Hoi, Wij gaan nu best vaak op vakantie. Zeker 5 weken per jaar waarvan zeker 1 vliegvakantie die we sinds de komst van zoon beperken tot Zuid-Europa. Uiteraard buiten het hoogseizoen. Maar wat gaan we nu doen als zoon de leerplichtige leeftijd heeft bereikt? Dan wordt het onbetaalbaar om met de voorjaars- en herfstakantie ook te gaan. En vliegen kost in het hoogseizoen ook klauwen met geld. Maar wat wordt het dan? Met de auto naar een ingerichte bungalowtent aan het Gardameer? Ik blijf nog liever thuis! Ik houd niet van drukte en warmte. Wel van zon, maar 25 graden vind ik wel de max. Verder houd ik erg van rust, ruimte en prive. Echt kamperen kan ik ivm chronische rugklachten niet. Wat gaan we doen? Minder op vakantie Niet minder op vakantie Budgetteren: dus ipv vliegen met de auto, ipv huisje kamperen etc. Ik wil de komende 20 maanden eigenlijk nog wel een grote reis maken.
Hihi je lijkt mij wel. Kan me er nu ook al druk om maken en slecht keuzes maken. Wat voor soort bestemming hebben jullie nu en wat voor accommodaties? 5 weken echt weg vind ik best veel. Je zou iets minder lang kunnen gaan en dat geld gebruiken voor de dure periode. Alhoewel k het prijsverschil tussen hoog en laag seizoen absurd vind. Onze oudste wordt in juni 2013 5 jaar. Tot nu toe zijn wij ook buiten de drukte om weggeweest. We vertrekken straks ook voor een midweekje in een bungalow. En we denken erover om in mei nog naar Florida te gaan. Maar dan is het ook echt klaar met de goedkopere periodes. We gingen nu ook vaak in een luxe sta caravan, maar dat is straks te duur. Ben heel benieuwd waar wij dan terecht komen, want een tent trekt me ook niet.
De mei en herfstvakantie zijn inderdaad duurder dan echt laagseizoen, maar altijd nog goedkoper dan de zomervakantie. Ook binnen de zomervakantie is het altijd nog even goed kijken: valt je vakantie toevallig vroeg, dan heb je best kans dat de eerste twee weken iets goedkoper zijn. Valt de vakantie laat, dan geldt dat voor de laatste week of weken. Maar inderdaad altijd nog een stuk duurder dan laagseizoen! Ik werk in het onderwijs en ben altijd jaloers op mensen die tegen een prikkie wegkunnen naar plekken waar wij de hoofdprijs voor betalen. Schrale troost: voor jullie is het maar voor een paar jaar. Verder is het handig om òf heel vroeg te boeken, of juist heel erg last minute. Twee weken vantevoren is trouwens niet echt lastminute meer, tegenwoordig. En met kinderen misschien niet heel handig om echt pas een dag van te voren te weten wat je gaat doen.
Wij zijn al jaren gebonden aan de schoolvakanties door het werk van mijn man. En we gaan heel vaak op vakantie. Man gaat altijd een week skieën in de voorjaarsvakantie zonder ons, omdat de kinderen nog te klein waren om te lessen. Meestal gaan we in de meivakantie in NL op vakantie op een goedkope boerencamping, hij gaat dan vaak 2 weken met de kinderen en ik ga dan doordeweeks gewoon werken en ga er 's avonds of in de weekenden ook naartoe. Ik heb niet zoveel vakantie als een leraar, helaas. Afgelopen meivakantie zijn we toevallig een weekje lastminute naar Griekenland geweest, omdat we ineens onze auto verkochten en niet meer konden kamperen. Dat hebben we 3 dagen vantevoren geregeld. In de zomer gaan we altijd 3-4 weken kamperen in Europa. In de herfstvakantie meestal in een particulier huisje in Duitsland, kosten max 350 euro. In totaal gaan we meestal ca 6 weken per jaar weg, dus. Dit schooljaar hebben we dikke pech, man werkt op een andere school dan onze kinderen en de tussendoorvakanties zijn niet tegelijk, dus de herfst-, voorjaars- en meivakantie komen te vervallen. Echt balen! We gaan altijd kamperen in de zomer met eigen caravan. We boeken nooit wat, kijken altijd op de dag van vertrek waar we zin in hebben en wat de weersverwachtingen zijn. Afgelopen zomer waren we al onderweg naar Zweden, toen het weer zo slecht werd, dat we in Noord-Duitsland rechtsomkeert hebben gemaakt en naar Italië zijn gereden. Mijn ervaring is dat er altijd overal nog wel een plekje te vinden is, behalve op de hele populaire plaatsen in Frankrijk (slechte ervaringen met de Ardeche bijv.). De campings kosten met 2 kinderen waar je voor moet betalen gemiddeld 30-35 euro per nacht, niet de meest luxueuze, maar wel gewoon goed sanitair, vaak met zwembad of meer of zo. Wat Tupp schreef is ook waar, als je de eerste of laatste weken van de zomervakantie neemt val je hier en daar nog in het laagseizoen en dat kan behoorlijk schelen.
In de meivakantie naar het buitenland! En dan boeken via bv een engelse to, scheelt veel. En verder tja, keuzes maken. Of minder vaak, of minder duur/luxe, of meer betalen. Lastige he?