Hallo allemaal, Heb vandaag patatjes gebakken in de zonnebloemolie, het smaakte voortreffelijk! Eigenlijk veel lekkerder dan frituurolie... Bedankt voor alle tips,
ik eb toevallig van de week bhv gehad en daar lieten ze zien wat er voor brand kan komen als je temperatuur in de frituurpan boven de 220 graden word, kzou er zeker wel voor uitkijken hoor zeker omdat olie indd snel heel warm kan worden, frituurvet lijkt mij veiliger!
als je gewoon je olie goed in de gaten houd is er niks aan de hand.. even om de zoveeltijd een stukje brood erin doen.. als die gaat borrelen is je vet goed khad hem laatst te lang aanstaan (kd8 dat ik heel veel tegelijk kon, was ophangen, stofzuigen ) en toen kwam ik de keuken in en een stank.. en je kon er ook niks meer ingooien want het ontplofte bijna.. snel maar uitgezet en wat anders gaan eten .. dan is gewoon je olie verbrand.. (nee niet in de fik gevlogen)
Sowieso moet je een frituurpan nooit boven de tweehonderd graden uit laten komen, want boven die temperatuur ontwikkelt er zich glycidamide in aardappelproducten, en die zijn niet echt goed voor je. Maximum is toch wel honderdtachtig graden. Eigenlijk is 168-171 (tja, exact he ) graden al voldoende voor frietjes. Lagere temperaturen zorgen dat olie/vet langer goed blijft en dat frietjes niet meteen donkerbruin uitslaan
Wanneer het product goed en wel in de frituurpan zit, is dat eigenlijk geen probleem meer. Alleen bij het plaatsen van het product zal het een beetje spetteren, maar niet veel meer dan gewone vloeibaar frituurvet.
daar heb je toch ook een deksel voor? En een kookschort voor als je de deksel eraf haalt als je echt bang bent dat het spetterd... Bij mijn ouders ook nooit echt last van gehad. We frituurden altijd met zonnebloemolie. Heerlijk!
Maar je hebt zowieso een beetje onder een steen geleefd als je dat nog steeds in de frituurpan mikt, het is nog amper verkrijgbaar in de supermarkt, terwijl het assortiment vloeibaar gigantisch is.