Hallo iedereen! Wanneer gingen jullie kleintjes echte woordjes & zinnen zeggen? Onze zoon is nu 19 maand en zegt eigenlijk enkel nog maar "papa". Hij kan alles wel heel duidelijk maken dmv. bewegingen en houdingen. Hij knikt ook duidelijk "ja" en "neen" en brabbelt er verder helemaal onverstaanbaar op los. Benieuwd wanneer we meer mogen gaan verwachten!
Vanaf 13 maanden. Nu (bijna 20 mnd) staat haar mondje niet stil en maakt ze zinnen van zeker 8 woorden. Hele gesprekken voeren we met haar ze zingt zelf ook heel veel liedjes. Maar ik geloof dat ze daar wel snel in is.
Mijn dochter kan nu met bijna 1 jaar 3 woorden. Papa, mama en bah Ben ook wel benieuwd wanneer dat uitgebreid gaat worden
De oudste deed dat hier rond haar 1e verjaardag, de middelste maakte zinnetjes met haar 2e verjaardag, de jongste zat er tussenin.
Hier nu stuk of 20 woordjes. Soms vergeet hij ze zelfs, kon maand geleden dank en mama zeggen en dat doet hij niet meer. Maar hij heeft zo af en toe zijn grappige periodes, met 10 maanden was alles BAL. Ik denk als je goed naar ze luistert er veel meer woorden uitkomen dan we zelf denken
Met 11 maanden zei onze dochter haar eerste woordjes. Korte zinnetjes zo rond de 18 maanden en nu kletst ze heel wat af.
Hier nog helemaal niks. Ze zegt wel heel vaak "a da" tegen onze kat of andere dieren. Maar wat dat precies betekent weten we ook niet. Ik denk dat ze net als haar broer is, snelle lope (11 maanden) wat tragere prater.
Ter aanvulling: Alledrie begonnen ze trouwens vanaf 6 maanden met woordjes, rond het jaar had de oudste er al zo'n 50 en combineerde ze die ook (maar die was met alles snel ), de middelste en jongste een stuk minder. Dit werd gestaag meer en uiteindelijk 2-woordszinnetjes voor een periode (mama bal, ik die).
Hier papa mama en bah met 1 jaar. Soms probeert hij iets na te zeggen zoals hondje of zitten. Als ik stinkie zeg dan zegt ie ook trots bah (kijk mij eens verbanden leggen). Mijn leasekind zei met 1 jaar poesje en soms mama. En dat ging de hele dag door "poesjepoesjepoesjepoesjepoesje"
Oudste is nu 22 maanden en sinds een week zegt ze een zin van 2 woorden 🙈 "Baby lief". Ze kan al redelijk wat losse woordjes
Eerste echte gerichte woord met 13 maanden: papa. Nu met bijna 18 maanden zegt ze zo'n 40 woordjes en komen er wekelijks een paar bij.
Dochter is bijna 19 maanden en ik merk dat ze nu steeds meer woordjes gaat napraten en zeggen. Ook kan ze al behoorlijk goed verbanden leggen(vinden wij als trotse ouders dan) 'Kom we gaan naar boven', dan zegt ze 'boov, bed' Zinnetjes maakt ze nog niet. Ik ben benieuwd wanneer die komen.
De eerste woordjes begonnen rond de 16/17 maanden, echt duidelijke uitbreiding kwam rond de 20/21 maanden en sinds dien gaat hij met sprongen vooruit. Rond z'n 2e verjaardag 2 woord zinnetjes en inmiddels ook wel 3,4 of soms 5 woord zinnetjes. Volgens mij is mijn zoontje niet zo vlot als ik zo lees.
Mijn dochter is 17 maanden en zegt al heel veel woordjes. Ik denk zo'n 40. Ze maakt soms 2 woord zinnen. Maar ze is wel snel hoor met praten. Andere dingen dan weer niet zo want ze loopt nog niet haha. Ieder kind kiest zijn eigen interesses, maar uiteindelijk doen ze allemaal ongeveer hetzelfde hoor! Ze begon rond 9/10 maanden met papa.
Dochter 1,5 jaar brabbelt heel veel. Woordjes die ze kent is : Papa & mama (Gericht naar ons, maar vaak noemt ze andere dingen/mensen ook zo ) , bijna alle dierengeluiden, bah, aai (Aaien), ai (Pijn), tapen (= Slapen), op (Bordje leeg), uit (Boekje uit), Bumba
Mijn dochtertje van 13 maanden is best vlot met praten, het verschilt ook per kindje. Ze zegt papa, mama, bah, happen, tante, mauw, oh oh en vorige week voor het eerst 2 woorden achter elkaar; mama happen. Ieder kind verschilt weer
Hier met 1 jaar ben ik de hele dag gespitst op (haar eerste) woordjes, maar nee, nog niet echt. De klanken mama en papa doet ze al wel lang (en vele andere klanken) maar niet gericht naar ons dus dat tel ik niet mee. Bah herhaalt ze wel maar zegt ze nog niet zelf. Ze doet sowieso veel klanken na op het moment. Maar ik hoop dat ik als ze groot is toch echt wel kan vertellen wat dan eigenlijk echt haar eerste woordjes waren.