Zonder pijnbestrijding bevallen

Discussie in 'De bevalling' gestart door Kathy, 1 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Nou, ik snap het voor een deel wel. Ik heb namelijk niks gemerkt van die natuurlijke pijnbestrijding. Vond het erg heftig. Het duurde ook behoorlijk lang. Toen de VK voor de derde keer kwam (na 14 uur vanaf middernacht bezig te zijn geweest) had ik nog maar 6 cm. ontsluiting en al persweeen. We moesten toen met spoed naar het ziekenhuis want hij had in het vruchtwater gepoept en het hartje fluctueerde. Het is maar goed dat we op tijd de VK hadden gebeld, want anders hadden we met de ambulance kunnen gaan en was het wellicht een stuk minder goed afgelopen. Ik wilde perse thuisbevallen, maar de volgende keer (als die er mocht komen) dan gaan we toch naar het ziekenhuis. Als het allemaal goed loopt is thuis bevallen fijn. Maar bij complicaties is het ziekenhuis en hulpmiddelen ook fijn.

2. Anabella

Anabella Fanatiek lid

2 feb 2006
    2.742
    1
    0
    Ik had ook het boek "duik in je weeën" gelezen, maar daar heb ik niets aan gehad. Die endorfinen kwamen bij mij ook niet, ik dacht dat ik gek werd van de pijn! De weeën waren zo pijnlijk, dat ik niet eens kon huilen, alleen maar een beetje jammeren tussendoor. (tussendoor bleef de pijn steeds lichtelijk hangen dus ik kon niet tot rust komen tussen de weeën)
    Maar ik was ook uitgeput omdat ik al 24 uur weeën had gehad. (lichte, maar wel uitputtend) Gelukkig was daar toen de ruggeprik, echt super!

3. Mamary

Mamary Actief lid

20 jan 2007
    291
    0
    0
    Student
    Zuid Holland

4. Silly

Silly Fanatiek lid

24 okt 2005
    1.537
    0
    0
    Heb het niet gehad maar wilde het wel. Toen ik ontsluitingsweeen had en heel erg snel vorderde met de ontsluiting en ik geen adempauzes tussen de weeen meer had toen wilde ik wel pijnbestrijding. Kreeg het niet omdat ik al te ver was. Zo'n weeenstorm is echt heftig. Ben in drie kwartier tijd van 3/4 cm naar volledige ontsluiting gegaan. Maar dat ben je wel snel vergeten hoor als dat kleine hummeltje op je borst ligt ;) .

Silly

5. Aalbes

Aalbes Actief lid

4 okt 2006
    118
    0
    0
    Ik heb nog geen ervaring met bevallen. En ben er ook nog niet zo heel erg mee bezig. We zien het wel. Ik ben niet van plan naar een cursus te gaan.

Pas was er een aflevering van de Pfaffs, waar het 2e zoontje van Debby werd geboren. De rest van de familie stond op de gang en ze hoorden een vrouw heel hard gillen. Iedereen zei gelijk: Dat is Debby niet, dat is iemand die geen epiduraal heeft gevraagd.
    Even later kwam Nicolas en die zei precies hetzelfde: Dat was Debby niet, dat is een vrouw die geen epiduraal gevraagd heeft. :)
    Ze zeiden het echt op zo'n toon van, hoe kun je nou zo stom zijn.

Zegt wel wat over de manier van bevallen in België.

6. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Dat is wat ik in het begin van m'n topic al duidelijk wou maken, bij ons in België lijkt het niet meer dan normaal dat je bevalt met een epidurale. Ook iedereen in de familie, vind dit doodgewoon, waarom pijn lijden als het anders kan.
    Ik ben wel erg benieuwd naar de ervaring en zal ook m'n best doen om er geen te gaan vragen.

7. Pam

Pam Actief lid

14 aug 2006
    275
    0
    0
    Ik ben thuis bevallen en heb me er niet op voor bereid, geen zwangerschaps cursussen of yoga gedaan.. Ik had zoiets van, ik zie wel hoe het allemaal gaat.. Ik kan nog niet over iets oordelen of bang zijn waarvan ik niet weet hoe het gaat is en voeld...

Zonder pijn bestreiding ben ik bevallen en nu ben ik weer 18 weken zwanger en wil het op dezelfde manier doen..
    Ik verlang zelfs na de bevalling! Ik heb het niet als iets ergs ervaren!
    Maar ik denk dat mijn bevalling ook wel reuze mee is gevallen.. het raam van onze slaapkamer stond gewoon open en ik heb geen kick gegeven.. de buren hebben dus niet mee kunnen genieten ;) hahahahaah

Je kunt het altijd proberen! Als het niet gaat kun je alsnog om iets vragen!

Groetjes pam

8. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik heb een ruggeprik gehad. Ik wou zonder, maar kreeg geen ontsluiting (nou ja 2 cm in een hele dag, bij meer dan 2 weken overtijd). Ik heb toen een ruggeprik gehad en toen was ze ineens in een uur geboren. Ik vind het ook niet nodig dat je onnodig pijn lijdt, en ik snap niet dat we in Nederland zo achterlopen. Je laat je toch ook niet opereren zonder verdoving? Hier lijkt het af en toe net alsof je je moet schamen dat je het niet zonder pijnbestrijding doet. Als er bij ons ooit een tweede komt, wil ik de optie weer hebben om pijnbestrijding te krijgen.

9. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Wat ik nog wil toevoegen: ik heb veilig bevallen ook gelezen, maar tijdens het bevallen herkende ik helemaal niets van het verhaal. De weeen voelden anders, het opvangen ging van geen meter en al dat zweverige 'je kan het' gedoe hielp helemaal niets.

10. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    ik vind ze juist in België heel slim. Ik zie als een berg tegen de bevalling op ( herinner me de vorige ker , 11 jaar geleden, als de dag van gisteren)
    Pijn pijn pijn. en ik dacht met mijn extreme sporten , dat ik wel wat gewend was ( heb geregeld gekneusde/ gebroken ribben of andere fijne blessures) vergeet het maar dit doet pijn!
    ( maar goed ik had dan ook een Weeënstorm tot 8 cm en de laatste 2 cm , die het moeilijkste zouden moeten zijn, die gingen prima)

Dat je been pijn doet als je een dubbele beenbreuk oploopt is ook heel natuurlijk, maar mooi dat ze je een morfinespuit geven.

enfin.
    als je geen pijnstiller wilt, ga ervoor ( als ik thuis mag bevallen , wat ik hoop, doe ik toch maar weer een poging :) )
    Als je naar het ziekenhuis gaat, bespreek de optie dat als je er omvraagt je de pijnstilling krijgt.
    Das mijn advies

11. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ze zijn er hier wat terughoudender in omdat het simpelweg niet alleen om jou gaat maar ook om de kleine in je buik.
    Niet iedere uk gaat even goed om met pijnbestrijding.

Hoe dan ook vind ik ook dat ze wel íets meer van het 'alles moet natuurlijk gaan' mogen afstappen.. als het echt zoveel kwaad kan voor de beebs zou het toch niet zo massaal worden toegepast overal?

12. mesaana

mesaana Actief lid

15 aug 2006
    395
    0
    0
    zuid-holland
    Voglens mij is voor allebei wat te zeggen. Dus zou je, zonder dat mensen dat veroordelen, in beide landen eigenlijk zonder problemen zowel met als zonder pijnbestrijding en zowel thuis als in het ziekenhuis moeten mogen bevallen.

Ik dacht voordat ik zwanger werd: Ik wil absoluut met een ruggeprik in het ziekenhuis bevallen. Nu denk ik: ik wil gewoon lekker thuis bevallen.

Ik wil gewoon graag de keuze hebben!

13. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik ook idd!

Nu zeg ik, ik probeer het gewoon zonder... maar mocht het echt heeeeel zwaar worden morgen, dan wil ik wel dat ze me serieus nemen en me pijnstilling geven wanneer ik daar om vraag.

14. chaya

chaya Bekend lid

27 okt 2006
    607
    0
    0
    den-haag
    ik ben met mijn eerste bevallen zonder pijnbestrijding, heb het ook allemaal over me heen laten komen,, was wel pittig daar dat mijn weeen werden opgewekt dus ik belande in een weeen storm, maar is allemaal goed gegaan.

mijn tweede kreeg ik wel pijnbetrijding, ik heb er niet om gevraagd maar het duurde allemaal te lang en mijn lichaam was te gespannen, dus kreeg toen een prik in mijn been met een soort morfine...
    ik vindt het helemaal niets want ik was dus echt zo stoned als een garnaal, maar ook mijn kleine meid was er suf van.
    ze heeft ook gelijk een prik gehad om haar op te peppen

als ik nu de keus krijg doe ik het zonder pijnbestrijding, maar ik laat het over me heen komen, ik weet niet hoe het alemaal gaat lopen

als het moet,pijnbetrijding dan moet het maar liever niet....

15. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Bij mij was het een beetje allebei; ik begon met pijnbestrijding, maar die werd er - helaas - al gauw weer af gehaald en uiteindelijk toch zonder pijnbestrijding de laatste 4 uur bevallen.

Ik moet zeggen dat de pijnbestrijding (remifentanyl) erg goed werkte en ik me beter kon concentreren op het wegpuffen. Je voelde nog wel weeen komen en gaan, maar de scherpte was stukken minder en ik kon weer praten en tussen de weeen door even beetje slapen.

Ze moesten de remifentanyl stop zetten omdat m'n dochters hartslag was gedaald - zij werd er ook iets te relaxed van - later was niet helemaal duidelijk of het door de remifentanyl kwam of doordat ik op mijn rug had gelegen.

16. MissMac1973

MissMac1973 Actief lid

3 mrt 2007
    244
    0
    0
    self employed
    Hoorn
    Bij de oudste beviel ik in het ziekenhuis waar ze me plat hebben gespoten zodat ik nog een paar uur kon slapen, na 24 heftige weëen.. Ik denk een soort slaapmiddel ofzo.. Verder geen pijnstilling voor zover ik weet..

De 2 andere bevalling waren gewoon thuis en dus zonder pijnbestrijding.. Is me prima bevallen, letterlijk en figuurlijk..

Ik vond de pijn zeer dragelijk, natuurlijk op het moment zelf te vervloeken..maar dragelijk.. Hoe dan ook; ik kies niet voor pijnstilling en vind het voor mezelf ook niet nodig, ik denk dan bij mezelf; tot zo'n 50 jaar geleden deed iedereen het zonder pijn bestrijding..

Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat het nou zo goed is voor je kindje, overigens en bovendien is ons lichaam zo gebouwd dat het kinderen kan baren en schakelt automatisch over op haar eigen natuurlijke pijnbestrijden van endorfinen, dopaminen en adrenaline...

Maarja.. dat geld voor mij, iedereen ervaart het anders..

Groet Hilde

17. minni

minni Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.607
    0
    0
    verweggiestan
    Ik heb met mijn man de cursus samen bevallen gedaan. Heb leren puffen enzo, maar heb er tijdens mn bevalling niks mee gedaan. De info die we verder kregen was wel fantastisch.
    Ik ben ook thuis bevallen en het beviel me uitstekend. :D

Deel Deze Pagina