Goedemiddag dames! Sinds een paar weken tijgert ons mannetje er vrolijk op los. Hij kwam gisteren naar me toe op zijn buikje en stak een armpje naar me uit, dus ik gaf mijn hand waar hij zijn handje in legde. Toen de andere arm omhoog en gaf mijn andere hand. Hup! Hij sprong zo'n beetje op zijn knieën, zet een been voor (zoals knielen) en gaat in 1 beweging staan! Ik deed echt helemaal niks... handen gewoon stil... wist niet wat ik zag! Maar nu wil hij niks anders meer... steeds wil hij mijn handen... Goed, einde intro, mijn vraag... Wij hebben een vervelende tafel voor hem, want er zit een blad onder wat dieper ligt dan het bovenste blad. Hij kan zich hier dus niet aan optrekken want dan stoot hij zijn hoofd De box staat hier geloof ik alleen nog voor de sier, want op een kleed kun je niet tijgeren dus dat is niet leuk... hij wil op de vloer spelen. Ook best, maar... Waar kan hij zich evt aan optrekken om te gaan staan zonder dat ik hem moet 'helpen'? Alles wat ik neerleg gaat schuiven... Iemand de tip of trick voor mij?
Stoel, wasmand waar je iets zwaars in legt, salontafeltje, speelgoedkist... Hangt er een beetje vanaf wat je in huis hebt
Ons zoontje wilde pas in de box toen hij zich optrok. Dat kon perfect aan de spijlen van de box en en als hij dan viel kwam hij tenminste zacht neer. Misschien als je hem in de box zet en hij doorkrijgt dat hij zich kan optrekken wil hij er wel in. Dit is natuurlijk alleen fijn als je een box met spijlen hebt.
Hier gebruikte ze alles. Laat het hem zelf uitzoeken.! Hier leerder of zetten ik nooit specifiek iets bij. We hebben wel handige salontafel misschien even jou salontafel weg doen voor paar weken zodat hij zich vrijer kan bewegen en jij nooit zorgdn maakt om zijn hoofd. Kinderen kunnen zelf als ze doorzettingsvermogen ontdekken zelf zien en uitkiezen wat beste is. Ik heb ook opstapje hoppop gekocht en nu gebruikt ze die om te zitten bijvoorbeeld. Sleept altijd van de badkamer voor salon tafel, pakt tekenpapier en potloden zelf en gaan zo zitten tekenen. Gebruikt ook om iets hoger te pakken of te klimmen. Maar ze gebruikt ook ney zo goed kussens of dunne onstabiel mandjes of bijvoorbeeld stapelt ze boeken op elkaar omhoog te komen. Moet zeggen dat ik creatieve dame heb want ze leerde zichzelf ook in stokke komen zitten om eerst op eettafel te klimmen en vanuit daar achteruit in stokke zittje haha Maar goed wat ik mee wil zeggen is dat laat je kind zelf bedenken dat handig voor hem is en leuke. Ook muur, bank, opstapje, jou hand, mand met speelgoed, poef etc is zet het gewoon bij de hand en kijk wat hih leuk vind. Salontafel is makkelijker maar als hij vrij gevaarlijk is met stoten hoofd moet hij andere oplossing zien te vinden Box stond hier nog even tot maand of 7maar ze wilde nooit in maar buiten optrekken op hem en langslopen wel.
Mijn zoon trok zich op in de box aan de spijlen en ik legde vaak een pak luiers neer (tegen een muur anders schuift het zo). Ook trok hij zich op aan de bank, speelgoedkist, hendel van een keukenla, etc. Dus eens met Piccolina; ze zoeken zelf wel een plekje, gewoon laten gaan.
Ik stond niet lang geleden voor hetzelfde dilemma (afgelopen maand) maar hij gebruikt nu ineens ALLES om zich aan op te trekken. Inclusief de kat. En dat hij soms valt (en hij valt best wel vaak) dan neemt hij daar genoegen mee en denkt van: oké, de volgende keer moet ik mij niet optrekken aan de poes haar staart, dan probeer ik wel de stoel naast de poes, etc. Je houdt je hart vast, maar het is onvermijdelijk dat ze zich optrekken en gaan vallen & stoten. Pffffff. Vandaag hoorde ik ook een flinke tok. Ik dacht: ah nee, ben je nu alweer gevallen. Maar zolang hij niet huilt, hoef je niet te troosten natuurlijk... Dus ik wachtte af. Zag ik hem ineens niet meer bewegen. Dus ik in dikke paniek naar de andere kant van de kamer gelopen (lees; anderhalve meter ) en meneer lag gewoon naar het plafond te staren met een dikke glimlach. Die kleintjes zijn erop gebouwd om (normale omstandigheden) te overleven.
Laat je mannetje dat lekker zelf uitvinden / ontdekken! Dat is, denk ik, voor hem zelfs het leukste Die van mij kan het nu ook aan ALLES en als de kat niet steeds zo snel vertrok, gebruikte hij die ook En inderdaad, hij kon het echt goed oefenen aan de (ronde) spijlen van de box. Geen slecht idee hoor, om hem daar zo nu en dan even in te zetten.
Hier pakte bij zo'n loopwagen met activiticentrum. Hij trok zich daar al aan op toen hij nog niet eens kon kruipen en tijgeren. Maar optrekken tot staan kon ie al heel snel. Wat trouwens wel een praktisch ding want niet veel later liep hij achter dat ding. Toen hij leerde tijgeren en daarna kruipen ging t echt hard. Alkes trok hij zich aan op. Ze vinden wel iets want ze zijn reuze slim
Mijn dochtertje ging voor het eerst in haar ledikantje staan, daarna volgde snel de box (zat ze toen nog wel in met 10/11 mnd), daarna volgden de bank, de salontafel en in een verder stadium mijn broek, de muur en tenslotte de grond Als hij wil, dan vindt hij wel wat hoor! En als het niet meteen lukt stimuleert dat alleen maar meer! Om de frustratie tegen te gaan kun je hem altijd af en toe toch even helpen.
Dank dames, ga het allemaal proberen en dan kijken wat het beste werkt. Voor wie zei dat ik het maar moest laten doen en hem bezig moest laten zodat hij zelf een plekje kan zoeken.... Graag! Ik zie er echt de lol niet van om een zeurende baby te hebben tot ik mijn handen geef... dat is juist het probleem ! Dus leuker voor hem, maar vooral voor mama
Ik heb denk ik zo, n zelfde soort tafel als jij, toen hij zich begon op te trekken heeft hij daar meer dan eens zn hoofd aan gestoten. Ik ben van mening dat ze het beste zelf kunnen ontdekken, hij moest zelf leren hoe hij zich zo vast kon.pakken dat hij zn hoofd niet zou stoten. Dat had hij verrassend snel door! Ik denk dat door hem alles zelf te laten uitzoeken (dat klinkt onaardig maar zo bedoel ik het niet) zonder dat het echt gevaarlijk was er hier wel toe heeft bijgedragen dat ik een kind heb die voor de duvel niet bang. Trappen op en af, ladders op en af, lopen, klimmen, alleen rennen is nog te moeilijk. En ja hij is daardoor meerdere keren gevallen en heeft ook meer dan eens zn hoofd gestoten maar nu valt hij nog nauwelijks. Veel succes met het latwn ontdekken, het is zo leuk om naar te kijken! Nog ff en je kan niet meer rustig op de bank zittem haha