Borstvoeding geven of niet?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door vive2, 5 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vive2

vive2 Fanatiek lid

Hoi!

Ik ben zwanger van mijn derde kindje en momenteel houdt de vraag of ik BV wil gaan geven mijn erg bezig. Ik heb bij mijn eerste kindje 3 dagen en mijn tweede 6 weken borstvoeding gegeven.
    Ik zou graag eerlijk van jullie willen weten hoe het is om langere tijd BV te geven. Want als ik het doe, dan wil ik er ook echt voor gaan en zeker langere tijd BV gaan geven.
    En zijn er misschien ook mama's met meerdere (schoolgaande) kindertjes? Hoe gaat dat? Is het te combineren? Pikken oudere kinderen het dat je op regeldagen geen tijd overhoudt?
    Maar ook: ontzwager je sneller of juist trager? Lek je na 3 maanden nog steeds de tent uit 's nachts? Ben benieuwd naar de ervaringen van ervaringsdeskundigen!

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik geef pas 3 maanden bv en aan mijn eerste kindje, kan dus alleen antwoorden op de lekvraag: dat had ik heel lang heel veel (sliep met handdoeken) en nu helemaal niet meer.
    (behalve als zoontje opeens weer een paar nachten om 4 uur wil eten en vervolgens weer gaat doorslapen: mijn borsten kunnen dat niet voorspellen en ik druip dan 's ochtends)
    Wat zijn de redenen geweest dat je de vorige keren gestopt bent?

3. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ik kan je niet op alle vragen antwoorden aangezien ik nog maar één kindje heb.

-Hoe het is om langere tijd BV te geven? Leuk en supermakkelijk! Anders zou ik het niet meer doen! :D
    Maar het heeft wel wat doorzettingsvermogen gekost, vooral de eerste 2 maanden... Ik zeg dus ook altijd tegen m'n vriendinnen die BV willen gaan geven dat ze ervan uit moeten gaan dat het de eerste 2 maanden zwaar en vermoeiend is maar dat het daarna ruimschoots goedgemaakt wordt!

-Ik stopte al vrij snel met lekken. Tussen de voedingen door, had ik dit maar af en toe, als ons zoontje er eens wat langer tussenliet. 's Nachts lekte ik na een maand of 2.5-3 niet meer.

-Wat bedoel je met ontzwangeren? Wanneer ben je in jouw ogen ontzwangert?

4. vive2

vive2 Fanatiek lid

JuJu: Bij de eerste wilde het niet zo. Hij bleef afvallen en begon heerlijk te slapen na anderhalve slok. Dus al snel bijvoeden, enorme stuwing, ontsteking en niet de begeleiding en kennis om er alsnog wat van te maken en bij de tweede veranderde mijn hele privésituatie zo hevig dat ik de rust niet meer had. Er is niets mis met mijn productie, dus er is geen reden om er niet aan te beginnen. Maar ik wil niet wéér vanwege een "extern" probleem wéér opgeven aangezien het me veel verdriet deed om het op te geven.

Met ontzwangeren bedoel ik het moment dat je je weer jezelf voelt, niet meer zwanger, geen hormoonpieken etc.

Het lekken verschilt nogal.. Hm. Nou ja dat is het ergste ook niet natuurlijk. en hoe gaan de nachtvoedingen? Nog vaak, en is er regelmaat ook?

5. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    hier kids van net 4 en bijna 2 en dus een kleine meid en ikvind tprima te doen eigenlijk, hoef nu niks klaar te maken of uit t ekoken dus dat vind ik ook wel een groot voordeel en voor haar ook want ze hoeft niet t ewachten

En kwa nachtvoedingen vond ik t geen verschil dat heb ik al bij de tweede gemerkt een fles bevordert niet het doorslapen ofzo

en ze komt 1 of 2 keer en helemaal niet dat is heel verschillen snachts

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja dat in slaap vallen herken ik wel ja haha (is natuurlijk ook super vermoeiend dat eten :)) HIer steeds een luierwissel tussen de borsten door in het begin. En véél voedingen, de eerste 3 weken was ik continu aan het voeden (toch zo'n 10 a 12 keer per etmaal). Ik vond dat écht niet leuk maar had mezelf het minimale doel van 6 weken gesteld.
    Vanaf 5,5 week hadden we opeens een ritme van 8 voedingen en dat ging al snel naar 6 tot nu 5 a 6 voedingen per 24 uur. Met 5,5 week sliep hij van 23 tot 6 uur, af en toe uitschieters naar 8 uur.

Nu krijgt hij zijn laatste voeding rond 20-21 (clusteren ;)) en slaapt dan tot 5 a 6 uur, 10 minuutjes voeden en doorslapen tot 8 uur. Ik vind het ideaal dat ik hem alleen hoef aan te leggen en we praktisch doorslapen :)

Ik had voor mijzelf het doel van 6 weken gezet. Met 6 weken liep alles prima. Toen ging ik voor 3 maanden. Maar het loopt zo lekker, is zo makkelijk en zo genieten dat ik tegen mijn eigen verwachtingen in nu nog volledige bv geef en gisteren ben begionnen met werken (heb altijd gezegd noooit te zullen kolven.). Nieuwe doel is 8 maanden :)

Knap dat je er toch weer aan denkt om te beginnen!

7. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    Ik geef nu 3 maanden bv aan mijn 3e kindje en ik moet zeggen dat het me heel makkelijk afgaat, beter als bij de 1 en 2e, ik heb praktisch geen last gehad van lekkende borsten en ze zat eigenlijk vanaf 3 weken al in een ritme en inmiddels slaapt ze ook al de nachten door maar dan geef ik de laatste bv wel in een flesje, dus dat betekend dat ik standaard 's-morgens na de voeding kolf en 's-avonds na het flesje ook nog een keer.
    Ze slaapt dan van 22.30 uur tot 7.00 uur.

De oudste kinderen gaan er eigenlijk heel goed mee om, ze snappen dat als ik aan het voeden ben even geen tijd heb en ze dan moeten wachten, in het begin was dat wat moeilijk maar ze leren er mee omgaan.

8. Macdee

Macdee Bekend lid

23 mrt 2008
    755
    1
    0
    Hoi,

Ik geef nu bijna 3 maanden bv aan mijn 2de kindje. Ik vind het echt super leuk en handig.
    Last van lekken heb ik tot 6 weken gehad, maar met een bh aan slapen en zoogcompressen erin en ik had nergens last van.
    Ik heb eigenlijk geen regeldagen gehad en mijn oudste heeft hier dus ook niks van meegekregen. Hij is wel erg ondeugend wanneer ik aan het voeden ben, maar hij is dan ook nog maar net 2 jaar.
    De eerste 3 weken zat ik op 8 voedingen per dag, maar dit werd al snel minder. Vanaf 10 weken (toen is ze ook gaan doorslapen van 22,00 uur tot 6/7 uur) neemt ze genoegen met 4 of 5 voedingen per dag.
    Wat betreft het ontzwangeren, Ik heb helemaal geen last meer van hormoon schommelingen sinds de kraamtranen. Ik voel me heerlijk fit en energiek (en vind het heel jammer dat ik bij mijn eerste kindje niet meer heb doorgezet met de BV, die heeft 7 weken gekolfde melk gekregen).

Ik vind het super van je dat je je er alvast in verdiept en hoop voor je dat je een heerlijke bv-tijd tegemoet gaat!

9. vive2

vive2 Fanatiek lid

O wauw, dit klinkt allemaal best hoopgevend!! Dat kan natuurlijk ook nog: de laatste voeding FV geven. Maar heb je dan wel genoeg overdag? Loopt de productie niet terug? Hoe zit dat, zit je dan 's ochtends niet helemaal overvol?

*voelt zich oliedom*

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik gaf hier een tijdje afgekolfde bv als laatste voeding om 23 uur op ons verzoek (anders kwam hij om 2 uur en 5 uur, nu sliep hij door tot 4 uur en had ik maar één nachtvoeding). Kon ik eerder gaan slapen (omdat ik er 's nachts uitmoest) en vriend gaf dan de fles.

11. mamavanbo

mamavanbo Fanatiek lid

13 apr 2006
    3.931
    0
    0
    onthaalmama
    Oostmalle (België)
    bij mijn eerste was de bv een en al stress eigenlijk. ze hapte niet zo goed aan, viel veel af en zo. kolven dan maar, 6 weken en toen was ik doodop. ben dan op flesjes overgegaan.
    ze is nu 6 jaar

bij mijn tweede mocht ik geen bv geven door medicatie
    ze is nu 3 jaar

en nu bij ons manntje van 19 weken loopt het heerlijk. vanaf dag 1 ging het vanzelf. slaapt 10 tot 11u aan een stuk door 's nachts. is super tevreden, geen kloven, geen ontstekingen enkel maar genieten.
    de meiden vinden het allemaal prima en weten dat als mama aan het voeden is ze even geen tijd heeft.
    ze gaan ook naar school maar eten wel op school 's middags omdat ze dat zelf willen. maar op 1 of andere manier komt het altijd juist uit met voeden met de tijden van school. nooit problemen mee gehad.

ontzwangeren vind ik gaat sneller, vind ik persoonlijk dan.
    kilotjes gaan ook snel, vooral in het begin.
    in het begin vreet het wel energie maar ook hier geraak je over. en die regeldagen vallen hier enorm goed mee!

heel veel succes en het is het dubbel en dik genieten

12. mamavanbo

mamavanbo Fanatiek lid

13 apr 2006
    3.931
    0
    0
    onthaalmama
    Oostmalle (België)
    oh ja en dat lekker valt nog al mee, ik had het wel omdat mijn mannetje zo lang slaapt, maar je kan je borsten zindelijk maken ;)

wat ik wel heb is als hij aan een borst drinkt en daar komt de toeschietreflex, dan begint de andere ook te lekken.

13. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL

HAHA, dat heb ik ook ja!:D Als mijn meisje aan de ene borst drinkt begint de ander ook al te stromen...:D

Ik voed nu al ruim 4 maanden, nooit gedacht dat het zo goed zou gaan, had me ingesteld op een korte bv-periode maar het loopt super goed, en mijn meisje vind het heerlijk, groeit als kool en mama geniet er ook super van! Vind het ook super makkelijk, altijd als ze dorst heeft of onrustig, hup even aan de borst en klaar is het weer.

Ze slaapt al sinds ze 12 weken was door, van 22.30-7.00 ongeveer! Heerlijk is dat. Daarvoor kwam ze ook maar 1 keer per nacht. Ze zat al vrij snel op 6 voedingen en nu, sinds ze doorslaapt op 5 voedingen per dag.

Wat betreft de kilo's, die gaan er helaas bij mij niet zo snel vanaf als ik gedacht had met de bv. Moet er toch zelf wat aan doen.

Moet eerlijk zeggen dat het in het begin inderdaad wel energied kost. Mijn dochter viel de eerste dag al veel af, en mijn productie kwam slecht op gang, maar had een super geweldige kraamverzorgster die er met mij voor gezorgd heeft dat mijn bv op gang kwam, dat mijn meisje goed ging aanhappen en dat ze niks te kort kwam door haar 1,5 dag wat bij te voeden met een cupje. Daarna ging ik opeens op een ochtend giga lekken en sindsdien loopt de bv super.

Moet zeggen dat ik nu nog wel eens lek hoor. Geen touw aan vast te knopen, soms wordt ik wakker 's ochtends en is het bed nat... Das wel een beetje jammer. Gebeurt lang neit altijd, maar soms...

Ik zou zeggen, als je er voor wilt gaan; Doen! Het is fantastisch!

Groetjes!

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.346
    36.205
    113
    Mijn oudste heeft nog geen 4 dagen borstvoeding gehad, de jongste nu bijna 19 maand. Ik moet zeggen dat ik de borstvoeding veel makkelijker vond dan de flesjes bij de oudste en dat ik het wel makkelijk kon combineren, maar mijn oudste gaat nog niet naar school.
    Lekken deed ik na een week of 4 niet meer en heb er daarna nooit meer last van gehad, maar dat verschilt heel erg.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon. Je kunt altijd nog stoppen. Persoonlijk vind ik het iets geweldigs en op de een of andere manier voelt de band ook anders dan met mijn oudste. Net alsof het met bv makkelijker gaat.

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb maar 1 kind en denk dat het zwaar zou zijn als ik er onder deze omstandigheden nog twee piraten rond zou hebben lopen!

Mijn zoontje dronk tot een half jaar 3 kwartier tot een uur per keer, ik had hyperlactatie, ik lekte maandenlang om de paar uur en zit nog steeds aan de nachtvoedingen.

Ontzwangerd, wasdadan?

16. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    nee geen flesvoeding hoor, het is gewoon bv maar dan in de fles;)

17. vive2

vive2 Fanatiek lid

Maar loopt je productie dan ook terug? Je zou toch denken dat de toevoer contstant moet zijn om op peil te blijven en de volgend dag niet tekort te komen?

Ik blijf wel wat twijfelen, ik vind het erg mooi om te lezen dat het zowel plezierig als practisch is maar het blijft een hele toer. Het is heel makkelijk: er slechts één manier om erachter te komen en dat is door het te doen. Ik boom nog maar even door dus!

18. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Hier een mama van 4 kids.
    Mijn 2de en 3de kindje hebben bijna 8 mnd bv gekregen.
    De jongste is nu 5 mnd en krijgt nog volledig bv. Het gaat prima tot nu toe. Ze sliep al vrij snel door (met 1,5 mnd) en drinkt 5 voedingen per dag. Ze drinkt ongeveer 10 minuutjes, dus we zijn snel klaar.
    Natuurlijk is het niet allemaal vlekkeloos verlopen, maar ik heb het er heel graag voor over.
    In het begin heb ik behoorlijk last gehad van overproductie en spuugde mijn jongste heel veel. Gelukkig heeft de natuur dat allemaal goed geregeld. Vorige maand groeide ze opeens wat minder hard (beruchte 4 mnd dip), gewoon wat extra aanleggen en de groei verdubbelde gelijk!
    Ik vind het prima te doen met meedere kinderen, het kost me echt niet extra energie. Ik ben erg blij dat het tot nu toe prima gaat, einde van de maand ga ik beginnen met bijvoeden, maar ik ben wel van plan om voorlopig nog zeker 4 of 5 voedingen per dag te blijven geven.
    Ik wens je veel succes met het maken van je keuze!

19. Het voeden van onze tweede ging heel goed terwijl de oudste rondliep. We hebben er steeds een punt van gemaakt om hem aandacht te geven na een voeding. Zo wist ie altijd dat zijn tijd wel zou komen.

Wat ik ook gemerkt heb is dat je heel handig wordt in het doen van dingen met 1 hand. Kun je met je andere hand nog troosten of iets pakken.

Nu de derde op komst is gaan we er weer voor. De oudste twee hebben 16 maanden bv gehad en als er geen vierde komt wil ik toch wel graag de twee jaar vol gaan maken. (De oudste zijn gestopt toen ik 4 maanden zwanger was).

Onze oudste kijkt er nu al wel naar uit om een flesje te mogen geven als mama niet thuis is. Voor hem is het ook logisch dat dit dan gekolfde bv is. Erg leuk om te horen van onze kleine man.

20. vive2

vive2 Fanatiek lid

Hoi allemaal!

Ik wilde even laten weten dat, zoals het er nu voor staat, ik wel borstvoeding wil gaan geven. Of het in elk geval ga proberen. Ik heb veel aan jullie reacties gehad: Dank je wel allemaal!!

Deel Deze Pagina