Verstopping?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MSL12, 25 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSL12

    MSL12 Fanatiek lid

    11 feb 2013
    1.367
    191
    63
    2 weken geleden had mijn dochter koorts en buikpijn.
    Vorige week was de koorts weg maar ontzettend veel overgeven en buikpijn.

    Toen naar de huisarts gegaan. Huisarts vroeg ook naar haar ontlasting maar ze had toen 2 dagen achter elkaar gepoept dus toen dacht ik niet aan verstopping.

    Inmiddels overgeven is gestopt maar nog steeds buikpijn. Eerst poepte ze wel regelmatig als in elke dag of om de dag. Nu zat er 3 dagen tussen. Als ze daadwerkelijk moet poepen geeft ze aan heel erg buikpijn te hebben. Is het dan meer angst om te poepen of toch verstopping gezien er nu ook al wat langer tussen zat. Nu afgelopen woensdagavond voor het laatst gepoept en net voor ze moest poepen geeft ze buikpijn aan. Toen ze dat had gedaan was het ook over. Net geeft ze weer buikpijn aan. Net huisarts gebeld omdat toch de buikpijn zolang aanhoud. Maar assistente zegt ja ze is ook ziek geweest ze heeft woensdag nog gepoept dus kijk het maar even aan.
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Ik denk dat het een wisselwerking is. Doordat ze een beetje verstopt zat, gaat het pijn doen. Daardoor stelt ze uit en blijft de verstopping. En een volle buik geeft buikpijn.

    Ik zou voor nu inzetten op goed extra drinken en goed rijp fruit aanbieden. Rijpe kiwi en pruimen werken erg goed. (Eventueel lekker ijsjes maken van fruit, ik gooi dan een goed rijpe banaan met wat diepvries aardbeien/frambozen in de blender, met ander rijp fruit. Scheut sinaasappelsap erin. En dan in ijsjesvormen)

    Verder helpt het hier om m’n dochter op de wc te zetten met een filmpje, als ik zie dat ze echt moet poepen maar ze niet wilt. Daardoor wil ze wat langer blijven zitten en wat beter ontspannen. Zorg daarbij voor een goede houding waarbij de voeten ondersteunt zijn en de knieën hoger dan de billen. Dat poept het makkelijkst.
     
    MSL12 vindt dit leuk.
  3. MSL12

    MSL12 Fanatiek lid

    11 feb 2013
    1.367
    191
    63

    Vandaag hebben we echt gezien dat ze gewoon heel bang is om te poepen en ze het dus inderdaad ophoud tot het niet meer lukt. We wisten al dat ze poepen op potje niet fijn vond maar in haar luier was nooit een probleem. Nu echter ook met luier aan helemaal overstuur en paniekerig. Ik vind zo sneu om te zien :cry:
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Heel erg sneu. En je voelt je zo machteloos dan.

    Heb je haar al uitgelegd hoe t allemaal werkt?
    Dat iedereen poept, dat er van je eten poep wordt gemaakt door je darmen, dat dat vet knap is van je lichaam.
    En als je goed poept het niet zoveel pijn in het buikje doet.
    Maak er een gezellig verhaaltje van.

    En ik zou haar gewoon een dikke vette ijsco beloven als ze poept. Behalve als dat nog meer druk oplevert natuurlijk.

    Voel even aan wat ze nodig heeft, afleiding, beloning of uitleg. Of misschien juist wel van alles wat.
     
  5. MSL12

    MSL12 Fanatiek lid

    11 feb 2013
    1.367
    191
    63

    Dankjewel voor je tips. Wat we hebben uitgelegd is dat iedereen moet poepen en dan personen opgenoemd die ze kent. We hebben een stickerkaart opgehangen voor het poepen maakt niet uit waar in de luier wc potje net wat ze fijn vind. Gezegd dat als ze gaat poepen haar buikje niet meer pijn doet. En toen ze uiteindelijk had gepoept gezegd hoe knap dat was en enthousiast gereageerd. Ze heeft daarna inderdaad een sticker mogen plakken en dat vond ze leuk. Maar toch voorafgaand zo'n halve dag buikpijn zien hebben en het vooraf positief proberen over te brengen leek toen niet echt te helpen nog. Ze zei alleen maar buikpijn en ik wil niet poepen. Hopelijk gaat het toch iets helpen.

    Nog niet uitgelegd hoe het poepen werkt dat kan ik nog wel doen!
     
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.599
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Erg vervelend voor je kleine en jou zelf om haar zo te zien :(
    Ik weet er helaas alles van.

    Klinkt idd. als een vicieuze cirkel.
    Ik zou aan de bel trekken bij de HA en je verhaal doen. Waarschijnlijk krijg je dan een goedje mee wat zal helpen om de ontlasting zachter te maken zodat het er gemakkelijker uit komt.
    De juiste hoeveelheid medicatie en soms ook de soort medicatie instellen kan best even wat tijd kosten, maar zitten jullie eenmaal op het juiste spoor komt er vanzelf een dag dat je kindje weer gaat merken dat het poepen geen pijn meer doet. Vanaf dan kan er afgebouwd gaan worden en kan je kindje hopelijk spoedig weer zónder ondersteunende medicatie.
     
    MSL12 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina