Zonnebloemolie in frituurpan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sewgirl, 12 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boots

Boots Actief lid

1 nov 2008
    318
    0
    0
    Thuisblijfmama
    Nederland
    Ik frituur ook met zonnebloemolie met een pan die gewoon op het gas staat.
    Werkt prima!

2. Sewgirl

Sewgirl Actief lid

16 nov 2007
    401
    0
    0
    Hallo allemaal,
    Heb vandaag patatjes gebakken in de zonnebloemolie, het smaakte voortreffelijk! Eigenlijk veel lekkerder dan frituurolie... Bedankt voor alle tips,

3. luuus

luuus Niet meer actief

ik eb toevallig van de week bhv gehad en daar lieten ze zien wat er voor brand kan komen als je temperatuur in de frituurpan boven de 220 graden word, kzou er zeker wel voor uitkijken hoor zeker omdat olie indd snel heel warm kan worden, frituurvet lijkt mij veiliger!

4. Enise

Enise Fanatiek lid

4 jan 2007
    3.996
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik gebruik ook altijd zonnebloemolie en zet 'm altijd op 190 graden.

5. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

als je gewoon je olie goed in de gaten houd is er niks aan de hand.. even om de zoveeltijd een stukje brood erin doen.. als die gaat borrelen is je vet goed :D

khad hem laatst te lang aanstaan (kd8 dat ik heel veel tegelijk kon, was ophangen, stofzuigen ;) ) en toen kwam ik de keuken in en een stank.. en je kon er ook niks meer ingooien want het ontplofte bijna.. snel maar uitgezet en wat anders gaan eten :D.. dan is gewoon je olie verbrand.. (nee niet in de fik gevlogen)

6. Niet meer actief

Sowieso moet je een frituurpan nooit boven de tweehonderd graden uit laten komen, want boven die temperatuur ontwikkelt er zich glycidamide in aardappelproducten, en die zijn niet echt goed voor je. Maximum is toch wel honderdtachtig graden.

Eigenlijk is 168-171 (tja, exact he ) graden al voldoende voor frietjes. Lagere temperaturen zorgen dat olie/vet langer goed blijft en dat frietjes niet meteen donkerbruin uitslaan ;)

7. wwndyy

wwndyy Actief lid

15 sep 2008
    457
    0
    0
    Thuismama. De planning is wel dat ik weer ga leren
    Voorburg
    Ik heb nog nooit van zoonebloemolie in de frietpan gehoord! Lijkt mij dat het onwijs spetterd...!?

8. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

Daar wen je vanzelf wel aan ;) nee grapje.. het ''spettert'' evenveel als frituurvet..

9. Niet meer actief

Wanneer het product goed en wel in de frituurpan zit, is dat eigenlijk geen probleem meer. Alleen bij het plaatsen van het product zal het een beetje spetteren, maar niet veel meer dan gewone vloeibaar frituurvet.

10. Saaya

Saaya Niet meer actief

daar heb je toch ook een deksel voor? :) En een kookschort voor als je de deksel eraf haalt als je echt bang bent dat het spetterd...

Bij mijn ouders ook nooit echt last van gehad. We frituurden altijd met zonnebloemolie. Heerlijk!

11. Sewgirl

Sewgirl Actief lid

16 nov 2007
    401
    0
    0
    Het viel idd wel mee met spetteren, en ik vind het zoveel lekkerder dan frituurolie...

12. muiz

muiz Actief lid

22 feb 2008
    287
    0
    0
    Bovendien is het veel "gezonder" dan vast/hard frituurvet!

13. Niet meer actief

Maar je hebt zowieso een beetje onder een steen geleefd als je dat nog steeds in de frituurpan mikt, het is nog amper verkrijgbaar in de supermarkt, terwijl het assortiment vloeibaar gigantisch is.

Deel Deze Pagina