Dunne dreumes - 2,5jaar, eten aanpassen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meril, 6 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meril

Meril Bekend lid

3 mei 2008
    671
    0
    0
    Hi,

onze dochter is iets ouder dan 2,5 en altijd al een dun sprietje. Toen ze twee was werd door CB aangeven dat ze haar graag extra wilden zien bij 2,5 jaar om haar bmi in de gaten te houden, was aan de lage kant.

Bij 2,5 woog ze 13,4 kg en was ze 99cm, lang en dun dus! Ze eet echter wel redelijk, niet echt heel veel maar ook niet heel weinig.

Ochtend 1 boterham of beschuit, fruit, tussendoortje (rozijntjes/koekje)
    Middag 1 boterham en tussendoortje (nog keer fruit, rozijntje, koekje)
    Avond, bordje warm eten, peuterbordje vol zeg maar

Er werd aangeven dat ze nu officieel ondergewicht heeft maar aangezien we ons verder zelf niet zorgen maken we verder niets 'hoeven' te doen. Ze is wel chronisch verkouden deze tijd van het jaar maar niet veel ziek *klopt af*

De laatste tijd valt het me echter op dat ik haar erg smal in haar gezichtje vind worden en ze klimt soms voor de lol op de weegschaal en volgens mij weegt ze nog steeds rond die 13kg (al vanaf dat ze twee is).

Bij CB zeiden ze dat we misschien dietiste moeten overwegen als ze met 3 jaar niet meer weegt maar dat vind ik eigenlijk beetje onzin omdat ze zich verder gewoon prima ontwikkelt.

Nu hoor ik soms wel dat mensen toch voedingspatroon aanpassen (roomboter smeren, andere tussendoortjes, drinken).
    Zouden jullie dat aanraden of lekker zo doorgaan als we al doen?

Wil wel dat ze wat zwaarder zou worden maar niet met de 'verkeerde' dingen zeg maar.

Thanks!

2. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    hier hetzelfde probleem, ons zoontje weegt 13 kilo bij 95 cm, is niet mager maar wel dun, hij is erg actief dus verbrand wat hij eet weer net zo snel. Hij is gek op fruit en rauwkost en dat bevat niet zoveel calorien.
    Ben een paar maanden begonnen met vollere producten aanbieden zoals volle chocolademelk, volle yoghurt, volle boter voor op brood, even vaker een broodje met beleg ipv een koekje en dat helpt erg goed
    Ook opletten dat je kindje niet teveel drinkt voor het eten, zo eten ze toch wat meer. Dus misschien een idee om ook uit te proberen? Succes en je verder geen zorgen maken hoor, het ene kind is het andere niet en zolang jouw kindje het goed doet voor je gevoel niet stressen.

3. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    hier ook een dunnetje bijna 3 en 11 kilo, 98 cm. maar wel veel ziek. heb er nooit iets over gehoord. loopt haar lijntje naar beneden? of loopt die wel gelijk met vanaf de geboorte.

4. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Hier ook een kleintje.
    Mijn zoon van 2,5 is 93 cm en 11 kilo.
    Dus zwaar is hij niet.
    Hij eet voor de rest wel ok en probeer juist wat producten te geven die wat meer vetten bevatten.
    Volle melk, roomboter..
    Heb nooit wat gehoord van t cb.

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Het enige wat ik mij kan bedenken is om te kijken of er nog ergens plek is voor een toetje (vol) en dat hoeft echt niet meteen na het eten te wezen.
    En dan misschien een keertje fristi of chocomelk laten drinken omdat dat ook wat calorierijker is .

Maar zolang ze het goed doet (weinig ziek, ontwikkeling loopt gewoon door) zou ik me niet meteen heel veel zorgen maken en als ze je toch doorsturen naar een dieetiste zou ik gewoon gaan, je zult er altijd iets wijzer van worden.

6. Marleen86

Marleen86 Actief lid

5 sep 2008
    442
    77
    28
    Woon/ activiteitenbgeleidster
    Flevoland
    Onze dochter van 2 jaar en 8 maanden is nu 88 centimeter en 10,4 kilo,

Ook een lichtgewichtje. Ze is echter wel 8 weken te vroeg geboren, daarom lopen we ook nog steeds bij de kinderarts.
    Meestal hoef je er niet meer heen, maar omdat ze dus zo licht is wil de kinderarts ons nog wel steeds terug zien.

Wij geven haar wel volle producten, en inplaats van gewone melk krijgt ze peuteropvolgmelk,

Ook geven we haar op advies van de kinderarts voor het slapen gaan nog lekker een volle papfles, die er vaak helemaal ingaat.
    Alle kleine beetjes helpen toch!

Soms zeggen mensen geef haar maar een extra koekje of chocolaatje, maar daar ben ik wel op tegen.
    Nu kan ze het misschien hebben, maar leer het een kind mar af om extra te snoepen. dan ben je over een poosje verder vanm huis en zit je met het tegenovergestelde probleem.

Nee hoor, hier gewoon lekker een extra boterham, wat vollere producten en een goede papfles voor de nacht.

over een poosje zal het vast anders zijn haha ik was vroeger ook een dysmatuurtje, en veel te licht. Nou moet je me nu zien haha, moeite om de kilo's eraf te houden

7. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hier ook een 'spinnetje'. Ze zal ongeveer 90 cm zijn en 11 kilo (bijna 3 jaar). Ze is altijd al vrij dun geweest. Ze eet redelijk (net als jouw dochter, niet supergoed/superslecht) en is zelden ziek. Ooit een verkoudheid, maar daar blijft ze nooit in hangen. Ze zit zelden stil, is altijd actief en niet snel moe ofzo.
    We hebben nog nooit commentaar gehad van het cb. Ze hebben wel een keer aangegeven dat je je pas zorgen hoeft te maken als je kindje niet meer in de lengte groeit.
    Wij geven haar overigens geen extra volle producten. Wel doe ik nooit moeilijk als ze 's avonds nog om een boterham of vla vraagt. Ook al heeft ze die avond wat minder gegeten. Ik zou er zelf nog niet mee naar de diëtiste gaan, maar als je je zorgen maakt kan dat natuurlijk altijd!

8. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Hier was ze de laatste keer bij het cb 11 kg en was 90 cm maar niks gehoord, ze volgt de -1 lijn. Ook niet echt een grote eter. Zolang ze haar lijn blijft volgen zal het wel goed gaan, toch? Pas als die gaat dalen zou ik overwegen naar een dietiste te gaan.

9. Meril

Meril Bekend lid

3 mei 2008
    671
    0
    0
    Bedankt voor de reacties!

Qua lengte zit ze bovengemiddeld en gewicht nu onder gemiddeld, maar op zich volgt ze qua lengte en gewicht haar eigen lijn nog wel dus dat is wel Ok.

Kan die volle producten wel proberen ja...
    Ze krijgt wel een toetje, was ik nog vergeten, meestal idd yoghurt of danoontje of knijpfruit maar kan ook iets vols proberen.
    En papfles krijgt ze ook nog ja, haha, dus het valt denk ik wel mee wat ze binnenkrijgt.

10. Meril

Meril Bekend lid

3 mei 2008
    671
    0
    0
    Oh ja, ze vraagt helaas niet om een boterham maar nu altijd om 'wat lekkers', dankzij de Sinterklaas-periode denk ik waarbij ik ook iets had van, tja, af en toe kan het ook wel.

Maar kan als iets lekkers natuurlijk ook een extra cracker of boterham geven met volle boter en kaas :)

11. rosa08

rosa08 Niet meer actief

Ons dochtertje is ook te dun volgens cb 13.2 kilo bij 99 cm en ze is drie jaar. Volle producten wordt er door hun aangeraden dit geef ik al heel lang. Mijn dochter is er actief.

12. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    Je zou volle melk producten kunnen gebruiken en 's ochtends zou ik gewoon boterham doen ipv beschuit. En mogelijk een boterhammetje meer?

Maar zou mij er niet te druk om maken. Zolang ze haar lijntje volgt. Mijn zoontje weegt bij dezelfde lengte amper 12 kilo. Met 2 jaar was het 11.8. hij groeit dus ook niet hard en blijft thuis op de weegschaal ook schommelen tussen die 11.8 en 12 kilo. Cb zegt er nooit wat van. Ka vindt hem wel te mager en heeft daarom bloedonderzoek gedaan naar oa bloedarmoede, ijzer, vit d etc. Was allemaal prima. Bij hem komt het gewoon door zijn allergieën. Volle melkproducten zit er hier dus niet in.

Ik maak mij er niet druk om. Was vroeger zelf ook een sprietje, altijd ondergewicht.

13. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Een keertje naar een dietiste kan nooit kwaad denk ik. Misschien hebben ze nog ideeen/adviezen waar je zelf niet aan gedacht hebt maar waar je wel achter kan staan.

De volle producten zijn al genoeg genoemd en om wat extra binnen te krijgen aan brood ofzo - er kleinere hapjes van maken tussendoor ? Zodat het er leuker uitziet + makkelijker te pikken is zeg maar... Knijpfruit geven we hier nog al eens als extra tussendoortje.
    Toetje mag ze tegenwoordig zelf uitzoeken in de winkel - vind ze ook erg leuk.

Stukje boter door de groenten of wat jus (wat we zelf juist voor de calorieen níét doen :p ) . En we merken hier dat ze geprakt toch meer eet, dan wanneer ze de groente los eet...

Hier niet een heel dunne dame, maar wel wat tenger, met 16,1 kilo en een lengte van 104 cm.

Momenteel eet ze trouwens ook véél mandarijntjes gezond en bovenop wat ze normaal eet...

14. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Wij lopen bij een dietist met onze dochter zij is 87 cm en 12 kilo. (3maanden te vroeg geboren). Ze eet goed (ook nog steeds een papfles) en ziet er absollut niet dun uit. Evengoed vind de dietiste dat ze niet meer goed groeit en wij hebben fantomalt gekregen. Ik denk dat dta beter is dan roomboter etc geven. Dat zijn natuurlijk niet zulke goede vetten....... Miss toch handig om eens naar een dietiste te gaan. Je kan het ook gewoon bij 1 keer houden. Je hoeft niet meteen elke maand daar naartoe ofzo. En het kan je handige en nuttige tips opleveren!
    Succes!

15. ylona25

ylona25 Bekend lid

8 mei 2008
    669
    0
    0
    hoogezand
    ik hoor nooit wat over mijn zoon! Hij is nu 1.02m en 13 kilo! Ze vinden hem wel wat licht op het cb maar niet te mager. Hij is heel actief dus daar zal het ook wel mee te maken hebben. Hij wordt trouwens in april 3.

groetjes Ylona

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hm met roomboter is niks mis hoor. Veel van de vetten in roomboter zijn juist die gezonde vetten die je wel nodig hebt.

Het enige is dat wij westerlingen gewoon vanalles veel te veel eten dus sowieso wel genoeg vetten (en zout en suiker) binnen krijgen waardoor we prima zonder roomboter kunnen en vele mensen veel te dik zijn.

17. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    Emma is nu precies 5 jaar en weegt precies 15 kilo.
    Is de laatste anderhalf jaar geen grammetje aangekomen maar wel in de lengte gegroeid. Net als een elastiekje uitgerekt zeg maar.

IK maakte me in de herfst flink zorgen omdat ze wat afviel en ziek was. Ze was toen benauwd en heeft meteen pufjes gekregen. Ook last van haar amandelen maar na een kuurtje ab gaat het nu goed. Ze is nu al een tijdje weer helemaal ok maar komt ook niets aan.
    Het is niet anders en de huisarts maakt zich ook geen zorgen.

18. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    o ja bij het laatste cb-bezoek was ze officieel onder de onderlijn terecht gekomen. En dat terwijl ze als baby goed boven in zat!

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Chrystel: hier groeit ze op het moment ook vooral in de lengte.. Qua gewicht blijft ze redelijk gelijk.
    Niet zo erg wat ons betreft.. Ze is namelijk zeker niet te mager.
    Kon het alleen niet laten om op de roombotermyte te reageren :)

20. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Hier ook een ukkie.. Anna is in nov twee geworden.. Is 81 cm en weegt nog geen 10 kg....maar ze is levendig en gezond..ik mak me er niet druk om..kinderarts ook niet..

Deel Deze Pagina