Verdikt endometrium

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Napoleon, 1 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    beste verloskundigen,

Na mijn vorige zwangerschap heb ik buikpijnklachten overgehouden waarvoor ik in onderzoek was. (oa 5 mnd gevloeid na de bevalling en onregelmatige cyclus tussen de 28-32 dagen, veel buikpijn met steken, tussentijds bloedverlies).
    Nu heb ik 5 weken geleden een echo gehad, die uitwees dat ik een verdikt endometrium had. Om te bepalen of dit toeval was moest ik 2 weken later weer een echo, hierop was hetzelfde beeld te zien. Wat apart is omdat ik 5wk terug savonds na de echo ongesteld werd (en natuurlijk een dikke 8dg) en de echo 3wk geleden hetzelfde liet zien, toen had ik net een eisprong gehad. Endometrium was meer dan 13mm.
    Advies: doorverwijzing naar de gynaecoloog.

Nu blijk ik zwanger te zijn en maak me toch wel zorgen hierom... Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en dat was weer eens niet mijn eigen huisarts, ze had zich ook niet ingelezen en ik had niet echt het idee dat ze er iets van snapte... heel frustrerend. Nu heeft ze me doorverwezen en hoor ik vast wel iets voor ik 8 weken ben... dat is pas over drie weken... Als ik google kom ik allemaal enge dingen tegen dus dat doe ik maar niet.

Maak ik me terecht zorgen? Wat kan ik verder nog doen? Ik weet dat tijdens een zwangerschap je ook verdikt endometrium kan hebben maar dit was dus al zo voor er sprake van een zwangerschap was.
    Buikpijnklachten heb ik nog steeds maar kan slecht inschatten of het zwangerschapsbuikpijn is of daardoor.
    Kan ik wel een afspraak maken bij de verloskundige of moet ik eerst de gynaecoloog afwachten?

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Als ik het zo lees zie ik eigenlijk een heel normaal beeld. Bij de eerste echo was je endometrium dikker en toen werd je ongesteld. Dat is normaal je endometrium bouwt zich op en als er na de eisprong geen bevruchting optreedt word het endometrium afgestoten: je menstruatie. 2 wkn later krijg je je eisprong, dan is het endometrium dikker omdat het zich voorbereid op een eventuele innesteling als het eitje word bevrucht blijft het endometrium dik en word het niet bevrucht word het endometrium weer afgestoten. Dus als je het mij vraagt heb je een prima cyclus gehad, heeft er zich een mooie bevruchting plaatsgevonden en heeft je kindje een hele goede voedingsbodem!
    Gefeliciteerd!

Mi mag je gewoon naar een verloskundige!

Imke

3. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Hu? Vaag dan. Maar als ik zo in gedachten mijn biologielessen tevoorschijn haal dan groeit toch tussen dag 14 en dag 27 het endometrium nog door?
    maar een plek met een verdikt endometrium is toch anders dan gewone groei van endometrium? Ik mag aannemen dat de arts die het beoordeelt het anders aanmerkt als normaal endometrium?
    In het rapport van de beoordelend arts staat endometrium > 12.8mm aanvullend onderzoek gynaecoloog.

Sorry voor mijn onzekerheid maar ik maak me er gewoon echt zorgen om.

Deel Deze Pagina