Hallo moeders, Even kijken of ik het kort en bondig op kan schrijven Mijn dochter is nu 5 maanden en ik ben altijd van de rust en regelmaat geweest. Daar doet ze het ook goed op. Enigszins ritme, ze slaapt 's ochtends een uur en 's middags ong 2 uur en eind van de middag nog ong een half uur/ 3 kwartier. "s nachts slaapt ze het klokje rond Nu begint het mooier weer te worden en ik vroeg me eigenlijk af, wat doen jullie zoal met jullie kleintje(s)?? Gaan jullie soms wel eens een hele dag weg en zo ja hoe doe je dat dan met de slaapjes? En hoe reageren jullie kleintjes daarop. Ik krijg regelmatig de opmerking "o ga dan gewoon dit doen, of hier naartoe, daar naartoe' Maar dan denk ik (onzeker) hoe doen jullie dat dan met slaapjes en zo en raken ze daar dan niet helemaal van ontregelt? En ik vraag me ook af of ik haar, doordat ik best veel thuisblijf met haar, haar aanwen of juist niet laat wennen aan er op uit gaan zeg maar (snappen jullie wat ik bedoel?) Ik hoor graag jullie ervaringen, hierin ben ik namelijk best onzeker
Ik neem ons kindje vaak mee. Soms ook wel een hele dag. Vaak slaapt hij dan in de wagen of in de auto. Maar toch is hij dan 's-avonds erg moe. Toch een beetje weinig geslapen dan op een dag en veel indrukken. Maar dat slaapt hij dan 's-nachts weer heerlijk bij. Verder plan ik vaak dingen om de slaapjes en voeding heen. Boodschappen, wandelen etc. Gewoon als hij wakker is en gegeten kunnen we even een paar uurtjes weg.
Ik snap je gevoel... Ik vind het soms ook lastig om te bepalen wat nou het beste is (voor hem). Maar je kunt moeilijk hele dagen binnen blijven, hoewel hij er hier inderdaad ook daar t beste op doet. Sinds kort kan hij 2 uurtjes opblijven tussen de slaapjes en kunnen we dus ook wel even wat doen als hij wakker is. Als we echt ergens heen gaan wat langer dan 2 uur duurt en het is een stukje rijden gaan we juist rijden op het moment dat hij juist zou slapen..., dan slaapt hij lekker in de auto en is hij bijv. bij de visite of tijdens het boodschappen doen gezellig wakker (of slaapt eerst nog even door...). Een hele dag weg doen wij niet heel snel... meestal probeer ik wel het zo te plannen dat hij zijn ochtendslaapje in elk geval thuis nog heeft kunnen doen. Dan zijn eerste middagslaapje in de auto en zijn einde middagslaapje weer in de auto.. zo kun je toch de hele middag weg, maar ik heb dan ook niet een heel makkelijke slaper. Hij valt wel in de wandelwagenbak in slaap maar niet als je bijv. aan het winkelen bent.. je moet wel blijven lopen. Ik denk dat het dus ook echt aan je kindje ligt hoe je het kan aanpakken. Ik ga met dit mooie weer sowieso wel even lekker met hem wandelen, is ook goed als ze even een frisse neus halen! Het is dus gewoon uitvinden wat het beste voor jullie werkt... maar dan nog, elke dag is anders... dus wat eerst werkt.. hoeft de volgende keer niet perse zo goed uit te pakken En ja.. soms is hij weer wel weer even uit zijn doen na een tijd op pad te zijn, maar na 1 dag is dat meestal wel weer 'rechtgetrokken'.
toen onze meid kleiner was als we een dag weg gingen sliep ze in de wagen of auto. als we dan weg gingen dan volgende dag rustig aan doen of tussen haar slapen wat doen.
Ik vind dat ook wel lastig eerlijk gezegt. De slaapjes overdag vinden plaats in bed, en hij wil ook niet slapen in bijv de box of wagen. En dat vind ik ook niet zo erg, maar je kan soms geen kant op. Soms slaapt hij in de wagen maar dan moet ik een heeel eind lopen, en niet stilstaan.
Als we thuis blijven pas ik me aan zoontje aan en gaan we weg past hij zich aan mij/ons aan, altijd zo gedaan...is altijd wel een makkelijke slaper geweest. Ga je wat verder weg kan je misschien het beste ommenabij slaaptijd vertrekken ja. Hoe je kindje erop reageert kom je op één manier achter, het proberen
Ik nam haar altijd wel een hele dag ergens mee naartoe. Maar ik heb een een hele goede slaper die ook in haar wagen sliep. Meestal zorgde ik er dan wel voor dat de dag erna rustig verliep.
Ik ben eigenlijk nooit echt een hele dag weggeweest toen mijn dochter nog meerdere slaapjes nodig had. Weleens op visite maar dan namen we een campingbedje mee. Ook weleens zo gedaan dat ze in de auto haar slaapjes deed en dan wakker was als we ergens waren. Pas vanaf denk ik 18 maanden zijn we weleens een hele dag ergens geweest (Efteling). Nu is ze zover dat ze niet perse meer hoeft te slapen overdag dus de uitstapjes vinden nu veel vaker plaats. Voor mij hoefde mijn dochter niet te wennen aan ergens anders slapen, ik paste me aan aan haar behoeftes. Ze hebben vanzelf minder slaap nodig en kunnen dan mee op stap. Dat jaartje er wat minder op uit, vond ik niet zo erg.
Wij gaan gewoon de hort op. Onze kleine is nu zes maanden, maar we gaan nu ruim 2 maanden met haar boodschappen doen en koopavonden bezoeken. Zolang ze in de Maxi Cosi ligt is ze lekker rustig. Soms slaapt ze in de Maxi Cosi en anders haalt ze de slaap in zodra we thuis komen. Ook geven we gewoon de fles in de V&D of in de winkelstraat. Verschonen bij de V&D of HEMA, die mogelijkheid heb je, dus waarom geen gebruik van maken?
Ik hou ook echt van regelmaat, maar blijf er niet echt voor thuis. Als we een drukke dag of drukke dagen hebben gehad, dan zorg ik de dagen daarna juist weer voor regelmaat en plan ik niks, zodat hij lekker in zijn eigen bed slaapt. Boodschappen en dergelijke plan ik sowieso rondom voeding en slapen. Dus daarvoor haal ik hem niet uit zijn "ritme".
Ik ben ook erg van de drie R-en! Maar ben er achter gekomen dat het prima kan om een ochtend of een middag met hem op pad te gaan. Vanmorgen zijn we de hele ochtend weggeweest met de auto, naar tuincentra. Hij in de maxi-cosi... af en toe een dutje gedaan. Terwijl hij normaal zeker wel twee uur in zijn bedje slaapt 's ochtends. Thuis net een flesje gegeven en een halfuur daarna lekker naar bed. Gewoon zodra je weer thuis bent het oude ritme weer oppakken, dan kan het prima. Is ook weleens fijn om er lekker even op uit te gaan en vooral nu ze zo klein zijn en lekker kunnen slapen in de MC of wandelwagen is het ideaal natuurlijk. Gewoon doen, dan zul je zien dat het prima kan. En wil het niet, dan weet je dat ook.
Bedankt voor jullie snelle reacties! Het is inderdaad wel per kind (en moeder) verschillend. Ik ga nu al wat vaker de deur uit en dan met name bijv 's ochtends naar mijn zus omdat ik weet dat ze daar op bed kan liggen (en daar ook slaapt) of in de namiddag en dan dat ze ook bij ergens rustig kan liggen. Dus met name tijdens de kortere slaapjes.. 's middags slaapt ze meestal rond de 2 uur en dan heb ik liever dat ze thuis in dr eigen bed ligt, want die slaap heeft ze echt nodig.. Anders wordt ze er niet gezelliger op.. Ach zal inderdaad allemaal vanzelf goed komen, ze worden steeds groter en ik vind het ook helemaal niet erg om zeker het eerste jaar wat rustiger aan te doen.. Je kan altijd nog op pad denk ik dan maar.. Slaapjes overdag worden een keer minder en ik heb ook het idee dat ik met een dagje weg niet zozeer haar een plezier mee doe.. Ook dat komt vanzelf!
Wij hebben net boodschappen met haar gedaan en was toen wel lang wakker maar ze had een klein dutje in de auto gedaan en na thuiskomst even op de wipper en toen naar bed, ze gaf het zelf aan.. Ik voedt verder niet op schema dus ik maak me daar nooit druk om..
Wij hebben altijd veel rekening gehouden met de slaapjes van Roos en dat doen we nu nog.. Ze slaapt nu nog 1 keer vanaf ongeveer 12.30 uur en wij zorgen gewoon dat we dan weer thuis zijn. Heel soms gaan we een dagje weg en dan slaapt ze niet in de buggy want ze is veeeeeeel te nieuwsgierig.. Wij vinden het dan altijd erg zielig want ze is dan echt doodop.. Toen ze kleiner was sliep ze nog wel in de kinderwagen,toen had ze minder besef van de wereld om haar heen..
Ik ging/ga wel altijd overal heen, hij moest al snel mee in het ritme van de andere 2 en ben ook weleens de hele dag weg. Ik probeer wel zo veel mogelijk tussen 12 en 2/3 thuis te zijn zodat hij toch rustig een middagdut kan doen maar soms loopt dat ook helemaal anders. S'avonds ga ik ook nooit weg wanneer het niet hoeft.
Ik heb eigenlijk altijd de uitjes om de slaapjes heen gepland. Niet altijd makkelijk, maar heb er bewust voor gekozen. Als we wel eens wat langer weggingen dan kienden we het zo uit dat ze tijdens slaaptijd in de auto of in de wandelwagen zat en daar dus haar slaapje kon doen. Toch was het niet altijd makkelijk, maar je leventje verandert nou eenmaal als een kleintje er is. Zelf snap ik niet dat ouders denken dat hun leventje, zoals dat was voordat hun kleine er was, gewoon door kan gaan. Zie dan mensen in de kroeg zitten met de kleine, naar drukke verjaardagen/feesten tot laat in de avond of laat uit eten gaan met zo'n hummeltje. Daar is zo'n kleintje echt niet bij gebaat. Het eerste jaar dat zo'n kleine er is verandert er gewoon veel en je kindje heeft er het meeste baat bij als het rust en regelmaat ervaart. Dat is althans mijn mening. Onze dochter wordt van de zomer 2 en inmiddels slaapt zij nog zo'n 3 uur overdag. Ook dit slaapje vinden wij belangrijk en proberen haar rond dezelfde tijd in bed te leggen, of we nu op visite zijn of niet. Het wordt wel steeds makkelijker en de kindjes worden steeds flexibeler.