Misschien domme vraag, maar me zoontje van 5 jaar was ineens zo moe dat ie in slaap viel op de bank. Ik hem voelen jahoor enorm warm. Hij wou niet eten wel wat drinken. Heb hem op bed gedaan, meneer wou alleen onder zijn dekbed en zijn tshirt aan. Ik zei veel te warm omdat het boven al zo warm is.....Maar goed nu heb ik hem net even getemperatuurd maar hij was 40.4!! Schrok daar best van. Nu weet ik niet wat ik moet doen, ze hebben wel eens eerder zo hoog gehad maar dat was als baby zijnde. Ik heb hem nu in zijn hemd op bed liggen met de dekbed uit de hoes en heeft ie alleen de hoes over omdat hij het zelf koud heeft....... Moet ik de huisarts bellen of moet ik het gewoon aankijken?
Beetje vroeg voor een huisarts. Ze mogen 41 hebben. Alleen als hij niet alert is dan zou ik aan de bel gaan trekken.
kinderen hebben snel hoge koorts. ik zou hem een kinderparacetamolletje geven en koude washandje op zijn hoofd en lekker in gezicht, nek handen en voeten. Na een tijdje kijken of de koorts is gezakt. Hoe heb je de temp gemeten, wat voor soort en waar? Als je je onzeker voelt bel de huisarts en vraag om advies.
Ik wil graag antwoorden, maar ben hier ook twijfelachtig in. Ik zou op zo'n moment mijn (schoon)moeder bellen voor advies. Even op internet gezocht: Alarmsymptomen Er zijn een aantal dingen waar je extra op moet letten wanneer je kind koorts heeft. Wanneer je kind nek of rug stijfheid heeft is het belangrijk om onmiddelijk naar de dokter te gaan. Nek of rug stijfheid kun je zien wanneer je je kind de kin op de borst laat doen. Wanneer dit echt niet lukt omdat het teveel pijn doet of te stijf is dan spreken we over nek of rug stijfheid. Dit is een alarmerend teken omdat het mogelijk op hersenvliesontsteking (meningitis) kan duiden. Hersenvliesontsteking is een infectie van de vliezen die de hersenen en het ruggenmerg omgeven. Hersenvliesontsteking is een levensbedreigende aandoening waarbij je kind gelijk naar de dokter moet. Een ander belangrijk symptoom waar je op moet letten wanneer je kind koorts heeft, is of je kind kleine huidbloedingen heeft. De huidbloedingen kunnen overal op het lichaam zitten, dus het is belangrijk dat je het hele huidoppervlak naloopt. Let dan op paars rode verkleuringen van de huid die niet verdwijnen als je er op drukt. Huidbloedingen kunnen een teken van een ernstige infectie zoals hersenvliesontsteking of bloedvergiftiging (Sepsis) zijn. Bloedvergiftiging is een infectie van het bloed. Bloedvergiftiging is net als hersenvliesontsteking een levensbedreigende aandoening waarvoor je gelijk met je kind naar de dokter moet gaan. Wanneer moet je medische hulp zoeken? Neem met spoed contact met de huisarts op of ga naar de eerste hulp als: Je kind koorts heeft en jonger dan 3 maanden is Je kind koorts van 40,6 graden of hoger heeft Je kind koorts met duidelijke ademhalingsproblemen heeft Je kind koorts heeft waarbij hij moeite heeft met slikken tot op het punt waarop hij begint te kwijlen omdat het slijm niet goed doorgeslikt kan worden. Je kind koorts heeft en lusteloos is na het innemen van koortsverlagende middelen Je kind koorts heeft die gepaard gaat met hoofdpijn, nekstijfheid of paars rode verkleuringen van de huid heeft die niet wegdrukbaar is. Je kind hevige pijn heeft Je kind koorts met langdurige koortsstuipen heeft Je kind koorts heeft met een verminderd immuunsysteem. Bijvoorbeeld wanneer je kind chemotherapie heeft voor kanker. Maak een afspraak bij de dokter wanneer: Je kind koorts heeft en tussen de 3 en 6 maanden oud is Je kind koorts heeft tussen de 40 en 40,6 graden Je kind koorts heeft en niet drinkt Je kind koorts en pijn bij het plassen heeft De koorts van je kind langer dan 24 uur aanhoudt en je kind jonger dan 12 maanden is. De koorts van je kind langer dan 48 aanhoudt en je kind tussen de 12 maanden en de 3 jaar oud is Je kind langer dan 24-48 uur koorts heeft met pijn in de keel Je kind langer dan 2-3 dagen koorts heeft Je kind koorts heeft en jullie net terug zijn van vakantie of een reis. Behandeling: wat kan je doen? Wanneer je kind koorts heeft zijn er een aantal dingen die je thuis kunt doen om je kind te helpen. Laat je kind voldoende rusten. Geef je kind voldoende te drinken. Bij koorts zie je vaak dat er veel warmte en transpiratie vrij komt waardoor je kind snel kan uitdrogen. Zorg dat je kind geen warme kleren draagt als hij koorts heeft. Te warme kleren kunnen er namelijk voor zorgen dat de koorts hoger wordt. Wanneer je kind koorts heeft en daarnaast nog actief is, dan kun je het beste je kind zelf laten inschatten wanneer hij uit bed wil. In bed liggen is niet altijd nodig. Controleer regelmatig of je kind geen nekstijfheid of huidbloedingen heeft. Bij kinderen die koorts hebben maar daarnaast niet zo veel andere klachten is uitzieken het beste. Hierbij zijn koortsverlagende middelen (paracetamol) niet nodig. Je kan koortsverlagende middelen geven wanneer je kind ouder dan 3 maanden is en koorts van 38,5 graden of hoger heeft. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten wanneer je je kind koortsverlagende middelen geeft. Geef geen koortsverlagende middelen aan kinderen jonger dan 3 maanden. Tenzij de arts deze heeft voorgeschreven. Het meest gegeven koortsverlagende middel voor kinderen is paracetamol. Lees de bijsluiter voor de juiste dosering of raadpleeg hiervoor je apotheek. Geef je kind geen aspirine. Aspirine kan bij kinderen gevaarlijke bijwerkingen geven. Neem bij voorkeur orale middelen. Zetpillen werken minder goed bij kinderen. Als je kind misselijk is en veel moet braken dan is het wel beter om voor zetpillen te kiezen. Geef koortsverlagende middelen wanneer je kind eerder koortsstuipen heeft gehad, als je kind epilepsie heeft, hartproblemen heeft of als de koorts hoger dan 38,5 graden is. Let altijd goed op je kind wanneer hij koorts heeft. Houd veranderingen goed in de gaten en neem bij verslechtering contact met de arts op. Veel beterschap voor je zoontje!
Veel laten drinken! Ik zou het nog een uurtje aankijken en dan weer temperaturen. Is er dan geen verandering, dan zou ik toch even de HAP bellen voor advies. Het kan ook door de warmte zijn dat zn lichaampje oververhit is maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Dus ik zou hem zoveel mogelijk laten drinken (desnoods een pakje met een rietje) en dan kijken hoe hij erop reageerd. Beterschap!
kinderen kunnen opeens zo maar hoge koorts hebben. Als ze gaan kreunen en /of nekstijfheid hebben zou ik bellen maar voor de rest gewoon uitzieken. Heel vervelend maar hoort erbij.
bij twijfel kun je altijd even bellen om te overleggen, aangeven dat je geschrokken bent en nog maar eens navragen waar je op moet letten. Belangrijk verder is dat je let op alertheid en dat hij z'n warmte kwijt kan.
Ik heb het rectaal gemeten. Heb hem nu koeler neergelegd, hij lag onder een dekbed en nu dus niet meer. Heb zijn tshirt uit en hij ligt nu in de hemd. Hij drinkt wel maar niet van harte....Ben niet echt bang maar vind het wel een beetje eng dat het zo hoog is. Moet zeggen dat het bove ook nog eens erg warm is weet niet of dat kan mee tellen.....straks nog maar eens zijn temperatuur meten.
Ik ga hem om 22:00uur nog een keer temperaturen dan is het ongveer een uurtje geleden. Kijken wat het dan zegt. Maar mocht het nog hetzelfde zijn moet ik dan bellen of hem een zetpil geven? Hij is 5,5 jaar......Voel me echt zo dom normaal laat ik het wat op zijn beloop maar goed dan is het ook niet zo hoog. EN nu wel en weet ik even niet wat ik moet doen.
Heb je hem een paracetamol gegeven? Gewoon geven en lekker laten slapen. Niet te warm idd, want best kans dat het daarom zo hoog was. Ik denk dat we met dit weer allemaal wel een iets hogere lichaamstemperatuur hebben.
hmmm in het lijstje staat boven de 40,6 bellen... nou mijn dochter had een keer 42 en de huisarts deed alsof ik een debiel was...
Zo is mijn huisarts dus ook die is heeeel makkelijk. Vandaar dat ik me afvraag waneer mag ik dan wel bellen. Heb hem net ff gevoeld en zijn benen en voorhoofd voelde wat minder warm aan dan net, hoop zo dat de dekens hem te warm zijn geworden en de koorts wat lager is. Zal zometeen even kijken. Ben wel blij met jullie tips enz.....Stelt me toch wat geruster, maar hou het wel even in de gaten. Eerst afwachten wat zijn temperatuur zometeen is.
Ik zou zelf ook geen paracetamol geven. Doe ik eigenlijk nooit bij koorts. Het zou best door de hitte kunnen komen. Misschien ook lang in de zon gezeten vandaag? Hoeveel was het nu?
koorts is niet erg... (alleen als je kind koorststuipen krijgt maar dat zie je gelijk) is een natuurlijk afweerreactie van het lichaam. Door het te onderdrukken met paracetamol ga je eigelijk de afweer tegen. Alleen als ze minder goed gaan drinken kan je beter wel paracetamol geven.
Weet ik niet of ie in de zon heeft gezeten was niet thuis vandaag.... Ik zal even gaan kijken wat zijn temp is!
Hij is nu 39,5 en voelt wat minder warm dan zonet aan. Ben eerlijk gezegd best wel opgelucht! Scheelt toch bijna een hele graad. Dan moet het haast wel van het dekbed, tshirt en de warmte zijn geweest. Ik geef hem nu geen zetpil, laat het zo en ga vanacht nog eens even kijken bij hem moet toch tig keren plassen snachts haha..... Bedankt voor jullie hulp meiden!
Hopelijk voelt hij zich snel beter! Het is toch altijd moeilijk inschatten vind ik bij die kleintjes. Als ik echt twijfel bel ik de HAP ff, al is dat bijna nooit. Maar het is ook moeilijk weer. Kinderen nemen zichzelf niet in acht, die gaan gewoon door hè.
Wat je zegt! Ik verbaas me erover bij Finn. Ik kan niet meer door het weer en hij wil maar fietsen, tikkertje doen voetballen, racen en ga maar door! Hihi! Fijn dat z'n temperatuur gezakt is! Hopen dat het morgen helemaal goed is!
Het is zeker moeilijk vooral omdat me zoontje die nu ziek is juist geen pieper is en juist hyper actief is. Die zat nu als een zoutzak op de bank met ogen die steeds dicht vielen, en dan die hoge koorts. Dat ben ik dus totaal niet gewend van hem, als er een is die niet snel opgeeft is hij het. Daar schrok ik dus van en had ik zoiets van als hij zo opgeeft dan is er echt wel wat aan de hand......Want hij gaat dus ook altijd door en geeft zich niet zomaar neer. Een gebroken arm gehad (op 2 plekken stuk) maar hij gebruikte hem gewoon volop tot er gips om heen zat en zelfs daarna moest ik hem in bedwang houden met sommige dingen haha....Maar gelukkig was zijn koorts gisteravond 39,5 heb hem net weer getemperatuurd en zijn temperatuur was nu 38,3 niet koorts volgens mij maar wel best hoog voor een ochtend. Heb hem nu dus thuis, hij is ook zooooooo enorm verkouden. Hij moet maar even bijtrekken van het weekend en dan zien we maandag wel weer voor school......
Mja het zal in de loop van de dag wel weer wat oplopen... Lekker rustig aan doen dan is het zo weer over En tja.. Juist van koorts kun je je flink rot voelen. Vind het er ook altijd zo naar uit zien Maar meestal blijft hier wel binnen de perken gelukkig. Wij geven vaak bij het naar bed gaan PCM en overdag niet. Maar ze kan gewoon meestal echt niet slapen met koorts En juist dan is slaap wel de beste remedie natuurlijk.