Bieden op woning

Discussie in 'De lounge' gestart door zeilbootje, 21 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Goedemorgen!

Wij hebben een huis op het oog en daar gisterochtend een bod op gedaan. Het bod is best wat onder de vraagprijs én het huis staat pas 1 dag op funda, dus waarschijnlijk kansloos, maar toch. Wij hebben zelf geen aankoopmakelaar. Het klinkt misschien stom, maar ik ken daar niemand en weet gewoon niet zo goed welke makelaar daar bij ons zou passen. Bovendien kwam dit allemaal nogal snel op ons pad.

Nu krijgen we zojuist van de verkopende makelaar te horen dat hij er pas donderdag op terug zal komen. Ik vind dat vrij laat. Misschien willen ze afwachten of er andere mensen willen komen bezichtigen?

We hebben vorige week even verderop in de wijk ook een huis bekeken wat nog niet te koop staat, maar wel komt. Deze is wat groter, maar minder ‘af’. Een goede nummer 2 dus, maar liever hebben we het eerste huis waar we een bod op hebben gedaan.

In ieder geval, nu vraag ik me dus af... wat zouden jullie doen? Tegen de verkopende makelaar zeggen dat donderdag wel de maximale termijn is en we anders met dat tweede huis doorgaan? Of gewoon helemaal niks zeggen? Wat zou ons helpen qua strategie denken jullie? Andere adviezen en tips zijn welkom.

Alvast bedankt voor het meedenken.

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Volgens mij zijn zulke dingen zo locatie afhankelijk dat wij er weinig zinnigs over kunnen zeggen. Ik kan zeggen dat hier in de omgeving een bod onder de vraagprijs eigenlijk al kansloos is..

Blossom01, Ysabella en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou vooral niet zoveel eisen gaan stellen maar gewoon even afwachten. Huizen gaan tegenwoordig als warme broodjes en aangezien het huis er net op staat en jullie een stuk onder de vraagprijs hebben geboden denk ik dat jullie niet zoveel kans maken. Maar dit is ook wel afhankelijk van de omgeving.
    Ik zou in ieder geval even tot donderdag afwachten.

Beausecret, Lies1611 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Tja, ik denk dat dat ook komt omdat je zelf een bod neerlegt wat onder de vraagprijs is. Dan zul je moeten bedenken of je dit wilt accepteren of je bod wellicht iets verhoogt en dan meld dat je dan bijv morgen antwoord wilt.

5. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Hebben jullie wel al een bezichtiging gedaan? Ik kan mij heel goed voorstellen dat de verkopende partij even een eerste indruk wil krijgen hoeveel animo er voor het huis is.

6. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.175
    10.710
    113
    Best kans dat de makelaar inderdaad eerste indrukken verzamelt. Wij hadden donderdag en vrijdag bezichtigingen en de kopers moeten vandaag laten weten of ze interesse hebben.

7. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Het is een huis achterin Friesland in een niet zo gewilde omgeving. Huizen staan daar geregeld 6-12 maanden te koop. Vandaar dat we iets lager hebben geboden. In onze huidige woonplaats zouden we eerder moeten overbieden dan onder.

Wij hebben afgelopen donderdag bezichtigd en zijn eerst eens gaan rekenen of we dit zouden kunnen betalen. Daarna dus maandagochtend een bod gedaan.

Ik denk ook dat ze even willen afwachten of er meer animo voor is. Het huis is gisteren eind vd middag op funda gekomen.

Vind het gewoon zó spannend! Weet soms niet zo goed wat de juiste strategie is. Het liefst zou ik nu toch maar ons bod verhogen, maar dat is meer vanuit de spanning dan dat ik denk dat dit huis zoveel meer waard is.

8. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Wij wonen in noord Groningen.
    Tot voor kort gingen de huizen hier ook niet zo hard. Maar de gekte is zelfs hier nu toegeslagen.
    Bieden onder de vraagprijs heeft geen zin, tenzij het echt een klus huis is.
    Met de vraagprijs bieden of net erboven zou je nog kans maken.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Als je het zelf zo spannend vindt en eigenlijk niet zo goed weet waar je mee bezig bent, zo haal ik dat hier er een beetje uit tenminste, dan zou ik wel een aankoopmakelaar in gaan schakelen.
    Ben je al wel bij een financieel adviseur geweest?

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Klopt, denk dat bieden onder de vraagprijs tegenwoordig op nog maar weinig plekken een optie is, maar daar kunnen makelaars ook meer over vertellen.

11. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Ja zeker, die financieel adviseur hebben we uitgebreid besproken. We weten precies wat we kunnen lenen, wat we kunnen inleggen aan spaargeld en wat dat met onze maandlasten gaat doen.

Het is een kluswoning waar veel aan moet gebeuren. Als we de vraagprijs gaan betalen kunnen we niet verbouwen en dat is voor ons geen optie. Dus veel hoger bieden dan we nu hebben gedaan lukt ook niet.

Ach het zal allemaal wel niks worden. Daar stel ik me nu maar op in.

Ik vind het vooral spannend omdat ik het wel graag wil, maar eigenlijk al weet dat het kansloos is. We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de prijzen in de buurt en bijvoorbeeld de woning van de directe buren (precies dezelfde woning) is een half jaar geleden voor 60.000 minder verkocht. Vandaar dat wij deze prijs wat te hoog vinden, in combinatie met de nodige verbouwing. Alles is nog uit de jaren ‘70, dus vrij oud.

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Een bod onder de vraagprijs en dan ook nog eens op een huis wat net te koop is.. als ik de verkopende partij was zou ik daar ook niet direct op reageren. Al helemaal niet in deze tijden. Ik zou dus afwachten...

Bailey07 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Tot donderdag is toch ook niet super lang? Ik zou gewoon afwachten.

Athina vindt dit leuk.
  14. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Onze makelaar heeft alle bieders in totaal 2 weken laten wachten. ;)

15. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Je hebt gelijk hoor! Alleen is wachten niet echt mijn sterkste kant ;)

Athina, Bailey07 en Fuddey vinden dit leuk.
  16. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Oei echt? Zat daar nog een strategie achter?

17. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Ja, de makelaar wilde er zoveel mogelijk uithalen en aangezien er woning nood is wachten de mensen wel. Uiteindelijk is ons appartement 30k boven de vraagprijs verkocht.

18. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Ik vermoed dat er nog andere bezichtigingen in de planning staan. Als de verkopende partij een tegenbod aan jullie doet, dan zijn jullie in onderhandeling. Ze mogen dan niet tegelijkertijd met een andere partij onderhandelen. Ze zullen dus pas een tegenbod doen als (nagevoeg) zeker is dat de anderen geen interesse hebben.

19. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Dank! Klinkt logisch ja. Nou fingers crossed dan maar ;)

20. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Ik zou persoonlijk nog even afwachten. Heb al meerdere huisprijzenbubbels (en het knappen ervan) meegemaakt, en het zou me echt enorm verbazen als Corona de boel niet spectaculair gaat laten knappen in de komende maanden...

Syane, YaelStone en Zwierezwaai vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina