Hallo, Eigenlijk ben ik op zoek naar lotegenoten die ook een kindje hebben die zich niet zo snel ontwikkeld wat motoriek betreft. Sara rolt niet, kan niet zitten, niet tijgeren/kruipen etc etc en lijkt flink gefrustreerd te zijn. Ik lees af en toe wel wat op het forum maar het merendeel hier lijkt zich razendsnel te ontwikkelen. tuurlijk hoor je altijd van iedereen: ach het komt wel, maar dat stelt me gewoon niet gerust ( ik ben ook "herstellende" van een PND dus hier extra snel zorgelijk) De trage ontwikkeling van Sara baart me vaak veel zorgen en ben benieuwd naar ervaringen van de andere moeders. Wat hebben jullie gedaan om de ontwikkeling evt te stimuleren? Hebben jullie ervaring met fysiotherapie? Voelen jullie je ook vaak zo onzeker, helemaal als je alle andere moeders hoort praten over wat hun kindjes allemaal al kunnen? Ik hoor het graag. je kunt me ook pb-en. Groetjes Anne
Hoi Anne, Ons verhaal is wel een beetje anders, maar misschien stelt het je wel wat gerust. Mijn zoontje kon met acht maanden wel zitten. Ook kon hij rollen, maar deed dit zeer weinig. Ook hij leek zeer gefrustreerd. Met ruim 9 maanden kon hij (voor mijn gevoel eindelijk) van de ene op de andere dag buikschuiven. En nu hij 11 maanden is geweest gaat het opeens heel snel. Hij kruipt op zijn knieen op hoog tempo door de kamer en probeert zich op te trekken (ook weer van de ene op de andere dag). Als iemand me dit twee maanden geleden had gezegd, had ik het nooit geloofd. Een vriendin van mij heeft een zoontje die nu 1 jaar is, maar ook nog steeds heel weinig beweegt. Wel is hij heel handig met zijn fijne motoriek en loopt daarbij echt vooruit op andere kindjes. Misschien herken je dit? En als je je zorgen blijft maken, zou ik net als Peetjuh zegt even aan het CB vragen. Sterkte, groetjes Victoria
Hallo Novanne, Het cb kan inderdaad het beste vertellen of het nog binnen de grenzen is. Tessa kan pas sinds een maandje alleen zitten (bij 10 maanden dus). Sinds twee weken tijgert ze ook vooruit, daarvoor was het meer achteruit schuiven. Nu gaat het net als bij het zoontje van Victoria ineens heel snel. Kruipen met de knietjes eronder doet ze nog steeds niet. Ja heel veel mensen vertellen dat het laat is en dat hun kind het een of ander al lang deed (pfff). Maar Tesa is Tessa en doet het op haar tempo en dat is ook goed. Ik herken je zorg wel hoor! Groet Erica
Hai, Mijn oudste (dochter) die ontzikkelde zich ook wel snel. Maar toen ze wat ouder werd was ze echt een "ramp" haha. Niet dat ze zo vervelend was.....helemaal niet! Maar als zij ging rennen struikelde ze 9 van de 10 keer over haar eigen voeten (toen was ze al 4) En als ze dan viel was het net alsof ze geen handen had en kwam altijd recht op haar gezicht terecht. Ik wou dan ook altijd dat ze niet ging rennen uit angst dat ze straks haar tanden kwijt was. Zo liepen de kinderen op school tijdens de pauze altijd op de zandbak rand (behoorlijk breed) Zij kon haar evenwicht niet bewaren als ze er op liep en viel er dan ook altijd vanaf. Het zelfde met ergens vanaf springen, leek net of haar benen wijgerde waardoor ze niet netjes op haar voeten terecht kwam en omviel. Nu is ze ondertussen alweer 6 en doet alles! Ze rent, fietst, skeelert....en dat alles zonder problemen. Ik heb er niets aan gedaan. In mijn geval is het vanzelf weer over gegaan. Maar als ik dit zo terug lees dan komt het toch wel raar over haha. Denk dat ze gewoon een klein klungeltje was toen Liefs Linda
Ik herken het. Nu is Dylano 2 en heeft de schade allemaal goed ingehaald, maar wel met behulp van fysio. Dylano kon niet uit zich zelf zitten. Heeft nooit gekropen en kon ook niet zelf staan. Toch deed hij wel stapjes, maar owee als hij viel. Wij hebben het aangekaart bij de cb ook omdat we ons zorgen maakten en hij erg gefrustreerd en boos was steeds. Na een paar keer hulp via de fysio die bij je thuis komt, gaat alles goed. Sommige kinderen slaan overigens de kruipfase over! Wij hebben een hele goede ervaring met de fisio.
Misha ging met 9 maanden pas tijgeren, met 9,5 maand pas zitten en optrekken tot staan deed ze pas met 11 maanden. Omrollen deed ze wel al eerder. Stimuleren heb ik op geen enkele manier gedaan, ze doen waar ze aan toe zijn. Het enige wat ik heb gedaan is begeleiden in wat ze wel kon.. Als je het niet vertrouwd kun je het beste contact opnemen met het cb, maar persoonlijk denk ik dat het gerust wel meevalt met je kindje....Laat je haar ook regelmatig op de grond "spelen?" Dat stumuleerd vaak beter dan dat ze in de box moet "oefenen"...
Ik ken je situatie helemaal!Saar (zou het aan de naam liggen ha ha..) loopt motorisch inmiddels echt achter. Ze is ruim 10 mnd en kan niet zitten ook niet met ondersteuning, niet rollen, niet tijgeren, niet kruipen..eigenlijk alleen maar op haar rug liggen! Ik maak me hier ook zorgen om ook omdat ik het idee heb dat ze met haar fijne motoriek en spraak ook achterloopt. Wij hebben het een hele tijd aangekeken en gaan aankomende maandag met fysio beginnen. Als dit binnen 2 mnd geen effect heeft gaan we de medische molen in. Ik snap je zorgen dus helemaal maar gelukkig is jou kindje nog een stuk jonger, hopelijk ontwikkeld ze dadelijk in een snel tempo. En anders inderdaad fysio, schijnt goed te helpen! Succes
Ik ben blij dat ik toen mijn dochter een baby was nog geen internet had, want dan had ik me waarschijnlijk vreselijk veel zorgen gemaakt. Mijn dochter kon nl. pas met 12 maanden zelf blijven zitten, echt heel laat dus. Maar daarna ging het in een rap tempo. Staan en lopen deed ze binnen 2 maanden en ging ook al meteen best goed. Ik zou me er zeker nu nog niet druk om maken hoor!
Mijn zoontje heeft een ontwikkelingsachterstand en daar lopen we dus ook voor bij kinderarts, neuroloog ed. en hij krijgt fysio. Hij is nu bijna 14 mnd en kan zitten en kontschuiven. Omrollen kan hij maar met veel moeite, hij kan zich niet optrekken, niet op z'n benen staan ed. Het cb hier is erg laks maar de huisarts die viel het wel al snel op dat er iets mis was, mij ook. Daarom krijgt hij vanaf ong 4 mnd 1x per week fysio. Je kan ook zelf een consult bij een fysio aanvragen... misschien stelt dat je gerust. Ikzelf ben juist trots op wat hij wel kan... ik weet waar hij vandaan komt en als ik zie wat hij nu kan dan gaat het al best goed. Nu is dit natuurlijk wel wat anders wat met mijn zoon is echt iets mis maar toch. Goed luisteren naar je gevoel en dat gevoel niet teveel laten beinvloeden door wat je van anderen hoort. Mijn dochter ontwikkelde zich wel snel/normaal dus ik heb ook wat vergelijkingsmateriaal scheelt misschien ook nog.
Hier nog een mama die zich soms zorgen maakt! Tijn was heel snel, wilde snel staan, draaide snel, maar dat is dus inene gestopt. Hij wil niet meer op zijn buik liggen, draait niet meer zelf terug naar zijn rug, kruipt niet en tijgeren? ja huilend achteruit. Hij gaat wel staan in de box, maar alleen als zijn voetjes precies goed staan. Daarin tegen doet hij wel stapjes als ik zijn handjes vast houd en kan hij aan de tafel lopen. Ik maakte me dus steeds heel veel zorgen betreft dat kruipen en terug draaien, hij doet het niet en wil ook gewoon echt niet. Steeds krijzen als we oefenen! Ik denk dat hij dat gewoon gaat overslaan, maar soms erg vervelend om van andere mama's te horen dat hun kindjes door de woonkamer kruipen, zich overal aan optrekken etc. Tijn dus niet! Daarin tegen klapt hij heel vrolijk ijn handjes als hij een liedje hoort, kan heel aandachtig iets opppaken met 2 vingertjes, lijkt al veel te begrijpen en eet hij heel goed! Sommige kindje zijn gewoon niet zo snel, en hebben misschien een beetje hulp nodig! Maar uiteindelijk kan 99% van de kindjes allemaal hetzelfde als ze 18 zijn! kus miek
Bedankt voor jullie reacties. CB weet er al vanaf maar doet niet echt iets. Inmiddels via de HA wel een verwijzing voor de KA (omdat Sara ook veel haar lichaampje verkrampt en daarbij kreunt) maar ja, daar kan weer weken overheen gaan. Ik heb zelf het idee dat het te maken heeft met het feit dat Sara in een stuit heeft gelegen. Haar hele lichaampje is vaak gespannen en verkrampt. Ga sowieso een afspraak maken met de osteopaat waar ze in het begin ook is geweest ivm een voorkeurshouding.. Qua fijne motoriek en spraak gaat het wel goed. Ze babbelt veel, kan heel goed alles pakken, oprapen, overpakken etc etc en ze is heel opmerkzaam en alert. Volgt en ziet echt alles en reageert overal op. Ze kan ook echt het clowntje uithangen.
Amber wordt morgen 1 jaar en kan ook nog niet kruipen, staan etc. Ze blijft nu wel zitten als we haar neer zetten. Dit is ook nog maar sinds 3 weken. Ze kan wel rollen vanaf 6 maanden. Ik maakte mij er ook veel zorgen om en ook het consultatiebureau viel het op. Nu is vorige week de fysiotherapeute bij ons geweest en Amber is hypermobiel. Dit houdt in dat ze te lenig is zeg maar. Ze zal waarschijnlijk pas gaan lopen met 20 / 21 maanden, maar het komt uiteindelijk helemaal goed! Dus dat is een hele geruststelling. Ik kan een fysiotherapeute echt aanraden! Liefs Tumtummetje
Ik maak me ook wel eens zorgen om Yasmine. Ze is nu ruim een jaar en kan ook nog op geen enkele manier vooruit komen. Achteruit schuiven that's it. Staan? Nee hoor, ze blijft gewoon in zithouding, ze wíl niet eens staan. Gelukkig zijn we er laatst achtergekomen dat ze het wel kan als we haar op de bank zetten en iets interessants voor haar bovenop de leuning. Dus waarschijnlijk is het gewoon een soort van luiheid bij haar.
ja die luiheid herken ik hier wel. Julie is ook erg bedreven met haar voetjes. Als ze iets met haar voetjes kan pakken door er tegenaan te tikken en het zo kan verplaatsen waarom zou je dan gaan rollen en anders bewegen? Tijgeren kan ze niet, maar sinds vorige week heeft ze haar eigen manier gevonden van bewegen op de rug en billen omhoog gooien. En daarmee gaat ze achteruit....tja je moet wat als je niet op je buik wilt liggen.
Haha Yasmine ook idd. Ze draait zich in alle bochten om toch iets te kunnen pakken zonder de moeite hoeven doen vooruit te komen. Dus idd ook met voeten of met haar hele lijf als het nodig is. En lukt het niet? Dan geeft ze het ook gelijk op. Zo weinig doorzettingsvermogen heeft ze wat dat betreft. Maar ja, dan leert ze het ook nooit Ik probeer nu wel met haar te oefenen trouwens. Leg ik de afstandsbediening (want die vindt ze wel héél leuk!) nét buiten haar bereik en blijf ik haar stimuleren om toch net iets meer moeite te doen.
mijn zoontje kon wel vrij vlot omrollen maar het tijgeren, kruipen en zitten heeft lang geduurd. tijgeren pas met 10mnd oid, en zitten kan hij pas sinds hij kan staan in de box, dit was op z'n 1e verjaardag. inmiddels kan hij staan en langs de bank lopen, maar hij kan nogsteeds niet zelf gaan zitten vanuit liggen. zijn enige tactiek is eerst zorgen dat hij staat, en zich dan laten zakken tot zitten. mijn cb bleef ook maar zeggen goh dat hij dat nog niet kan, etc etc wat best onzeker maakt. toch, als ik kijk hoe snel hij nu weer gaat, dan denk ik ook wel, is ieder kind niet totaal verschillend? er zijn ook allerlei andere dingen waar onze zoon juist heel snel in is. wij hebben ook nooit getwijfeld aan zijn spierkracht oid. extra stimuleren hebben we niet echt in het bijzonder gedaan. wel als hij een poging wilde doen tot omrollen, hem helpen zodat hij zou ervaren op welke manier het wel lukt. maar fysiotherapie enzo hadden wij geen behoefte aan, dat vonden we vroeg genoeg als hij echt achter zou lopen. ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat ieder kind zijn eigen tempo en motivatie heeft, bij onze zoon zien wij heel duidelijk dat wanneer hij bedacht heeft iets te kunnen, hij opeens flink gaat oefenen en hij het dan uiteindelijk wel leert. ik zou haast zeggen, zijn motivatie loopt soms wat achter hij heeft heel lang genoegen genomen met in de box liggen en rollen toen hij dat eenmaal kon
Mijn dochter heeft zich in haar jonge leventje nooit omgerold en nooit gekropen. Ze zat alleen. Wij hebben hier geen therapie of zoiets voor gevolgd. We hadden dachten dat ze dat wel zou overslaan dan. Toen ze 1 dag 1 was liep ze ineens. Ons zoontje heeft alles volgens het boekje gedaan en liep pas heel erg laat. Maak je maar niet druk, ieder kind doet het op zijn of haar tempo. Dat ge... over dat kruipen en rollen bijdraagd aan het lopen enzo. Nou, hier niks van gemerkt. Hoop dat ik je beetje gerust heb gesteld. Als je het zelf een probleem vindt kun je altijd therapie gaan volgen maar ik heb het niet gedaan. We hebben nu net onze derde en daar zou ik het ook niet bij doen. Ieder kind is anders!
Bedankt voor al jullie reacties, dat stelt me gerust. Ik ga donderdag wel nog naar de osteopaat voor een check. Ben ik al vaker geweest met Sara ivm haar voorkeurshouding dus hij kent haar al. Kijken wat hij ervan zegt. Inmiddels lijkt het er wel op dat ze leert zitten. Op het aankleedkussen en op schoot kan ze nu een tijdje los zitten en soms ook heel even op de grond. Dus wie weet...
Mijn dochter ging ook pas zitten met 9 mnd en kon met 11 mnd pas zelfstandig zitten. In de tussentijd hadden we haar zitten in de box met een groot kussen in de rug. Tijgeren deed ze al vanaf 7 mnd. We hebben niets geforceerd, ze heeft het zelf aan gegeven. Het zitten doen ze pas als ze er aan toe zijn, forceren is niet goed voor de rug en kan alleen maar schade aanrichten, komt goed, don't worry alles op zijn tijd.