Hoi, Als de baby er is moet ik deze dan bij mij (of mijn vriend of bij beiden?) laten bijschrijven in het paspoort? heb gister nl. gehoord dat dit moet voor als je naar het buitenland gaat. En stel dat de baby bij mijn vriend op het paspoort staat (en niet bij mij), maar ik ga met de baby naar het buitenland, hoe weten de autoriteiten dat dan als ze om identificatie van mijn baby vragen
Wij hebben ons zoontje een eigen paspoort gegeven. Je moet namelijk sowieso een foto laten maken, ook bij bijschrijving. En uiteindelijk is bijschrijving duurder. Want het is dan het handigst als hij/zij bij elke ouder bijgeschreven staat (dus tweemaal de kosten) en elke keer dat je een nieuw paspoort moet hebben (soms al binnen een paar jaar), moet dat weer opnieuw. Terwijl je dus ook gewoon een nieuw paspoort kan kopen voor je kind en dat is dan vijf jaar geldig. Tel uit je winst: een eigen paspoort is vaak het goedkoopst. Verder is het ook zo dat in sommige landen (buiten de EU) een eigen paspoort verplicht is. Dus als je misschien binnen een paar jaar een verre vakantie wil maken, moet je dan toch een eigen paspoort kopen.
@Lindangel, bedankt voor het antwoord, maar hoe heb jij dan een foto laten maken van je baby? Ik neem aan dat een foto toch aan bepaalde voorwaarden moet voldoen? Wat als de baby slaapt of niet in de lens kijkt?
In de loop van dit jaar mag je niet eens meer een kindje laten bijschrijven. Europese regelgeving enzo... Check daarvoor even de gegevens van je eigen gemeente. Wij hebben onze dochter een eigen identiteitskaart gegeven. Voorlopig hebben we geen plannen om buiten Europa op vakantie te gaan dus een paspoort was niet nodig en we vonden het handig wanneer ook wij beiden alleen en ook opa's en oma's enzo met haar naar het buitenland kunnen. Niet dat 't zo één twee drie zal gebeuren, maar toch... De regels voor pasfoto's voor die kleintjes zijn soepeler. Ga naar een goede fotograaf en die kan je wel verder helpen. Je hoeft je kindje trouwens niet sowieso een identiteitsbewijs/paspoort te geven, pas als je naar het buitenland gaat is het nodig. Dus wanneer je nog niet direct plannen hebt, wacht dan even want als ze wat ouder zijn is het maken van een foto veel makkelijker.
Wij zijn toevallig 2 weken terug geweest en we konden hem of bij laten schrijven,maar dan heb je idd het probleem dat als partner naar buitenland gaat.Dan zou hij jou pas mee moeten nemen...(of andersom natuurlijk) Maar een paspoort is dan ook alleen maar nodig om naar buitenland te gaan,verder is het pas verplicht vanaf 14 jaar in Nederland! Of een eigen paspoort,voor beide heb je pasfoto's nodig idd,dat leek ons het beste dan heeft ie er gewoon een voor zichzelf. Pasfoto's... ja dat was me wat hihi...hij was net 2 weken oud. De regels zijn dan wat soepeler,je kindje hoeft bv niet de ogen open te hebben maar je eigen handen/vingers mogen niet zichtbaar zijn,beetje moeilijk voor een kindje van 2 weken om hoofdje zelf recht te houden haha! Uiteindelijk toch gelukt met wat photoshoppen haha! Ik heb nog een foto van het maken van de pasfoto's haha erg grappig! Liefs Debbie
Als je kindje staat bijgeschreven bij je vriend en jij gaat alleen met je kind naar het buitenland, gaat het dus niet goed bij de douane. Ik weet niet of je nog kunt bijschrijven en of het bij allebei de ouders mag. Wij hebben er destijds voor gekozen ukkie een eigen paspoort te geven. Sommige landen (waaronder de USA) eisen een visum als een kind geen eigen paspoort hebben maar staan bijgeschreven. Daar moet je op wachten en bovendien is dat visum duurder dan een eigen paspoort. Als je niet naar het buitenland gaat zou ik sowieso geen paspoort o.i.d. aanschaffen, waarom zou je. Pasfoto's zou ik laten maken bij een 'goede' fotograaf. Sommige geven een garantie; als de foto toch wordt afgekeurd bij de gemeente, moet de gemeenteambtenaar exact aangeven waarom de foto niet goed is en dan maken ze zonder kosten een nieuwe. Overigens is de geldigheid van het paspoort gewoon 5 jaar, maar als je kindje niet meer genoeg op zijn foto lijkt moet je hem sneller vernieuwen.
Maar baby's veranderen toch zo snel! Dan kan je na een half jaar al een nieuw paspoort laten maken! Of doen ze daar niet moeilijk over?
Ik heb de kleine bijgeschreven in mijn eigen paspoort. Ik moest toch mijn paspoort vernieuwen, dus kon ze er gelijk bij. De pasfoto is gemaakt toen ze een week of 6 was. Super schattig, maar intussen zou een ander haar bijna niet meer herkennen als je die foto vergelijkt met hoe ze er nu uit ziet.
Die foto blijft inderdaad 5 jaar goed, maar je krijgt geen garanties! Dus het kan dus zomaar als jij een chagerijnige douane beambte treft hij het verschil tussen foto en kind te groot vindt en je niet doorlaat. Om die reden hebben wij onze oudste van 2,5 jr er bij mij uit laten schrijven vorige maand voordat we op vakantie gingen (kosten: +- 7 euro) en onze jongste van 7 maanden bij mijn paspoort erin. Omdat het toch goedkoper is dan een eigen paspoort. Ik geef mijn kinderen liever een eigen paspoort wanneer ik iets meer zekerheid heb dat ze dat paspoort ook echt 5 jaar kunnen gebruiken. Het verschil tussen een kind van 2,5 en 7,5 is kleiner dan het verschil tussen een baby van 1 maand en een kind van 5 jaar. Hopelijk begrijp je mijn idee hierachter, heb er een lange werkdag opzitten, dus echt logisch schrijven zit er niet meer in
Ik begrijp je prima, hoor . Maar het probleem zal dan van die chagrijnige douanebeambte zijn en niet het mijne... Dan halen ze er maar een ander bij, makkelijk zat.
Tja, dat risico neemt ieder voor zich denk ik Ik ga voor een beetje zekerheid, als ze je kind niet op de foto vinden lijken loop ik het risico dat ik niet kan vliegen, dat is mij een paspoort wel waard