boeken lezen

Discussion in 'Zwangerschap' started by Caatjeh, Oct 18, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

Nov 25, 2006
    267
    0
    0
    Het valt mij op dat moeders uit mijn omgeving vaak negatief reageren als ik bijvoorbeeld zeg ik dat het boek heb gelezen: regelmaat en inbakeren van Ria Blom. Ik vond het echt een leerzaam boek, en geeft een beetje weer wat ik zou kunnen verwcahten mbt slapen, voeden etc. Ik begrijp ook wel dat je het niet als een kant en klaar recept kan zien, maar een beetje meer kennis van te voren lijkt me zeker nuttig.

Ik begrijp alleen die negatieve reakties niet zo. Opmerkingen als: je moet alleen naar je gevoel luisteren, je leert het niet uit een boekje, etc. Er is eigenlijk niemand die vraag: goh interessant wat staat erin? Het lijkt wel of het direct afgedaan wordt als 'onzin'. De boodschap die overgebracht wordt is dat jezelf eigenlijk zelf weet wat het beste is, en dat die boeken eigenlijk maar wat flauwekul zijn. Tuurlijk moet je op je gevoel en intuitie vertrouwen. Maar je gevoel zegt ook niet alles en weet ook niet antwoord op alle dingen die je tegenkomt. Ik heb inmiddels genoeg vrouwen in mijn omgeving gezien die er op een gegeven moment er helemaal door heen zaten omdat de baby veel huilde of slecht sliep, dronk etc. Dat ik dacht, ik wil er toch wat meer van af weten.

Hoe doen jullie dat?
    Lezen jullie iets van te voren. Herkennen jullie deze reakties?

2. Britt16

Britt16 Actief lid

May 18, 2007
    285
    0
    0
    thuiszorgmedewerker
    Groningen
    Ik ben het helemaal met je eens! Ik heb dan ook geen negatieve reacties ontvangen. Lees zelf ook graag over allerlei onderwerpen wat met kinderen te maken heeft.

Dit zijn de boeken die ik weleens lees:
    Zwangerschap en geboorte
    9 maanden boek
    Oei ik groei Deze gaat over de ontwikkeling en alle fasen en sprongetjes die je kindje allemaal krijgt en hoe het voor dat kleintje is. Echt super interresant!

Ook heb ik een 9 maandendagboek. Hier vul ik elke week leuke dingen in ook mijn gewicht en buikomvang enz. Leuk voor later.

Vind het dus zeker niet raar hoor. Zo ga je in ieder geval voorbereid aan kinderen beginnen.

Liefs Britt

3. lizzie84

lizzie84 Niet meer actief

Ik lees ook alles wat los en vast zit. Wat je er uiteindelijk mee doet moet je dan natuurlijk zelf weten want je weet tenslotte nooit wat er gebeurd.

Je kunt je maar beter goed voorbereiden, toch?

4. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

Nov 25, 2006
    267
    0
    0
    Precies,

Naast dat ik het leerzaam vind om iets te lezen, vind ik het tevens een goede 'mentale' voorbereiding op wat komen gaat. Een ander boek wat ik heb gelezen is: Wat je baby vertelt van Tracy Hoggs. Ook een mooi boek. Gaat eigenlijk ook over regelmaat. Maar geeft ook info over de baby-psychologie. Hoe een kindje dingen ervaart, beleeft. Echt heel mooi om te lezen. Op bol.com kun je van beide boeken recensies lezen.

Ik heb er in ieder geval meer zelfvertrouwen door gekregen. Voor mij was het zo'n ver van mijn bed show. Ik weet dat het best pittig zal zijn op sommige momenten, maar heb nu wel een idee van mogelijke manieren om op bepaalde situaties te kunnen reageren.

liefs

5. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Ik vind het alleen maar goed om veel informatie in te winnen.
    Wat je uiteindelijk met deze informatie doet bepaal je toch zelf, maar je zal iniedergeval minder vraag tekens hebben als straks de kleine er eenmaal is.

Mensen doen net alsof je een boek leest en dus ook precies gaat doen wat er in staat, waarom zou je niet gewoon een boek kunnen lezen en er eventueel handige dingen uit halen die bij jou van toepassing zijn.

Kwaad kan het in mijn ogen nooit, je kan nooit teveel weten over wat jou, je partner en de kleine te wachten staat. Dus waarom ons zelf voor de domme houden als er zo veel goede en mooie boeken zijn.

Nee hoor ik ben een groot voor stander van veel lezen vooraf en weinig verassingen achteraf! ;)

6. Kimos

Kimos Actief lid

Aug 13, 2007
    475
    0
    0
    Groningen
    Wij hebben helemaal niks gelezen ,doen alleen de cursus 'Samen Bevallen'. En voor ons gevoel is dat voldoende. De rest zien we straks wel.

Share This Page