar los wil hij niet alles. Geen probleem, ik heb binnen no time een tomaat gesneden voor hem. Of een boterham.
    en dat noem ik echt geen tweede maaltijd op tafel.

20. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Op die leeftijd aten ze bij mij ook niks, als ze niet wilden. Zodra ze kunnen tellen moeten ze in elk geval evenveel happen nemen als dat ze oud zijn hier.

Deel Deze Pagina